De AlignmentPuzzel
Bron: Procesverbeteren.nl
|
World Class: Slanke, perfecte én geoliede organisatie |
![]() Sámen de missie vervullen, zonder dissonanten Door Dr Ir Jaap van Ede, hoofdredacteur procesverbeteren.nl, 15-06-2022
Hoe krijg je een bedrijf waarin alles samenwerkt, van machines en mensen tot software? Als betrof het een orkest dat speelt zonder dissonanten, met als partituur de klantwaarde en de missie? Daarover gaat De AlignmentPuzzel, een business roman over een fietsenfabriek én een studieboek inéén. Een verfrissend boek, dat nu eens níet gaat over Lean of Agile, maar dat laat zien hoe jouw bedrijf als een geoliede machine kan draaien, als betrof het een auto waarvan alle wielen perfect zijn uitgelijnd. De kracht zit hem in de integrale benadering. Het is zwaar weer voor JJ Bicycles! Jaar na jaar daalt de afzet van hun fietsen, die ze via dealers in de markt zetten. Ze worden op voorraad gemaakt, zodat de productie niets merkt van de seizoenspiek in het voorjaar. Dat verandert, als de marketeers een in hun ogen gouden zet willen doen: signature fietsen. Consumenten mogen voortaan hun eigen droomfiets samenstellen uit superieure componenten. Hun fiets wordt dan door één technicus in elkaar gezet, die er als kwaliteitskenmerk zijn eigen handtekening op zet. De toekomst van JJ Bicycles ziet er weer zonnig uit. Op papier is een signature fiets namelijk niet alleen veel aantrekkelijker voor een consument, maar heeft die ook een veel hogere winstmarge! Althans, zo lijkt het. Kan het (fictieve) JJ Bicycles eigenlijk wel doen wat ze beloven? Fietsen op klantwens in elkaar zetten, assemble to order dus? Is alles en iedereen wel op elkaar afgestemd c.q. aligned, om dit als een geoliede machine te kunnen? Of is het slechts luchtfietserij? ![]()
In het boek De AlignmentPuzzel wordt in romanvorm vertelt hoe JJ Bicycles stukje voor stukje hun afstemmingsproblemen oplost. Het zijn twee boeken in één. Elk hoofdstuk over JJ Bicycles wordt gevolgd door een stuk theorie, met nadere uitleg over de oplossingen die de fietsenfabrikant ontdekt. Het doel Bij De AlignmentPuzzel, twee boeken inéén, is dat niet nodig. Het is één van de beste logistieke boeken die ik in de afgelopen jaren las. Het leest vlot en is doorspekt met allerlei scherpe inzichten. Bijvoorbeeld: ‘de hele economie is een netwerk van processen’. Daar moet jouw bedrijf dus naadloos in passen! Een andere interessante quote, betreffende de inzet van flex-medewerkers in het hoogseizoen: ‘Reagerende systemen gaan zeer slordig om met de arbeids- en inkomenszekerheid van werknemers (…) je mag dan (van hen) niet altijd de extra mile voor leverbetrouwbaarheid verwachten’. Ik zag de problemen op Schiphol voor mij! Ook dat blijkt dus een alignment probleem. Dat riep meteen al een vraag bij me op. Natuurlijk moet er worden gezorgd voor betere arbeidsomstandigheden. Maar is er daarnaast ook geprobeerd om de piekvraag af te vlakken? En zijn de klanten eigenlijk wel de reizigers die je wilt? Er zijn bijvoorbeeld veel mensen die enkel overstappen op Schiphol. In mijn ervaring zijn het goede boeken die je op deze manier aan het denken zetten.
Overige informatie: Uitgeverij Haystack, circa 385 pagina’s, 2022. Pro’s en Con’s: + Integrale benadering van alignment. Alles moet op elkaar worden afgestemd: missie, processen, machines, mensen, doelen, prestatie-indicatoren en IT. + Zowel een theorieboek als een business roman. Als je snel een ruw beeld wilt, kun je enkel de roman lezen. + Ook geschikt als (logistiek) studieboek. o Door JJ Bicycles als voorbeeld blijven de logistieke oplossingen beperkt tot de maakindustrie, in het bijzonder tot bedrijven met vaste logistieke routings. Dat is niet erg daar je de basisgedachte, als een puzzel afstemmingsproblemen oplossen, ook goed naar andere situaties kunt vertalen. De lezer moet zich dat echter wel realiseren. o Sommige zaken zoals kritiek op Lean en TOC is nogal zwart-wit en bij Lean soms zelfs onjuist, hoewel de toepassing van de genoemde verbetermethoden wél goed is (maar dan heet het in het boek geen Lean)Bestellen Het boek kan o.a. bij managementboek worden besteld via: *) Directe link om te kunnen bestellen. Als dank voor doorverwijzing ontvangen wij een kleine bijdrage bij een bestelling, zonder kosten voor u. Dat helpt ons nieuwe artikelen maken die u gratis leest! Managementboek checkt het doorverwijzen met een anonieme cookie. > andere boekbesprekingen
De auteurs van het boek zijn Hans Veltman, Jacques Adriaansen, Peter Morren en Rob Kwikkers. Zij hebben verschillende achtergronden. Dat heeft er ongetwijfeld aan bijgedragen dat het boek ingaat op veel afstemmingsproblemen en -verliezen die je in organisaties ziet. Eilandrijken Andere vormen van mis-alignment zijn onduidelijke communicatie, slecht verdeelde verantwoordelijkheden, een logistieke aansturing die niet aansluit bij de strategie, en een IT-systeem dat niet aansluit bij de business. Zodra iemand een spreadsheet maakt om in de eigen informatiebehoefte te voorzien, ontstaat er weer een nieuw ‘eilandje’! De kosten van slechte afstemming zijn hoog. De ‘slagkracht’ bij beslissingen is dan gering, en bij trade-offs worden er vaak verkeerde keuzes gemaakt. Ook neemt de efficiëntie af doordat afdelingen niet op elkaar aansluiten, en medewerkers raken gedemotiveerd. De auteurs hielden een enquête onder (middel)grote bedrijven. Daaruit destilleerden zij, dat liefst 10-15% van alle personeelskosten een gevolg is van mis-alignment. Denk daarbij aan overbodig mailen & bellen, onnodige vergaderingen, zinloos werk, herbewerkingen, en verkeerde voorraden op de verkeerde plek. Puzzel De kracht van het boek is niet de introductie van nieuwe logistieke concepten. Veel ideeën zijn al heel oud, zoals een proces- in plaats van een afdelingsgerichte organisatie, om afstemming te realiseren en lokale optimalisatie tegen te gaan. Dit was tenminste 30 jaar geleden al bekend onder het kopje business process reengineering. Tegenwoordig spreken we over de vorming van (Lean) waardestromen, en over (QRM) mini-bedrijven per marktsegment. ![]()
Volgorde ![]() De vijf stukken van de alignment puzzel. De richting van de uitsteeksels geeft de volgorde aan waarin je ze moet leggen. Zo krijg je een perfect uitgelijnde organisatie, die als een raceauto op zijn doel afgaat! (bron: De AlignmentPuzzel, met permissie)
Later veranderde ik echter van mening. Je kunt immers wel een geweldige strategie bedenken, bijvoorbeeld vederlichte en betaalbare e-bikes waar je de motor in een handomdraai in- en uit kunt pluggen, maar die strategie moet ook háálbaar zijn. Bovendien hebben de meeste bedrijven al bestaande bedrijfsprocessen, waar de strategie op aan moet sluiten. Je kunt immers niet alles in een big bang veranderen. Bij nieuwe producten wordt daar niet voor niets vaak een apart mini-bedrijf of tenminste een dedicated productielijn voor opgezet. In het boek kiest JJ Bicycles voor de laatste optie. Efficiënt versus effectief Upstream van het KOOP kan de productie efficiënt zijn. Het doel is daar om het downstreamproces, bij JJ Bicycles de assemblage van de signature fietsen, tegen zo laag mogelijke kosten te voorzien van generiek bruikbare onderdelen. Downstream van het KOOP ligt de nadruk daarentegen op effectiviteit. Je wilt eenmaal bestelde fietsen zo snel en flexibel mogelijk in elkaar zetten en afleveren bij de klanten. Dit proces mag wat minder efficiënt zijn. Bij JJ Bicycles is dat het geval. Eén persoon assembleert steeds een hele fiets, en moet daarbij dus steeds van taak wisselen. Vraagvoorspelling Denk nog even terug aan het Schiphol voorbeeld: je wilt geen willekeurige klanten, maar goed passende. Als JJ Bicycles wil je dus niet zómaar fietsen verkopen, maar fietsen die de meeste winst opleveren en die je productieproces zo min mogelijk belasten. Een goede vraagvoorspellling, die de afdeling verkoop helpt maken én realiseren, zorgt daarvoor. Ondersteunende processen, zoals IT en financiën, hebben tenslotte als doel om ervoor te zorgen dat de andere drie processen (upstream, downstream en commercie) goed functioneren. ![]()
Ik ben geen financial, maar deze stelligheid riep bij mij twijfels op. Als een bedrijf een grote lening aangaat om een nieuwe productielijn te kopen, dan zie je dat namelijk niet in de cashflow. Toch is dat natuurlijk wel een groot risico. Vergelijk dit met mensen die te veel leningen afsluiten. Lange tijd gaat dit goed, totdat hun schulden te groot worden. Komt een bedrijf met een grote schuldenlast een onverwacht probleem tegen zoals Corona, dan wordt het veel lastiger om aanvullende financiering te vinden. Bij strategische beslissingen moet altijd het hele topmanagement worden betrokken, in elk geval de directie, marketing, operations, supply chain en financiën. In het boek gebeurt dat wel bij JJ Bicycles, maar met enkel de cashflow als leidraad. Ik zeg niet dat een beeld van de (voorspelde) cashflow onbelangrijk is. Als je op een bepaald moment bijvoorbeeld je leveranciers niet kunt betalen, dan houdt alles immers op. Náást de cashflow wegen echter volgens mij ook óók zaken mee zoals de winstverwachting, de omvang van investeringen en de verwachte ROI. Ondernemersgevoel telt ook. De toekomst is immers per definitie onzeker, en spreadsheets veranderen dat niet. Accounting4Lean De discussie over financiële rapportages versus management accounting in De AlignmentPuzzel, in 2023 verder uitgewerkt in het nieuwe boek Management Mindfucks, lijkt me een nuttige toevoeging aan de discussie over het hard maken van business cases. Daarmee zijn ‘we’ er mijns inziens echter nog lang niet uit. Iedereen wordt van harte uitgenodigd, om over dit en andere alignment onderwerpen mee te denken. Gebruik daartoe de reactiemogelijkheid onder dit artikel! Wij danken onze partners/adverteerders, door hen kunnen wij onafhankelijke artikelen maken!Ontdek bijvoorbeeld hoe onderstaande partij WorldClass in de praktijk helpt brengen! ![]() Technologie provider CimPro realiseert hard- en softwareprojecten voor de industrie, bouwend op een solide ervaring van 25 jaar. Wij maken enkel gebruik van innovatieve 'proven technology' van internationaal gerenommeerde leveranciers. Het doel? Door digitalisering meer productiviteit, minder afval, lager energieverbruik, verbeterde omgevingsfactoren en een kleinere CO2-footprint. CimPro heeft kantoren in Nederland en BelgiĆ«, en een team van engineers en consultants. Ook verzorgen wij opleidingen. Bedrijven zoals Mars, Janssen Pharmaceutica, AKZO Nobel en Dawn zijn trouwe klanten van ons. > Naar website Communicerende vaten Zij zien buffers als communicerende vaten: óf klanten moeten soms wachten op leveringen, of de productie stokt regelmatig (machines staan stil), óf er zijn materialen (halffabricaten of eindproducten) die soms wachten op verdere verwerking of distributie. Daar is geen speld tussen te krijgen, maar de auteurs zetten de lezer een beetje op het verkeerde been door dit ‘een wet van behoud van wachttijden te noemen’. Alignment vergroot immers de flow, en verkort dus wachttijden! Dat je daarbij voorrang moet geven aan capaciteitsbenutting (in de regel vóór het KOOP), aan levertijdverkorting (in de regel ná het KOOP), óf aan voorraadreductie, afhankelijk van het strategische belang daarvan en andere randvoorwaarden, klopt dan weer wél. Lean en TOC Sommige opmerkingen over met name Lean zijn niettemin te kort door de bocht. In het boek staat dat ‘Lean management elke buffering als waste ziet’. Dat is onjuist. Lean streeft enkel naar eliminatie van onnodige buffers. Noodzakelijke buffers worden zo slim mogelijk gekozen, om te kunnen voldoen aan de klantvraag. Dat is overigens precies wat JJ Bicycles doet, alleen wordt dit in het boek geen Lean genoemd! Hoshin Kanri Een omissie vind ik, daar afstemming het centrale thema is. Hoshin stemt doelen en prestatie-indicatoren organisatiebreed op elkaar af, totdat uiteindelijk iedereen op elke plek weet wat zijn of haar (verbeter)rol is. Catchball (vangbal) verwijst naar het overlegproces tussen managementlagen wat daarvoor nodig is. JJ Bicycles doet overigens veel van dit alles, maar dit wordt dan weer niet zo genoemd. Ook de Theory of Constraints (TOC) wordt te kort gedaan. De beschrijving daarvan blijft beperkt tot het idee van een bottleneck machine die je maximaal moet benutten, gevolgd door de opmerking dat deze situatie weinig voorkomt. Vergeten wordt dat Eliyahu Goldratt zijn TOC later uitontwikkelde tot een systeembrede theorie, waarbij met oorzaak-gevolg relaties het belangrijkste knelpunt in een supply chain wordt opgespoord. Vertaald naar De AlignmentPuzzel is dat het stukje dat op dit moment het meeste knelt!
Ontvang samenvattingen van al onze nieuwe praktijkverhalen! De vijf voordelen van gratis registratie:
Maakindustrie
Er zijn echter veel meer logistieke keuzes mogelijk! Om mijn punt te maken noem ik er twee. Groepsveldloop Je kunt dit principe ook verder doortrekken, en de QRC’s omvormen tot zelfstandige mini-bedrijven met eigen klanten, die als het nodig is ook producten afnemen van elkaar. Deze organisatievorm zie je in Agile organisaties zoals Zappos, Haier en Buurtzorg. Hoe minder mensen in een bedrijf, hoe minder alignment problematiek! Vraaggestuurde estafette Dat lijken wellicht flink wat kanttekeningen, maar die zijn niet debet aan de kernboodschap van het boek: gebrek aan alignment is de grootste bron van verliezen, en daar kun je iets aan doen! En als de auteurs alle logistieke opties hadden opgenomen, dan was dat ongetwijfeld ten koste gegaan van hun heldere boodschap. > Zie ook (van dezelfde auteurs): Management Mindfucks (2023)
‘Ik verschil van mening inzake het deel over cashflow. Sinds jaar en dag is bekend dat investeringsbeslissingen op basis van cashflows worden genomen. Dat kun je in ieder leerboek over bedrijfseconomie terugvinden. Hier brengt de AlignmentPuzzel eigenlijk niets nieuws. Daarom begrijp ik niet welk punt Jaap wil maken met zijn voorbeeld van een grote lening, om een nieuwe productielijn te kopen. Natuurlijk moet je rekening houden met alle geldstromen die door een beslissing worden beïnvloed, ook als die ver in de toekomst liggen. Bovendien moet je een risicofactor gebruiken voor geldstromen in de toekomst. Dat staat ook nadrukkelijk in het boek.’ Rob Kwikkers: ‘Ik weet ook wel, dat verstandige Lean denkers enige voorraad aanraden. Wij zouden echter willen dat de Lean literatuur deze subtiliteit meer onder de aandacht bracht. In dogmatische publicaties wordt voorraad gezien als verspilling.’ ‘Het catchball proces uit Lean, en de bijpassende Obeya’s en X-matrixen ontbreken inderdaad. Het is een goed idee om daar aandacht aan te besteden in een volgende druk en in onze achtergrondpublicaties op de website.’ ‘Als er complete producten worden gemaakt door achteréénvolgens een aantal (in QRM jargon) Quick Response Cells (QRC’s) aan te doen, dan is dat mijns inziens een estafette-vorm. Met alle nadelen van specialisatie. Het zou een veldloop zijn als alle bewerkingen one-stop shop door één QRC gedaan kunnen worden. Er zijn allerlei tussenvormen mogelijk, doorgaans ingegeven door de mate waarin de werknemers multi-skilled zijn. Veldloop is niet beperkt tot het volgen van één route. Meestal wordt een veldloop gedaan door een persoon die alle benodigde vaardigheden voor een route heeft, en die route kan orderspecifiek zijn. Een breed opgeleide werknemer, die bijvoorbeeld kan zagen, lassen, frezen en lakken, kan zich al naar gelang de noden van een klantorder verplaatsen tussen fabrieksgebieden waar bijpassende productiemiddelen staan opgesteld.’‘Het KOOP is met name de scheiding tussen plangestuurd en ordergestuurd. Downstream van het KOOP wacht de klant gedurende de procestijd op de order. Je richt een KOOP in als je de producten niet binnen de door de klant/markt gewenste levertijd kan maken. Als je dan voor dat KOOP toch deels op plansturing produceert, dan kan je je op die plek focusseren op iets anders dan de kortst mogelijke doorlooptijd. Voorraad is helemaal niet de grootste kostenpost. Inefficiënt gebruik van productiemiddelen vergt een grotere fabriek voor dezelfde throughput. En mensen die niet dóór kunnen werken, resulteren in een nutteloze geldstroom aan extra salarissen.’ > Hieronder kunt u zélf reageren! Hulp nodig bij de implementatie van WorldClass Operations? Verwijzen naar dit artikel op internet? Gebruik als link: https://www.procesverbeteren.nl/selectie_methodes/De_Alignment_Puzzel.php |
||