Respect for People (2)
Bron: Procesverbeteren.nl
|
Lean: Slanke organisatie |
![]() Respect for People in Lean (2): leve de Takumi Door Dr Ir Jaap van Ede, hoofdredacteur procesverbeteren.nl, 16-01-2023
Bij het grote Lean-voorbeeld Toyota drukt Respect for People uit, dat managers de vakkennis en hulp van productiemedewerkers nódig hebben, om continu te verbeteren. Ambachtelijk werk is niet iets wat ‘lager’ opgeleiden doen, maar iets om trots op te zijn én iets wat veel ‘hoger’ opgeleiden niet kunnen. De waardering voor ambachtschap is in Japan veel groter dan hier. Woorden zoals monozukuri, de kunst om dingen te maken, en Takumi, een eretitel voor een expert in zijn of haar vak, drukken dit uit. Wat kunnen wij daarvan leren? In bijna alle sectoren in Nederland is het tekort aan vakmensen nijpend. Tegelijkertijd is de waardering voor vakwerk laag. Dat is vreemd, want het zijn juist vakmensen die – in Lean-terminologie – waarde toevoegen aan producten! ROC’s Daarmee wil ik niet zeggen dat kantoorwerk niet zinvol is. Wel past er veel meer bescheidenheid dan nu. Veel kantoor- en managementfuncties, met uitzondering van digitaal productiewerk zoals softwareontwikkeling, staan namelijk in dienst van de Gemba of werkplaats. In Lean-terminologie is dát namelijk de plek waar klantwaarde wordt gecreëerd. Het is daarom hoog tijd voor een herwaardering van vakwerk en, in het kielzog daarvan, onze maakindustrie. Tweeluik Respect for People Deel 1 gaat over het verschil tussen het Toyota Production System en de Toyota Way. Het eerste is de harde, zichtbare en technische kant van Lean: het wat. Het tweede is de zachte en menselijke kant: het hoe. Dit artikel, deel twee, laat zien dat Respect for People niet het afdwingen van een verbetercultuur is, maar respect voor vakman/vakvrouwschap en -kennis! In dat licht is Respect for People ook een oproep voor (her)waardering van ambachtelijkheid en de maakindustrie in Nederland.
![]()
Miya Daiku’s zijn timmerlieden, die hun hele leven wijden aan houtbewerking. Het is mooi om te zien hoe zij als het ware één worden met bijvoorbeeld hun schaafgereedschap, en hoe ze als meesters in hun kunst nieuwe mensen opleiden. Veel verdere informatie geeft de Takumi-film, naast idyllische natuurbeelden en een bijna spirituele inkijk op het werk van onder een sterrenkok en een kunstpapierbewerkster, echter niet. ![]()
Denk bij Takumi aan een violist die een masterclass kan geven, en vertaal dat dan naar iemand die met veel liefde en gevoel een product maakt. Boetseert als het ware, gebruikmakend van alle zintuigen! Een Takumi gespecialiseerd in metaalbewerking kan bijvoorbeeld de kleinste oneffenheden voelen. Om een Takumi te worden zou je volgens de Lexus-film maar liefst 60.000 uur moeten oefenen. Dat is 8 uur per dag, 250 dagen per jaar, 30 jaar lang. Ongetwijfeld is dat overdreven, en natuurlijk is het Lexus-filmpje pure marketing. Het moet uitdragen dat de Lexus het summum van ambachtelijkheid is. ![]()
Monozukuri werd door Steven Blom (Blom Consultancy) beschreven in een drietal boeken. Streven naar perfectie zit ingebakken in de Japanse cultuur. Als een product niet goed is verpakt, of als een sticker scheef zit, doet dit vragen rijzen over de kwaliteit: is de rest dan wél met aandacht gedaan? In de Toyota Way, de sociale kant van het Toyota Productie Systeem, zie je monozukuri terug in het adagium Respect for People. Dit omvat ook - en misschien wel bovenal - respect voor vakkunde en -kennis. ![]()
Dit wordt gezien als de belangrijkste reden voor het falen van Lean. Verspillingen werden wel zichtbaar gemaakt, maar het ontbrak op de werkvloer aan motivatie, inspiratie en vaardigheden om daar iets aan te doen. Tegenwoordig is er wél vaak aandacht voor Respect for People. Dit wordt dan echter vertaald naar: "wij willen een cultuur, waarin iedereen bijdraagt aan gestage verbetering". Dat is echter niet hetzelfde als respect voor vakmensen! En al helemaal niet als je een verbetercultuur afdwingt, zonder intrinsieke motivatie van de mensen zelf Pas zeer recentelijk heeft een aantal onderzoekers in kaart gebracht wat ze bij Toyota eigenlijk bedoelen met Respect for People, zie de bronnen onderaan dit artikel. Champions League Grosso modo betekent elkaar respecteren: "wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet". Een beetje lief en aardig zijn voor elkaar dus. Een andere vorm van respect is bewondering. In dat geval is het dus niet wederzijds. Beide vormen komen echter niet overeen met Respect for People binnen Toyota en Lean! Dáár betekent het: respect voor de kunde, kennis, denkkracht en het potentieel van mensen. Mensen moeten hun talenten optimaal kunnen ontplooien, opdat ze goed werk afleveren en kunnen bijdragen aan continue verbetering. Dit mogelijk maken is iets anders dan lief zijn. Een Lean sensei (leraar) is zeker geen doetje. Hij of zij lijkt meer op de strenge leraar, die je meestal pas achteraf gaat waarderen. Net zoals ik nu nog steeds blij ben met mijn autorij-instructeur, die veilig rijgedrag er bij mij inhamerde.
Ontvang samenvattingen van al onze nieuwe praktijkverhalen! De vijf voordelen van gratis registratie:
Benutten ≠ exploiteren Los van Toyota, waarvan ik niet weet of dit daar speelt, is bekend dat Japanners erg hard werken en weinig vakantie hebben. Ook wordt van hen, veel meer dan bij ons, verwacht dat hun werk centraal staat in hun leven. Ook groepsdenken is in het land van de rijzende zon veel sterker aanwezig. Het boek Leaning to Lead, Leading to Learn laat zien hoe het leven van een Toyota manager er uitziet. Toepassing van Respect for People is balanceren tussen mensen voldoende uitdagen zodat niet alleen hun werk maar ook zijzelf steeds beter worden, en mensen overbelasten. Neem een Lean productielijn in gedachten met krappe takttijden voor uit te voeren taken, en je voelt aan wat ik met overbelasting bedoel. Respect for people is ook: mensen geen overbodige taken laten uitvoeren.Op zich goed natuurlijk, maar In Westerse bedrijven leidde dit tot een eenzijdige focus op verspillingsreductie. Het ontaardde al te vaak in niets ontziende kostenbesparingen, en tot ontslag van medewerkers die zelf hadden meegewerkt aan het terugdringen van verspilling. Dat is precies het tegendeel van respect. Daarom staat baanzekerheid hoog op de agenda bij Toyota. ![]() Als het goed is benut Lean het (denk)potentieel van mensen optimaal, maar voorkomt het overbelasting (foto gemaakt op 't Veluws Zandsculpturenfestijn) Teamwork Managers hebben de kennis en kunde van productiemedewerkers nodig om problemen op te lossen. Deze vakmensen erváren immers wat er mis gaat of beter kan, en kunnen daarom het beste zelf met verbetersuggesties komen. Respect voor vakwerk zit daardoor ingebakken in Respect for People. Coach Meester / gezel Managers zorgen op de eerste plaats voor richting: wat heeft de hoogste prioriteit om te verbeteren en waarom: hoe draagt dat bij aan de missie van een bedrijf. Ten tweede zorgen managers voor afstemming van verbeteractiviteiten op elkaar. Ten derde coachen managers productiemedewerkers bij de uitvoering van verbeteracties. Binnen Toyota is namelijk niet enkel de uitvoering van werk een ambacht. Probleemoplossende vaardigheden om steeds beter te worden zijn dat ook! Probleem-oplossende vaardigheden Probleem-oplossende vaardigheden zijn generiek, en staan dus in zekere zin los van de taak die je wilt verbeteren. Het zijn déze vaardigheden, die Lean managers overbrengen op teamleiders en productiemedewerkers. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het systematisch zoeken naar de root cause van een probleem. Lean managers leren aan productiemedewerkers hoe zij zélf, gebruik makend van hun vakkennis, problemen kunnen oplossen. Goede consultants doen hetzelfde. Zo kunnen zij blijvende verandering, die zich als een olievlek verspreidt, in gang zetten. Dus niet ‘implementeren’ maar coachen. Ontwikkeling van mensen Deze ‘ontwikkeling van mensen’ is een cruciaal onderdeel van Respect for People. Mensen worden niet enkel beter in hun vak, maar ze worden ook steeds betere probleemoplossers. Die laatste vaardigheid kunnen ze dan later in een leiderschapsrol op anderen overbrengen. Reactie vanuit ROC van Twente ![]() ‘Vanuit de Japanse filosofie van vakman/vakvrouwschap bij Toyota geeft het artikel interessante inzichten over hoe de waardering van vakmensen in Nederland een volgende stap kan maken. Een stap die nódig is. Niet enkel voor de waardering van het ambacht, maar ook en vooral om te kunnen máken wat Nederland nu nodig heeft, gezien alle uitdagingen op het terrein van onder meer klimaat, natuur en techniek. Meer jongeren aantrekken naar de maakindustrie is daarvoor hard nodig. De inzichten uit dit artikel kunnen ons daarbij vooruit helpen’.
De bekende Toyota-uitspraak we built people before we built cars refereert daaraan. Daarmee wordt bedoeld dat je zonder groeiende kennis en kunde geen goede producten krijgt. De product value stream en de people value stream zijn volgens Liker als een twee-eenheid die elkaar versterken. De verbindende schakel is daarbij Respect for People, en meer in het bijzonder het probleemoplossingsproces dat managers en productiemedewerkers sámen uitvoeren. Door visualisatie van de product value stream komen bottlenecks en verbeteropties aan het licht. Daar heb je echter pas iets aan, als er ménsen zijn die de verbeteropties kunnen benutten. De people value stream zorgt daartoe voor een aanwas van probleemoplossers. Deze people value stream geeft ook het carrièrepad weer van mensen in een Lean organisatie: als het goed is wordt er ook continu waarde aan henzélf toegevoegd. Zelfs het pull-principe uit Lean blijkt van toepassing: managers hebben als taak om mensen uit te dagen om (zich)zélf continu te verbeteren. De people value stream benadrukt ook dat mensenlevens kostbaar zijn. Daarom moet elk uur dat mensen aan een bedrijf besteden moet nuttig zijn. Automatisering van saaie en repetitieve taken is dus goed, en mensen mogen ook niet worden overbelast. Ook dit zijn vormen van respect. Wederzijds vertrouwen Hetzelfde geldt voor het Jidoka-principe, waarbij productiemedewerkers zelf de productie mogen stoppen als ze een kwaliteitsprobleem vermoeden. Sowieso is het natuurlijk niet respectvol om mensen slechte producten te laten maken! Bij vertrouwen past ook een veilige cultuur waarin fouten niet als persoonlijk falen worden gezien, maar als een kans om te verbeteren. En een cultuur waarin bijvoorbeeld flex-medewerkers niet aan hun lot worden overgelaten, maar effectief worden opgeleid volgens Training within Industry. Als je leert hoe én waarom je iets het beste doet, dan maak je niet alleen minder fouten. Ook je vakkennis neemt dan toe. Ook dat is een vorm van respect. Wij danken onze partners/adverteerders, door hen kunnen wij onafhankelijke artikelen maken!Ontdek bijvoorbeeld hoe onderstaande partij Lean in de praktijk helpt brengen! ![]() Ergo Design ondersteunt de maakindustrie bij het ontwerpen en optimaliseren van productiefaciliteiten door > Naar website Verduurzamen Ingrediënten
Als je alles optelt is Respect for People niets meer of minder dan een recept voor het cultiveren van ambachtschap. Trots Iemand die iets buitengewoons kan wat de meeste managers zelf niet kunnen, en iets wat bovendien concreet waarde oplevert voor klanten. Niet voor niets zeggen veel Lean-bedrijven: wij stellen de klant centraal, en om dat te kúnnen stellen wij onze productiemedewerkers centraal. Alles moet erop zijn gericht, dat zij hun werk goed kunnen uitvoeren. Vakman/vrouwschap moet in Nederland weer iets worden waar je trots op mag en kunt zijn, en vanzelfsprekend hoort daar ook een passend salaris bij. Als we daar werk van maken, is het tekort aan vaklieden vast snel verdwenen. Belangrijke bronnen (naast de genoemde boeken en links in het artikel):
Reacties lezers
Login om hier uw bijdrage te plaatsen! (daarna even terug naar beneden scrollen) Waardering en aandacht Door (Naam_Bedrijf) Steven1_Blom Consultancy op 18-01-2023: "Goed verhaal. Ik denk dat het goed zou zijn Monozukuri meer aandacht te geven in de Nederlandse Industrie. > lees verderHet kan niet meer zo zijn dat we de rol van mensen in de productie onderbelichten. Deze medewerkers zijn tegenwoordig vaak goed opgeleid en zij willen respect, maar ook waardering voor wat ze doen, aandacht, en de mogelijkheid hun eigen werk zelf zodanig vorm te geven dat ze dit met plezier doen. Het wordt steeds moeilijker mensen te vinden die het ambacht van produceren willen vervullen, dus wees zuinig op ze! Monozukuri draagt daaraan bij." Hulp nodig bij de implementatie van Lean? Verwijzen naar dit artikel op internet? Gebruik als link: https://www.procesverbeteren.nl/LEAN/Takumi_Respect_for_People.php |
||