2 Second Lean
Bron: Procesverbeteren.nl
|
Lean: Slanke organisatie |
![]() 2 Second Lean: Extreem en simpel Door Dr Ir Jaap van Ede, hoofdred. procesverbeteren.nl, 22-09-2021 [ reacties ]
Akers beschreef zijn verbeterrecept in 2 Second Lean, dat onlangs werd vertaald door Andries Overweg. Is Lean echt zó eenvoudig? Of is het een American dream? Om die vraag te beantwoorden dook ik in Aker’s boek en de community daaromheen. De voorkaft van 2 Second Lean, gratis downloadbaar en dit jaar vertaald door Andries Overweg, toont een stralende Paul Akers met een stopwatch. Dit beeld verwijst naar de eenvoudige opdracht die hij zijn medewerkers gaf: elke dag het eigen werk 2 seconden vlotter uitvoeren, door één van de zeven bekende Lean verspillingen terug te dringen. Het gaat dan om overproductie, vervoer, voorraad, defecten, overbewerking, beweging en wachten. ![]() Het eenvoudige recept van Paul Akers voor een Lean cultuur ging door vrij downloadbare boeken en filmpjes viraal.
Met een boek dat enkel gaat over verspillingsreductie win je geen Shingo Prize, en je krijgt ook niet zo veel navolging als Paul Akers. Er moet dus iets ánders zijn dat zijn aanpak onderscheidend maakt. Het vernieuwende is, dat Akers een recept aanbiedt om snel een Lean-cultuur te creëren. Een cultuur, waarin iedereen bijdraagt aan verbetering, en trots is daarop! Het terugdringen van de achtste verspilling uit Lean, onbenut (verbeter)talent, staat bij Akers voorop. Volgens hem neemt dit ook veel druk weg van jou, als leider. Je hoeft dan immers niet meer alles zelf uit te denken! Bovendien wil je niet dat iemand uit jouw bedrijf na zijn pensionering zegt: “ze hebben mijn handen gehad, maar hadden mijn denkwerk er gratis bij kunnen hebben”.
+ Bondig, helder en aanstekelijk recept om snel een verbetercultuur te creëren, door iedereen elke dag 2 seconden verspilling uit het eigen werk te laten verwijderen. Dit inclusief de organisatie die daarvoor nodig is. + Het is een relaas over de Lean transformatie van een bestaand bedrijf, dat je ook kunt bezoeken. + Gratis downloadbaar. + Er bestaat een community rondom het boek, waarin bedrijven verbeterfilmpjes delen. - De invulling van Lean is zo eenvoudig, dat dit soms bij het karikaturale af lijkt. Ook is er een zekere scoringsdrang. - Lean wordt niet gekoppeld aan de missie (het waarom) van het bedrijf - De focus van de verbeteringen is de eigen werkplek, terwijl je met Lean vaak het beste resultaat boekt als je dit afdelingsoverschrijdend en zelfs supply chain-breed toepast > 2 Second Lean en andere boeken van Akers zijn in verschillende vormen (vaak gratis) downloadbaar via paulakers.net > Meer boekbesprekingen
De uitvinding van de Fastcap, plakkers in allerhande kleuren waarmee je snel schroeven in meubels en dergelijke kunt afdekken, leidde in 1997 tot de start van een gelijknamig bedrijf dat producten voor houtbewerking levert. ![]()
![]() Slimme mensen geloven niet dat het zó simpel kan zijn Paul Akers: (vertaald uit het Engels): ‘Enkele jaren geleden sprak ik op de AME-conferentie in Boston. Ik volgde daar ook Jim Womack, die ik al kende. Ik zal nooit vergeten hoe Jim het podium betrad, en zei hoe teleurgesteld hij was, dat zo weinig mensen zijn ontwaken van de westerse beschaving voor lean manufacturing omarmden. Daarna sprak ik voor 1500 mensen, en vertelde hen over duizenden bedrijven wereldwijd die 2 Second Lean hebben omarmd en miljoenen mensen wier levens er door zijn getransformeerd. Organisaties en neerslachtige mensen zijn gerevitaliseerd. Ik voel me erg comfortabel met mijn interpretatie en invulling van het Toyota-productiesysteem. 2 Second Lean wordt echter slechts door 2% van de mensen geaccepteerd. Het wordt gemist door 98%, omdat het te eenvoudig zou zijn. Zoals ik in mijn boek vertel: Toen ik bij Hoks was, zij de president van dat bedrijf (hij heeft een PhD) tegen mij: ”Paul ……..smart people can’t believe it could be that simple”’.
Hierna start de zoektocht van Akers naar Lean (buffer-arme) productie. Dit begint met Kaizens, groepsactiviteiten om onder meer de omsteltijden van machines te reduceren. Het doel is One Piece Flow, enkelstuksproductie op bestelling. Het proces van productie tot verzending verloopt hierna veel vloeiender.
Ontvang samenvattingen van al onze nieuwe praktijkverhalen! De vijf voordelen van gratis registratie:
Sleur In het boek wordt de politiek aangehaald als negende vorm van verspilling. Als je naar de huidige kabinetsformatie kijkt, dan kun je dit moeilijk ontkennen! Verspilling van talent is de ergste verspilling die er is. ![]()
Het verbeterrecept is bewust zo eenvoudig mogelijk. Akers vergelijkt bedrijven zoals Toyota namelijk met een egel: zij doen consequent een paar dingen heel goed. Dergelijke ‘egels’ zijn onverslaanbaar, ook al zijn anderen zo sluw als een vos! Om een egel te worden moet het verbeterrecept zelf ook zo Lean mogelijk zijn. ![]()
Als je dagelijks met 3S in het eigen werk aan de slag gaat, dan zijn die stappen eigenlijk helemaal niet nodig, vindt Akers. Hoe eenvoudiger namelijk je verbeterrecept, des te beter dit beklijft. Akers ontdekte dit bij Hoks, een Japanse producent van printplaten. Zijn bedrijfsbezoek begon daar met het schoonmaken van de vloer, sámen met de directeur! Een lesje in nederigheid. En een toonbeeld van respect, voor schoonmaakactiviteiten in dit geval. Bij Hoks startten de medewerkers elke dag met een uur 3S. Op die manier verdwijnt er vanzelf heel veel verspilling. Akers besloot dit ook in zijn bedrijf in te voeren. Ook het idee om alles van wielen te voorzien, van bureaus tot stoelen en stellingkasten, werd gekopieerd van Hoks. Dit maakte de werkvloer(inrichting) heel flexibel. ![]()
Bij elke dagstart is er een andere voorzitter, zodat iedereen kan oefenen met leiderschap. Tijdens elke dagstart wordt bovendien een passage uit een Lean-boek gelezen, of – heel Amerikaans – er wordt gediscussieerd over een amendement uit de grondwet. ![]()
Het verbetervuur wordt er op maar liefst drie manieren aangejaagd! Ten eerste bezoekt het management frequent de werkvloer (Gemba), en strooit daar ruimhartig met complimenten voor elke verbeterpoging. Nederigheid is belangrijk, denk aan zinnen zoals “ik vind jouw idee beter dan het mijne”, en “je hebt gelijk, ik heb iets van jou geleerd”. Mensen mogen fouten maken, dus een proces slechter maken. Daar leren ze van! Verspilling aanwijzen vindt Akers geen goed idee. Het inspireert veel meer, als je laat zien hoe je rompslomp uit je eigen werk wegneemt! Wij danken onze partners/adverteerders, door hen kunnen wij onafhankelijke artikelen maken!Ontdek bijvoorbeeld hoe onderstaande partij Lean in de praktijk helpt brengen! ![]() Veerenstael bestaat uit een team gedreven maintenance management consultants, gespecialiseerd in maintenance en reliability engineering. We helpen bij het inrichten en verbeteren van maintenance processen in de productie-industrie en infra. Maintenance en operation managers zijn onze belangrijkste aanspreekpunten. Machineprestaties stellen we objectief vast, we optimaliseren onderhoudsprocessen, laten onderhoudsmanagement applicaties hierop aansluiten en zorgen voor aantoonbare onderhoudsprestaties. Wij passen perfect bij projecten waarbij je tijdelijk expertise nodig hebt vanuit onderhouds(proces)management. Resulterend in tijdwinst, kostenbesparing, controle, borging van kennis en een optimaal presterend onderhoudsteam. > Naar website Bedrijfsbezoeken De derde Lean-aanjager bij Fastcap zijn filmpjes, die het ‘voor en na’ van verbeteringen laten zien. Deze filmpjes worden vaak publiekelijk gedeeld via Youtube. Ook dit versterkt weer het gevoel van trots. Dankzij de video’s gaat Lean viral, op de werkvloer en vér daarbuiten. Bovendien leert iedereen filmen en spreken voor een camera.
Akers stelt zelfs, dat je met Lean moet beginnen in je bedrijfstoilet! Zorg dat dit er schoon uitziet, dat alle schoonmaakmiddelen een vaste plaats hebben, ontwikkel gestandaardiseerde schoonmaakprocedures, en breng iedereen het besef bij dat je een plek (in dit geval het toilet) uit respect voor anderen beter moet achterlaten dan toen je kwam. Bij Fastcap reinigt het personeel de toiletten zelf. Een intrigerend idee: de volgende keer dat ik een vermeend Lean bedrijf bezoek, zal ik een ‘toilet-inspectie’ uitvoeren! Enthousiasmerend Ik raad het boek daarom zeker aan voor mensen die niet bekend zijn met Lean. Kanttekeningen Lokaal In de derde editie van 2 second Lean pareert Akers deze kritiek: zijn medewerkers leren om “globaal te denken”. Ze zullen daardoor geen overbodige processtappen, die geen klantwaarde toevoegen, gaan verbeteren. Ook wordt iedereen getraind om te beginnen rond bottlenecks. Dat Fastcap ondanks het lokale karakter van hun procesverbetering zoveel succes boekt, komt mijns inziens ook doordat op hun werkvloer één persoon, in een U-vorige werkcel, alles kan doen om één product te maken. ![]()
Nederlandse ziekenhuizen begonnen zo’n tien jaar geleden met Lean, middels dagstarts rond de vraag ‘waar loop je tegenaan’. Na enkele jaren trad daar echter verbeter-moeiheid op: waarom doen we dit eigenlijk. Het is opvallend dat dit bij Fastcap niet gebeurt. Ik denk dat dit twee oorzaken heeft. Ten eerste is er bij hen wél een basale verbeterrichting: vlotter werken. Ten tweede stimuleert het delen van de resultaten, online en via bedrijfsbezoeken, om nóg Leaner te worden. Dit gezegd hebbende denk ik dat Lean eigenlijk niet zo maar verbeteren zou moeten zijn, maar gericht. Elke verbetering moet de klantwaarde vergroten, en het moet ook voor de verbeteraar begrijpelijk zijn hoe. Zelf heb ik, net zoals Akers, wel eens een verbeterrecept gemaakt: Van missie via klantwaarde naar flow. Dit recept is gebaseerd op de kennis van honderden Lean bedrijven die ik als vakjournalist bezocht. Extreem Lean Japan is volgens Akers doordrenkt met mottainai: streven naar zo min mogelijk verspilling, en een besef van spijt als iets toch verloren gaat. Japanners hebben figuurlijk grote oren en ogen om mottainai op te merken. Zelfs één enkele rijstkorrel mag niet verloren gaan, want die heeft iemand moeten kweken, oogsten en transporteren! ![]()
Ik denk dat je kunt doorslaan in het streven naar precisie. Niet voor niets zijn het vaak perfectionisten die bij de psychiater belanden. Ik bezocht Japan zelf in 1985. Ook ik raakte er onder de indruk van hun netheid en orde. Niemand rent er bijvoorbeeld in de metrostations, en niemand dringt voor. Je voelt je er al snel lomp en onhandig. Bij een overnachting in een traditioneel landhuis viel het me op, hoe lastig je je beweegt tussen muren van papier. Wat mij ook opviel: het grote respect dat Japanners hebben voor de wijsheid van oude mensen, en voor de oude Griekse en Romeinse culturen. Ik denk dat je veel van Japanners kunt leren. Grosso modo zijn hun bedrijven echter niet efficiënter of beter dan de Westerse. Ook kampt het land met een hoge staatsschuld. Bovendien zijn de mensen er niet gelukkiger.
Hoewel Akers zich afzet tegen de taaie Lean managementliteratuur, lezen ze tijdens hun dagstarts zelf wel diepgaande Lean boeken zoals The Machine that changed the world. Nog iets, waarbij het zeer verassend is dat dit geen vragen oproept: binnen Fastcap zouden er enkel sta-bureaus zijn. Ik mag hopen van niet! Langdurig staand bureauwerk doen is ongezond. Het is een vorm van muri (overbelasting) in Lean terminologie. Ook lijkt het me onlogisch om met 3S te starten. Je bent dan al een beetje moe als je met het productiewerk begint, hetgeen de kans op fouten groter maakt. Waarom zou je een dag niet afsluiten met opruimen en ordenen? ![]() Toen Fastcap begon 3S, werd al snel een grote hoeveelheid overbodige spullen uit de fabriek verwijderd
Online tour De tour is echter wel leerzaam. Interessant zijn bijvoorbeeld de grote berg overbodige spullen als gevolg van 3S, en de stepjes die worden gebruikt voor snelle verplaatsingen over de werkvloer. Die is bovendien erg flexibel ingericht, met veel dingen op wielen. Stellages bestaan daarnaast uit herbruikbare buizen en connectoren, vergelijkbaar met het systeem dat bijvoorbeeld Multitube daarvoor in Nederland levert. Inspirerend Hulp nodig bij de implementatie van Lean? Verwijzen naar dit artikel op internet? Gebruik als link: https://www.procesverbeteren.nl/LEAN/Paul_Akers_2_Second_Lean.php |
||