Lidz jaarcongres 2019 (2)
Bron: Procesverbeteren.nl
|
Lean: Slanke organisatie |
![]() Van Lean naar Flow in de Zorg? (2) Door Dr Ir Jaap van Ede, hoofdred. Procesverbeteren.nl, 19-11-2019 [ deel 1 ] [ deel 2 ] [ reacties ] In deel 1 van dit tweeluik naar aanleiding van het Lidz jaarcongres bleek het enthousiasme voor Lean in de Zorg groter dan ooit. Wel is een meer integrale aanpak wenselijk. [vervolg van deel 1 ] Vrijwel alle verhalen op het Lean in de Zorg (lidz) jaarcongres 2019 waren een lofzang op Lean in het algemeen, en op Toyota in het bijzonder. Iedereen probeerde zo dicht mogelijk bij het Toyota-voorbeeld te blijven! Hypotheses Lean is daardoor niet iets wat je kunt kopiëren van anderen, en het is ook niet één op één gekoppeld aan Toyota. Dit bedrijf deed (en doet) niets anders dan alle bestaande inzichten tot zich nemen, en er dan op basis van hypothesevorming en testen er het voor hén optimale productiesysteem uit bouwen. Dit gebeurt stapsgewijs, door te behouden wat werkt, en door te leren van wat niet werkt. Dat zouden ziekenhuizen en zorginstellingen mijns inziens óók moeten doen. Het platform Procesverbeteren.nl pleit er niet voor niets al 15 jaar voor, om slimme oplossingen binnen bedrijven te zien als inspiratie voor flow. Niet als meer, maar ook niet als minder dan dat. ![]()
QRM Nog maar enkele jaren geleden werd mij gevraagd mijn doodzieke vader naar een ziekenhuis op 75 km afstand te rijden, opdat daar kon worden beoordeeld of een operatie nog mogelijk was. Na aankomst werd er echter geen nieuw onderzoek gedaan, ter aanvulling op de diagnostiek in het streekziekenhuis. Wel werden veel metingen herhaald. Hierdoor rees de vraag: waarom was verplaatsing van deze patiënt nodig? Alle betrokken artsen waren kundig, en deden vermoedelijk precies wat binnen hun bereik en volgens de procedures geëigend en mogelijk was. Toch kan het systeem beter. ![]()
Misschien is het een goed idee om Lidz om te dopen tot Fidz, flow in de zorg. Dat doet ook meer recht aan de moderne invulling van Lean. Onder het kopje Fidz kun je bovendien alles toepassen dat de toegevoegde zorgwaarde vergroot, van Lean tot Smart. Daarnaast staat flow ook voor werkplezier. Grote productiebedrijven, die langdurig bezig zijn met procesverbetering, passen vrijwel altijd een door hen op maat gesneden mix van methoden toe. Het lijkt daarom logisch dat zorginstellingen dat óók gaan doen. Gezien het pleidooi van Rouppe van der Voort voor een ketenbrede aanpak, wil ik daarbij ook wijzen op de potentie van Supply Chain Management. Six Sigma
Hierbij gaat een observator ergens op de werkvloer in een cirkel staan, observeert vervolgens wat er in zijn blikveld gebeurt, en let daarbij op de aanwezigheid van de acht Lean-verspillingen. Deze verspillingen zijn, met tussen haakjes een zorgvoorbeeld:
De resultaten van een observatie worden teruggekoppeld naar de betreffende afdeling. Monique Durenkamp en Patrick Wennekes presenteerden een, door het Martini ziekenhuis met subsidie van het Lidz ontwikkelde, zorgvariant van de Ohno-cirkel. Deze variant heet Rondje Observeren. Het gaat om een erg fraai weergeven cirkelvormige mat en een bijpassend instructieboekje. Daarin staan veel tips over hoe je de Ohno-cirkel het beste toepast in een zorg context. Het geheel zit erg goed in elkaar, een aanrader om mee aan de slag te gaan! Wel één kleine kanttekening: het is de bedoeling dat de observator twee uur lang op de mat (cirkel) staat. Dat lijkt niet zo gezond. Misschien iets bedenken, binnen randvoorwaarden als brandveiligheid en niet in de weg lopen, om de observator zelf ook Lean (fit) te houden? Het Ohno Circle Instructieboekje is, ook voor zorgorganisaties die niet deelnemen aan Lidz, gratis downloadbaar op het platform lidz.nl.
Visualisatie van de actuele gang van zaken is een cruciaal onderdeel bij Lean. Alleen als je weet wat er afwijkt kun je namelijk verbeteren. ‘Op dagstartborden in ziekenhuizen zie je vaak single entry points’, stelt Graban. ‘Iets is goed of fout, onder een streefwaarde of niet. Of een emoji toont een lachend, een droevig of zelfs een boos gezicht. Daar heb je niet veel aan. Ook niet, als je een aantal van dat soort metingen naast elkaar zet. Je krijgt dan iets dat lijkt op het scorebord van een bowlingbaan. Wat je wilt weten is of een actuele meetwaarde een bijzonderheid is, een signaal. Je moet daartoe kunnen zien of een meetwaarde buiten de statistische ruis valt. Of het nu een negatieve of een positieve afwijking betreft, in beide gevallen kun je daarmee dan aan de slag. In het eerste geval om verslechtering van een proces te voorkómen. In het tweede geval om te onderzoeken waarom iets kennelijk een tijd lang exceptioneel goed ging. Mogelijk kun je er voor zorgen dat dat zo blijft.’ ![]() In het Red Bead spel wordt de ‘productie’ van witte balletjes gesimuleerd, door een ‘werknemer’ vijftig stuks uit een bakje te laten scheppen. Rode balletjes staan voor defecte producten.
Een ‘kwaliteitsmanager’ en de mensen in de zaal moedigen de werknemers aan maximaal hun best te doen! Graban laat zien wat er vervolgens gebeurt als hij, in de rol van CEO, reageert op de resultaten van ‘zijn’ werknemers. Het is puur toeval wie werknemer van de week wordt of de laan wordt uitgestuurd. Had de CEO daarentegen Process Behavior Charts gebruikt, dan hadden die duidelijk laten zien dat alle ‘prestaties’ van de werknemers binnen de verwachte ruis vallen. ![]() Process Behavior Chart van het Red Bead Spel. Gemiddeld levert een werknemer 10 defecte producten af. Pas als een bepaalde boven- of ondergrens wordt doorschreden is er vermoedelijk iets bijzonders aan de hand.
Volgens mij is het raadplegen van deze Wheeler echter niet per sé nodig. Voor kennis over SPC kun je ook terecht bij ziekenhuizen zoals het UMCG en het Reinier de Graaf, die naast Lean ook Six Sigma zijn blijven toepassen. In een goede opleiding tot Black Belt in (Lean) Six Sigma is SPC bovendien een vast onderdeel. Je krijgt dan ook uitgelegd wat bepaalt of een meting binnen of buiten de ruis valt. Proces Wij danken onze partners/adverteerders, door hen kunnen wij onafhankelijke artikelen maken!Ontdek bijvoorbeeld hoe onderstaande partij Lean in de praktijk helpt brengen! ![]() Arnout Orelio is Lean coach, mentor en publiceerde meerdere Lean (zorg) boeken. Hij leert je zelfstandig problemen duurzaam op te lossen, en verspillingen te herkennen. Hij focust je verbeterproces op problemen die een optimale zorg voor patiënten en cliënten in de weg staan. Problemen worden aan de bron opgelost. > Naar website Intentie is geen gedrag Hoe kun je de kans te vergroten dat je voornemens omzet worden in daden? Arthur en Patrick raden aan om daartoe behapbare tussendoelen na te streven, die je kunt beschrijven met werkwoorden erin. ‘Met een sterke focus op het einddoel haal je dat waarschijnlijk niet. Dan is de uitdaging, het verschil tussen willen en kunnen, namelijk veel te groot.’ Hiermee sluiten Arthur en Patrick naadloos aan op wat binnen Lean verbetergedrag (kata) wordt genoemd. Daarbij formuleer je een schier onhaalbaar einddoel, zoals auto’s die energie opleveren in plaats van verbruiken. Vervolgens zet je dan continu kleine stapjes in die richting, zonder de route naar het einddoel vooraf te kennen. Op die manier leer je al doende en raak je niet gefrustreerd door tegenslag. > Las u deel 1 van dit artikel al? > Zie ook: Dossier Lidz Jaarcongressen, Van Lean naar FlowHulp nodig bij de implementatie van Lean? Verwijzen naar dit artikel op internet? Gebruik als link: https://www.procesverbeteren.nl/LEAN/Lidz_Jaarcongres_2019_van_Lean_naar_Flow2.php |
||