Lean bij Deli Home
Bron: Procesverbeteren.nl
|
Lean: Slanke organisatie |
![]() Lean manager als regisseur op de gemba Door Dr Ir Jaap van Ede, hoofdredacteur procesverbeteren.nl, 04-03-2022
‘Ik ben daartoe heel veel op de Gemba oftewel werkvloer, luister daar naar problemen en wensen, en ga daar dan mee aan de slag’, aldus Van Zanten. ‘Zo krijgen we steeds tevredener klanten én steeds trotsere vakmensen.’ Deze faciliterende benadering was wel even wennen. ‘Aanvankelijk had ik geen idee wat ik eigenlijk op onze Gemba kwam of ging doen!’ Deli Home maakt allerhande plaatmateriaal, tot pakketten voor inbouwkasten en trappen aan toe. Erik van Zanten is continuous improvement manager bij Deli Home, maar noemt zich liever verbeter-regisseur. ‘Ik ben niet de knappe kop, die de procesverbeteringen bedenkt’, verklaart Van Zanten. ‘Hier in Gorinchem werken ongeveer 500 vakmensen, waarvan circa 300 in productie en logistiek. Zij zijn veel slimmer op hun gebied dan ik. Ze kennen hun eigen werk als geen ander, en weten daarom zélf het beste hoe zij onze klantspecifieke producten steeds beter en slimmer kunnen maken en afleveren.’ ‘IWat ik doe, is vergelijkbaar met een regisseur die acteurs helpt om de beste prestaties te leveren. Ik voorzie onze mensen daartoe, naar hun eigen wens, zelfs zo nu en dan van nieuwe decorstukken. Denk daarbij dan bijvoorbeeld aan betere magazijnstellingen.’ ![]()
‘JuDo verwijst naar de Black Belts en Green Belts op het gebied van de toepassing van Lean, die sommigen hier inmiddels hebben behaald. Maar veel meer verwijst JuDo naar JUst Deli Operations. Daarmee bedoel ik dat de mensen die het operationele werk doen, centraal staan. Judo kun je ook vertalen met “de zachte weg”. In onze context betekent dit: niet dingen opleggen van bovenaf, maar sámen verbeteren, op basis van suggesties van de werkvloer.’
Ontvang samenvattingen van al onze nieuwe praktijkverhalen! De vijf voordelen van gratis registratie:
Maatwerk ‘Als consument kun je bij een doe-het-zelf-zaak bijvoorbeeld een inbouwkast bestellen met de benodigde afmetingen, en precies de eigenschappen die jij wenst. Wij maken het bestelproces makkelijk, en maken en bezorgen het juiste product vervolgens zo efficiënt mogelijk. Daar komt in toenemende mate digitalisering en robotisering bij om de hoek kijken, Smart Industry dus. We letten er ook op, dat de producten gemakkelijk door doe-het-zelvers of klusbedrijven in elkaar kunnen worden gezet.’ ![]()
Besparing als doel, riep dat geen weerstand op?, vraag ik. ‘Hoeft niet altijd zo te zijn’, reageert Van Zanten. ‘Aanvankelijk stelden we slimmer en plezieriger werk voorop. Sommige teamleiders gingen echter zélf vragen hoeveel een bepaalde verbetering nu opleverde. Dat is ook wel begrijpelijk. Je wilt weten hoe goed je het hebt gedaan, samen met je mensen.’ ![]()
‘Het Lean-principe Go to the Gemba, oftewel werkplek, stond daartoe centraal. Twee volle dagen per week bevond ik me op de werkvloer. In het begin had ik echter nog geen idee wat ik daar eigenlijk kwam of ging doen! Ik nam mijn laptop en pen en papier mee, en schoof aan op de plek waar onze teamleiders overleggen met de medewerkers. Dat is een centraal punt. De planning wordt er gemaakt, én het is de plaats waar mensen met problemen naartoe komen.’ Observeren In het begin had Van Zanten een beetje onbevredigd gevoel na zo’n werkdag. ‘Ik vroeg me af: had ik dezelfde informatie niet kunnen vergaren, door één of twee uurtjes de teamleiders apart te nemen? Al gauw realiseerde ik me echter dat dit niet zo is. Ten eerste verneem je problemen dan niet uit de eerste hand. Het gaat vaak om relatief simpele zaken, waar een groot verbeterpotentieel achter schuil gaat. Bijvoorbeeld een verpakkingsmachine met veel korte stops, waarbij de folie vaak scheurt. Zoiets moet je zelf zien, om het echt te begrijpen.’ ![]()
‘Je zult toch wel wat meer doen dan enkel observeren en vragen stellen?’, merk ik op. ‘Krijgen mensen anders niet het gevoel dat zij het échte werk doen, en dat jij maar wat rondloopt?’ ‘Het is cruciaal dat je je niet autoritair of als een betweter opstelt’, reageert Van Zanten. ‘Treedt mensen met een open houding tegemoet, en laat zien dat je elke suggestie van hen écht verwelkomt. En als er een goed idee is, dan moet je meteen aan de slag gaan om dit te helpen realiseren. De pickers in het magazijn bleken bijvoorbeeld onnodig ver te moeten lopen, omdat ze gladde artikelen, die makkelijk verschuiven, graag bovenop een pallet leggen. De oplossing daarvoor is relatief eenvoudig: magazijnstellingen met gladde artikelen vooraan in het magazijn zetten.’ Decorstuk ‘Ik zorg er in zo’n geval voor, dat dit heel snel gebeurt! Vergelijk het met inspelen op acteurs, die een betere set nodig hebben. Natuurlijk is wat onze mensen doen geen toneelstuk, maar ik heb toch een soort regisseursrol. Ik zorg er voor dat iedereen de beste werkresultaten kan neerzetten, opdat de ‘toeschouwer’ c.q. de klant steeds tevredener wordt, en opdat de ‘acteurs’ c.q. productiemedewerkers trots kunnen zijn op hetgeen ze doen.’ Vakmanschap staat hoog in het vaandel. De beste ideeën komen van de werkvloer. ‘Zelfs als je daaraan twijfelt, is het het beste om enkel verbeteringen uit te voeren waarvoor commitment is. Mijn taak is om te zorgen voor de benodigde menskracht, tijd en hulp.’ ![]() Bij Deli Home kun je ook in te bouwen trappen bestellen
Ergonomie is ook een belangrijk aandachtspunt. ‘Veel activiteiten in magazijnen of tijdens de productie zijn fysiek belastend. Dat ervaar je, als je zelf dingen doet. Of je hoort bijvoorbeeld dat iemand rugklachten ontwikkelt. Dat is belangrijk om te weten, zodat je er iets aan kunt doen voordat het tot ziekte leidt.’ Van Zanten kende zijn medewerkers al lang en goed. Toch ontstaan er nieuwe interacties door het nauwere contact. ‘Ik heb bijvoorbeeld geschiedenis gestudeerd, en sommigen zijn daarin geïnteresseerd. Hen stuur ik dan wel eens dingen toe. Ik heb een boek geschreven over onze bedrijfsgeschiedenis, getiteld hart van hout. Dit kun je online lezen op deli-home.com.’ Wij danken onze partners/adverteerders, door hen kunnen wij onafhankelijke artikelen maken!Ontdek bijvoorbeeld hoe onderstaande partij Lean in de praktijk helpt brengen! ![]() Ergo Design ondersteunt de maakindustrie bij het ontwerpen en optimaliseren van productiefaciliteiten door > Naar website Minder mensen Het kan wel zijn dat iemand een andere taak krijgt. ‘Dan zeg ik: we hebben hier zó veel hallen, er blijft altijd wel iets voor je te doen. Ten tweede hebben we een flexibele schil van zo’n 60 mensen. Áls er al iemand uit moet, dan gaan we eerst die flexibele schil verkleinen. Ten derde kunnen we dankzij digitalisering en robotisering nieuwe producten maken.’ ![]() Dankzij troenemende robotisering kan Deli Home steeds makkelijker maatwerk producten maken.
De consultants gingen vaak direct met de hand meten, met behulp van eenvoudige Excel-spreadsheets. ‘Bijvoorbeeld bij het verzamelen van OEE-achtige gegevens: hoe variabel is de output van deze lijn. Meten met de hand kost veel tijd, maar daar staat tegenover dat je meteen kunt beginnen. Bovendien begrijp je de meetresultaten dan veel beter. Eén voorbeeld: je registreert niet alleen als een productielijn langzamer draait, maar ook waarom dat zo is, én je hebt dat zelf gezien.’ Richting Daartoe moet er een duidelijke missie zijn. Bij Deli is die missie helder: efficiënt maatwerk houtproducten produceren, die klussers thuis makkelijk in elkaar kunnen zetten. Een duidelijke missie is echter niet afdoende. Het moet ook op elke werkplek duidelijk zijn hoe je kunt bijdragen aan het steeds beter vervullen van de missie: wat heeft nú de hoogste prioriteit om te verbeteren, en waarom is dit belangrijk voor de klant. Dit aspect is bij Deli Home nog voor verbetering vatbaar, zo lijkt het. ‘Dat ben ik met je eens. Continu verbeteren is nooit klaar!’, besluit Van Zanten.
Verwijzen naar dit artikel op internet? Gebruik als link: https://www.procesverbeteren.nl/LEAN/DeliHome_Lean_manager_regisseur_Gemba.php |
||