Scania's Lean Supply Chain (2)
Bron: Procesverbeteren.nl
|
Lean: Slanke organisatie |
Buffermanagement en netwerkbreed plannen Scania’s Lean supply chain (2/2) Door Dr Ir Jaap van Ede, hoofdred. Procesverbeteren.nl, 03-08-2020* [ deel 1 ] [ deel 2 ] In deel 1 van dit interview vertelde Jan Boersma hoe Scania duurzaam én efficiënt de materiaaltransporten regelt in hun supply netwerk. Het slim combineren van ladingen, al dan niet via milk runs of pre-collection hubs, leidt tot volle vrachtwagens - of volle containers in schepen of treinen - die op weg gaan naar Scania. Zie hiervoor deel 1 van dit artikel. Een op het oog simpele vraag is dan: waar gaan die ladingen heen? Eén van de Lean-principes is pull: laat de vraag de aanvoer bepalen! Daarom zou je verwachten dat de materialen rechtstreeks naar één van de assemblagefabrieken gaan, om daar just-in-time te worden ingebouwd in de trucks. In het begin van de toeleverketen zijn de fluctuaties in de materiaalaanvoer het grootst. Deze golven kun je dempen met buffers. Zo arriveert een gestage stroom van materialen in de assemblage-fabrieken
Buffers Trailer yard bij Scania in Hasselt
Er zijn verschillende opslagmethodes, onder meer trailer yard (stock on wheels), koudstapeling en stellingopslag. De uitgifte verschilt per artikel: unit supply (hele leveranciersverpakkingen), batchgewijs (een kleine serie onderdelen), in sequence (op productievolgorde), of per kit (samenstelling van verscheidene onderdelen voor één truck).
Goldratt Het nieuwe DC in Hasselt betekent lokaal extra tussenvoorraad, maar in het logistieke netwerk daalden de voorraden juist. Dit komt doordat materiaalbuffers van minder courante materialen bij individuele fabrieken konden verdwijnen.
Knock-down betekent “platgeslagen”, en verwijst naar een soort Ikea-achtige bouwpakketten voor trucks. ‘Bij een semi-knockdown worden een aantal grote modules, die samen één vrachtwagen vormen, apart verpakt. Bij een volledige knockdown worden alle onderdelen los verpakt.’ Knockdowns gaan naar landen in Azië, Afrika en Zuid-Amerika. Wellicht komt daar, als gevolg van de Brexit, straks Groot-Brittannië nog bij. ‘Het gaat om landen waar je veel invoerheffing moet betalen als je een complete truck invoert. Het is dan goedkoper om onderdelen in te voeren, en die daarna ter plekke in elkaar te zetten. Dat doen we in eigen fabrieken of in fabrieken van derden.’ Wij danken onze partners/adverteerders, door hen kunnen wij onafhankelijke artikelen maken!Ontdek bijvoorbeeld hoe onderstaande partij Lean in de praktijk helpt brengen! LeanDirectAls mensen op alle niveaus excelleren, realiseren zij duurzaam klantwaarde. Met deze overtuiging biedt LeanDirect BV online en hybride Lean Six Sigma opleidingen, coaching en consultancy. Wij hanteren een data-gedreven benadering waarbij de klantbeleving, de business case, de medewerker als talent en de operationele processen centraal staan. Onze hoofddocent, Prof. dr. Ronald Does, is de grondlegger van Lean Six Sigma opleidingen in Nederland. Hij heeft diverse internationale onderscheidingen van de American Society for Quality (ASQ). Daarom behoren onze Lean Six Sigma certificeringen tot de internationale top. Bedrijven zoals Tesla, Samsung, Heineken, ING, ASML, Aegon, Friesland Campina, UMCG, AMC, Rode Kruis en Douwe Egberts plukken hier de vruchten van. > Naar website Over zee Scania onderscheidt een zogenaamde South-Bound-Flow van materialen van Europese leveranciers naar overzeese fabrieken in Zuid-Amerika en Azië, en een zogenaamde North Bound Flow in omgekeerde richting. Vervoer naar en van Zweden is niet rechtstreeks over zee mogelijk. Daar is het water namelijk ondiep. Transport via de Rotterdamse haven, met ‘Hasselt’ als logistieke hub, is daarom een logische oplossing. Vanuit Hasselt verloopt de materiaaluitwisseling met Zweden met trucks. De containeroverslag aan het Zwarte Water
Tureluurs Lokaal minder Lean ‘De fabrieken verstrekken informatie over hun materiaalbehoefte, maar daarna kijken we nu vanuit de leverancier. Dat lijkt minder vraaggestuurd dan de fabrieken zélf laten bestellen. Lokaal gezien is dat laatste immers 100% pull. Wij zoeken echter ketenbreed naar de beste oplossing. De hamvraag is dan: hoe krijg je op de gemakkelijkste manier, óók voor de leveranciers, de juiste materialen naar de juiste fabrieken. Leg je just-in-time toelevering op aan je toeleveranciers, dan verplaats je het probleem alleen maar. Je dwingt een leverancier dan om extra buffervoorraden aan te leggen.’ De materiaalplanners van Scania aan het werk
Ontvang samenvattingen van al onze nieuwe praktijkverhalen! De vijf voordelen van gratis registratie:
Retourstroom Opnieuw te gebruiken verpakkingen moeten tijdig terugkeren, om de levering van nieuwe materialen niet in gevaar te brengen. Logistiek gezien is deze retourstroom echter een stuk eenvoudiger dan de heenweg. Er zijn namelijk niet meer retourstromen dan leveranciers, terwijl je op de heenweg te maken hebt met één stroom per stock keeping unit. ‘Om die reden kunnen we op de terugweg volstaan met drie inzamelpunten als hub, tegenover tien pre-collection hubs op de heenweg.’ Karton en hout blijken breed inzetbaar als milieuvriendelijk verpakkingsmateriaal
> Las u deel 1 van dit artikel al? *) De interviews voor dit tweeluik vonden in de zomer van 2019 plaats. Dit artikel was eerder al beschikbaar voor registranten. De in het tweeluik beschreven supply chain planning is de manier waarop dit ook nu (zomer 2020) nog gebeurt. Volgende week verschijnt een artikel waarin Jan Boersma vertelt wat er gebeurde toen het hele supply netwerk van Scania tijdelijk moest worden stilgelegd, ten gevolge van de corona-crisis! Niet meteen automatiseren In het nieuwe DC in Hasselt worden spatborden herverpakt, zodat ze alvast op productie-volgorde komen te liggen
Wat op het oog saai lijkt, kan echter toch een enorme impact hebben! ‘Hier herverpakken we bijvoorbeeld spatborden, waarna deze in sequence van de productieorders naar de assemblagefabrieken gaan. Wil je zoiets automatiseren, dan is dat ingewikkeld, duur en inflexibel. Bovendien weten we nu al dat we deze activiteit naar een andere plek gaan verplaatsen, en ook nog eens anders gaan invullen.’ Eenvoud maakt flexibel en is daarom troef bij Scania. De meest eenvoudige materiaalbuffer is een trailer yard. ‘Trailers kun je loskoppelen van vrachtwagens en dan op je terrein zetten. Die kun je dan later naar de fabriek brengen die de materialen erin nodig heeft.’
Verwijzen naar dit artikel op internet? Gebruik als link: https://www.procesverbeteren.nl/LEAN/Scania_Lean_Supply_Chain2.php |
||