The Lean Manager - roman over verandering
Bron: Procesverbeteren.nl
|
Lead & Change: Veranderen en leiden |
![]() Hoe transformeer je een fabriek tot Lean? Door Dr Ir Jaap van Ede, hoofdredacteur procesverbeteren.nl
Lean concepten zoals Value Stream Mapping en Kanban begrijpen is relatief eenvoudig. Dat zijn echter slechts tools, die kunnen helpen om problemen te identificeren en op te lossen. De ware uitdaging is het creëren van een bijpassende cultuur, een kritische massa van mensen die Lean denken en handelen.
Welke procesverbetermethode je ook kiest, dit kan alleen een blijvend succes worden als eerst de volgende vraag is beantwoord: Hoe creëer je een omgeving waarin mensen voldoende worden uitgedaagd en zich voldoende gewaardeerd voelen, zodat zij zélf gaan zoeken naar manieren om steeds beter te presteren, en daar ook de vaardigheden en de middelen voor hebben. Goudmijn ![]() Ondertitel: A novel of lean transformation
Aanvullende informatie: Engelstalig, uitgegeven door The Lean Enterprise Institute, juli 2009, 459 pagina’s
o Om het boek te kunnen begrijpen, is op zijn minst een basale kennis nodig van Lean tools zoals Value Stream Mapping, de zeven verspillingen, 5S en Kanban. Dit is duidelijk een boek voor gevorderden. Bent u minder bekend met Lean, dan is het bijvoorbeeld een goed idee om eerst de voorganger van dit boek te lezen, The Gold Mine. - De nogal bruuske manier waarop de fabriek wordt getransformeerd, kan onbedoeld brandstof geven aan de gedachte: Lean is mean
Verborgen boodschap
Om Andrew Ward dat te laten begrijpen vraagt zijn CEO dingen, in plaats van antwoorden te geven. Hij gebruikt dus de Socratische lesmethode, waarbij de leerling uitgedaagd wordt om zelf oplossingen te vinden. Hierbij fungeert Bob Woods, een gepensioneerde Lean-sensei uit de automobielindustrie, als een soort van side-kick. Automobielindustrie Dit verklaart ook waarom dit boek opnieuw gaat over de automobielindustrie. In sommige opzichten vind ik dat jammer, omdat dit de indruk kan wekken dat Lean alleen werkt in die sector. Het ware wellicht beter geweest als het boek was uitgegaan van een totaal andere omgeving, zoals een ziekenhuis, of een fabriek die dusdanig divers en op klantorder moet produceren dat het Kanban-systeem faalt. In het kader hieronder staan een aantal belangrijke inzichten, die Ward opdoet gedurende zijn transformatie tot een Lean manager. In het boek komt duidelijk tot uiting hoe deze tot stand komen. Andrew Ward’s persoonlijke transformatie: van een doe-zoals-je-dat-het-beste-lijkt-manager tot een doe-wat-je-wordt-opgedragen-manager en uiteindelijk
tot een laten-we-dit-samen-oplossen Lean manager! Chapter 1. Customers First. De klant moet op de eerste plaats komen. Dat is niet alleen de afnemer, maar in wezen elke volgende stap in het productieproces. Flow en leveling vormen niet de kern van Lean, maar zijn slechts tools om problemen aan het licht te brengen. Bovenal moet iedereen vastberaden gaan streven naar customers first, en daartoe alle eigen kennis en vaardigheden benutten. Daarom moeten Lean managers geen banen organiseren, maar probleem-oplossing! Chapter 2. Everybody, every day. Iedereen moet leren om elke dag kleine problemen te zien én op te lossen, dit is als het ware de eerste verdedigingslinie. Lean management heeft tot doel om een omgeving te creëren die mensen doet nadenken, met als doel om continu de kennis over machines, processen en producten te vermeerderen. Hiertoe moeten allereerst de ‘waarde-toevoegende stromen’ in de fabriek worden gestabiliseerd. Productfamilies moeten bijvoorbeeld altijd worden gemaakt door dezelfde operatorteams en met dezelfde machines.
Chapter 4. Managing means improving. Go and see is niet alleen een taak voor het topmanagement, maar voor iedereen! Lean managers moeten zorgen voor de organisatie van probleem-oplossing, zodat niet alleen de producten stromen, maar ook het tackelen van problemen daaromheen. Een probleem wordt daarbij gedefinieerd als het verschil tussen de huidige prestatie en de standaard. Chapter 5. Clear Direction. Elk personeelslid behoort te weten wat de missie is van zijn of haar bedrijf. Heldere doelen en gezamenlijke prestatie-indicatoren helpen niet alleen om eigen verbeteropties te herkennen, maar ook om deze te kunnen koppelen aan overall doelstellingen. Deze gemeenschappelijke doelen worden North Star of True North genoemd. Chapter 6. Teamwork,. Lean management betekent niet ‘doe wat je het beste lijkt’ of ‘doe wat ik je zeg’, maar ‘laten we dit sámen oplossen’! Hiertoe is teamwerk nodig dat niet alleen multidisciplinair van karakter is, maar dat ook overleg tussen klanten en leveranciers omvat. Teamwerk kan worden gestimuleerd met behulp van A3’s. Dat zijn vellen papier met daarop beschrijvingen van specifieke problemen en mogelijke oplossingen. Chapter 7. Mutual Trust. Wederzijds vertrouwen is noodzakelijk. Dat ontstaat alleen als werknemers voelen dat (zelfs hun persoonlijke) problemen serieus worden genomen, en dat het management het onderste uit de kan haalt om die aan te pakken. Immers, processen en machines runnen geen mensen, het is andersom! Daarom moet er niet alleen een plan for every part zijn, maar óók een plan for every individual. Chapter 8. Creating Value. In een waarachtige Lean organisatie draagt iedereen bij aan het verbeteren van de (maakbaarheid van) producten. Productie-ervaringen met voorgaande producttypen moeten daarom worden gebruikt om nieuwe producten te ontwikkelen die logistiek gezien slimmer in elkaar zitten.
Als mensen voor het eerst over Lean horen roept er soms iemand “lean is mean”. Deze associatie wordt gelegd omdat Lean efficiënter werken betekent, waardoor mensen vrezen dat dit gepaard zal gaan met ontslagen. Het gevolg is natuurlijk veel weerstand! Lean op deze harde manier is in elk geval niet zoals Toyota te werk gaat. Dit automobielbedrijf respecteert hun personeel en probeert hen zo veel mogelijk te beschermen tegen baanverlies. Dit wordt natuurlijk zeer gewaardeerd en dat maakt het personeel dan weer extra betrokken bij hun werk. Dit is echter niet het beeld dat oprijst in het boek, vooral niet in de eerste hoofdstukken ervan. Sterker nog, een lezer die vindt dat Lean gepaard gaat met het tot de laatste druppel uitwringen van mensen en machines, wordt daarin in zekere mate bevestigd! Laat ik twee voorbeelden geven.
Het zou jammer zijn als hierdoor het beeld ontstaat, dat Lean toch een beetje gemeen is. Wordt Lean goed toegepast, dan hoeft dat namelijk beslist niet zo te zijn. Efficiënter en effectiever werken betekent immers een betere concurrentiepositie, en dus juist meer werk. Zelfs voor de fabriek in het boek geldt dat, want zonder Lean was deze gesloten. Spannend Commentaar op de boekbespreking door Michael Ballé*
Lean is not mean, but tough! (maar kan óók heel leuk zijn)
Terug naar ons boek: Op het moment dat de CEO het bedrijf overneemt, verkeert dit in zeer grote moeilijkheden. De te grote footprint, met te veel vestigingen in landen met hoge arbeidskosten, brengt te veel kosten met zich mee. Daarnaast is er te veel focus op high end – high profit segmenten, het marktgedeelte dat erg gevoelig is voor schommelingen in de vraag. Ten derde worden alle managementfouten gemaakt, die je ziet als je de productie vanuit corporate headquarters aanstuurt, in plaats vanaf de werkvloer. De managers die het bedrijf aan de rand van de afgrond hebben gebracht, bevinden zich aanvankelijk nog in het bedrijf. De nieuwe CEO kan hun houding niet veranderen met een knip van zijn vingers. De manier waarop deze managers denken verandert niet van de ene op de andere dag, verkeerde reflexen met als gevolg verkeerde beslissingen blijven aanvankelijk in stand. Er is echter één verschil: ze vinden nu de nieuwe CEO op hun pad! Deze CEO heeft niet als doelstelling om grote aantallen mensen overbodig te maken. Wel heeft hij weinig geduld, en hij is soms nogal grof tegen mensen die verantwoordelijk zijn maar toch onverschillig lijken voor processen die te veel kosten. Met name bij een aantal senior managers is het cruciaal dat zij hiermee worden geconfronteerd. Om Samuel Johnson aan te halen: the prospect of being fired focuses the mind wonderfully. Lean is not for everybody, ook dát is een van de boodschappen in ons boek. Lean is een leersysteem om:
Om te slagen in zo’n Lean-omgeving, moet iemand een sterke neiging hebben om te willen leren onder moeilijke omstandigheden. Dit vraagt zowel om doorzettingsvermogen als een open mind. In veel opzichten is een Lean transformatie daarom een test voor leiderschap. In het begin van het boek is het management nog lang niet klaar voor die test. Dit is één van de grootste problemen die de nieuwe CEO tegenkomt. Ik ben bang dat de passage in het boek over [het ontslaan van] kwaliteitsinspecteurs verkeerd is begrepen. Het gaat om de kwaliteitsafdeling. Op hetzelfde moment geeft de CEO ook opdracht om te stoppen met de uitrol van het nieuwe ERP-systeem. Beide zaken hebben hetzelfde doel: Productie en engineering moeten verantwoordelijkheid gaan nemen voor hun eigen problemen, en moeten daarbij niet worden lastig gevallen door gespecialiseerde kwaliteitsdienstmedewerkers die allerlei policies voor hen bedenken. De nieuwe CEO wil geen kwaliteitsprocedures meer, hij wil kwaliteitsexpertise. Dit betekent dat mogelijke kwaliteitsproblemen direct worden opgelost waar én wanneer ze optreden. Eén van de aantrekkelijkste kanten van Lean is dat dit een echte empowering method is. Hiermee bedoel ik, dat mensen worden geleerd om hun eigen problemen op te lossen. Lean doet dit door iedereen met een wetenschappelijke bril naar hun processen te laten kijken, gericht op kennisvermeerdering en verbetering. Dat kan heel leuk zijn, maar makkelijk is het nooit!. Leren betekent namelijk dagelijks reageren op uitdagingen en leer-kansen benutten. Voor de meeste managers is dat een moeilijk te nemen horde. De CEO in het boek probeert daarom de juiste condities voor deze sprong te creëren, met wisselend succes. Om eerlijk te zijn is de CEO hier echter niet het belangrijkste personage. Dat is de fabriekmanager Ward, die wordt geconfronteerd met de keuze: veranderen óf zijn fabriek sluiten. Terwijl hij zichzelf aanpast en leert, wordt hij herhaaldelijk beschuldigd gemeen te zijn. Dus, moet ik toegeven, dat punt speelt in het boek wel. De turnaround is echter slechts het begin van de Lean transformatie. Ward’s Amerikaanse collega is al een stuk verder. Op die manier hoop ik dat het boek óók laat zien dat, als je eenmaal het juiste team aan boord hebt, Lean een enorm krachtige methode is. Een methode die teamwerk stimuleert, en die elke operator de kans geeft om met al zijn of haar capaciteiten bij te dragen aan betere producten en diensten voor de klanten!*) vertaling in het Nederlands, C.J. van Ede
Verwijzen naar dit artikel op internet? Gebruik als link: https://www.procesverbeteren.nl/change_management/The_Lean_Manager_NL.php |
||