|
Hieronder vindt u de belangrijkste artikelen die in 2021 op procesverbeteren.nl zijn verschenen
[’06-’07] [’08] [’09] [’10] [’11] [’12] [’13] [’14] [’15] [’16] [’17] [’18] [’19] [’20]
Zie ook onze agenda voor congressen, symposia en opleidingen, en meldt u aan voor onze gratis nieuwsbrief als u op de hoogte wilt blijven van nieuws en nieuwe artikelen!
 Process mining bij Veco Precision
Process Mining is Value Stream Mapping 2.0
15 april 2021, cat. Lean |Importeer de event log uit ERP in process mining software, en je hebt een (historische) value stream map. Een goudmijn voor procesverbetering! Joris Keizers, directeur Lean bij Veco Precision: ‘De beelden zijn begrijpelijker dan enkel Six Sigma grafieken, iedereen gaat meedenken.’
 Hoe kom je aan voldoende zorgpersoneel?
Maximale zorgwaarde, schaarse middelen (2)
06 april 2021, cat. Supply |Op álle vlakken neemt de schaarste toe in de zorg. In deel 2 van dit tweeluik aandacht voor de krappe arbeidsmarkt, contractering thuiszorg, en reductie van de carbon footprint. Bent u in de mierenhoop van uw zorginstelling een mier voor de gezelligheid, of een ondernemende mier met lef?
 Quick Response Manufacturing in de praktijk
Quick Response: Wie, Waarom & Hoe
22 maart 2021, QRM |Het boek QRM Waarom & Hoe geeft een goed beeld van de invoering van Quick Response Manufacturing. QRM reduceert de doorlooptijd door variatie te reduceren, via: (1) limitering van de ordervrijgave, (2) opsplitsing van klantorders, en (3) samenvoeging van taken in werkcellen van 3-10 personen.
Job Relations: niet wegkijken maar oplossen
TWI verbetert werkstandaarden & relaties
09 maart 2021, cat. Lead & Change |Hoe creëer je enthousiasme voor standaardisatie? Met Training within Industry (TWI)! Een nieuw boek toont alle TWI-onderdelen in samenhang, óók het relatief onbekende Job Relations (JR). Kun je menselijke conflicten daarmee nét zo oplossen als productieproblemen?
 Het brede palet aan verbetermethoden
World Class: schilder uw procesverbeterhuis
22 februari 2021, cat. WorldClass |Voor Operational Excellence moet je uitblinken qua logistiek (met Lean, QRM en/of de TOC), qua productiviteit (met TPM) én qua kwaliteit (met Six Sigma). Je moet echter óók wendbaar zijn, en daarvoor zijn er Agile-methoden. Hoe méng je alles, en wat is de beste grondverf?
 Jesse Frederik en zijn boek
Belastingdienst & (Lean) probleemoplossing
06 februari 2021, cat. Lead & Change |In ‘Zo hadden we het niet bedoeld’ schrijft Jesse Frederik de toeslagenaffaire toe aan systeemfalen. Een recensie én onze eigen analyse: Was de belastingdienst maar een Lean bedrijf, dat de klant centraal stelt, en dat problemen systematisch analyseert en oplost!
Value-Based HealthCare én Zorgketens
Zorgketens verbinden het St. Antonius
25 januari 2021, cat. Lean |Het St. Antonius Ziekenhuis experimenteert met zorgketens. Die brengen complete behandeltrajecten in beeld, vanaf het eerste contact met een patiënt tot het ontslag. Artsen en verpleegkundigen zijn enthousiast: een goede aanvulling op Value-Based HealthCare!
 VGZ vormde teams rond 6 typen klantvragen
Lean uitvoerings- en Agile creatieteams VGZ
11 januari 2021, cat. Agile |Zorgverzekeraar VGZ verbeterde teveel ‘per eigen tegeltje’. Daarom werden afdelingen grotendeels opgeheven. Het resultaat: een cellulaire organisatie met (Lean) uitvoerings- en (Agile) creatieteams. De klanttevredenheid schiet omhoog. Volgende stap: zelforganisatie!
[’06-’07] [’08] [’09] [’10] [’11] [’12] [’13] [’14] [’15] [’16] [’17] [’18] [’19] [’20]
|
|