RenDanHeyi
Bron: Procesverbeteren.nl
|
Agile: Wendbare organisatie |
Boekbespreking Start-up Factory: Iedereen ondernéémt mee! RenDanHeyi: Is Haier het nieuwe Toyota? Door Dr Ir Jaap van Ede, hoofdredacteur procesverbeteren.nl, 30-08-2022
Het nieuwe boek Start-up Factory beschrijft niet enkel hoe Haier nu opereert, maar ook de minstens zo interessante lange route daarheen! In 1984 werd de toen 35-jarige Zhang Ruimin, een eenvoudige gemeenteambtenaar, CEO van een zieltogende koelkastenfabrikant. Direct daarna werd al zichtbaar dat hij de verantwoordelijkheid bij de werknemers wilde gaan leggen. Zij moesten zelf aangeven welke fabrieksregels essentieel waren. Hoewel Ruimin werknemers veranderde in méébeslissers en later zelfs in ondernemers, liet hij zo ook direct zien dat er principes waren én bleven, waar niemand de hand mee mocht lichten. Eén van die principes is een Toyotiaanse focus op kwaliteit. Eén van de eerste acties van Ruimin: 76 defecte koelkasten laten vernietigen door de mensen die deze inferieure apparaten hadden gebouwd! In een kleine 40 jaar veranderde Ruimin zijn bedrijf, dat vanaf 1985 Haier ging heten, in een elektronicaconcern van wereldklasse. Met 80.000 werknemers. En met klanten, die de producten koesteren zoals wij een paar decennia terug dachten over Philips televisies en radio’s! De auteurs van Start-up Factory. Van links naar rechts Joost Minnaar, Pim de Morree en Bram van der Lecq
Een andere overeenkomst met Toyota is dat het liefst dertig jaar duurde om Rendanheyi, zoals het managementsysteem van Haier heet, te ontwikkelen. Hierdoor past het hen als een maatpak, dat zeer moeilijk is te kopiëren. Iets soortgelijks doen kan natuurlijk wel, maar dat kost veel tijd omdat je dan een eigen versie van Rendanheyi moet ontwikkelen, passend bij jouw context. Bedrijfscultuur Boektitel: Start-up Factory Auteurs: Joost Minnaar, Pim de Morree en Bram van der Lecq. De eerste twee werken bij Corporate Rebels. Dit startte als een managementblog, maar groeide later uit tot een platform waar je ook terecht kunt voor opleidingen, workshops en advies. Joost Minnaar werkt daarnaast aan een proefschrift aan de Vrije Universiteit van Amsterdam. Overige informatie: Uitgeverij Corporate Rebels, circa 240 pagina’s, Engelstalig, september 2022 Pro’s en con’s
Zero distance to customer, noemt Haier dat. Als je bijvoorbeeld ovens levert, helpt het om een internetplatform te hebben, waar klanten hun wensen uiten. Daarnaast kunnen zij dan bijvoorbeeld worden ondersteund bij het koken. In dit Smart Industry-tijdperk kunnen apparaten bovendien ook zélf ‘ervaringen’ terugkoppelen. Het is echter niet genoeg als je de problemen en wensen van je klanten kent. Veel bedrijven zijn namelijk te bureaucratisch om daar snel genoeg op in te spelen. Om dat te doorbreken moet élke werknemer als een ondernemer kunnen acteren, vinden ze bij Haier. En meedelen in de eventuele winst. Het grote voordeel: eindelijk waardering voor hen die de innovaties doen, en daarmee waarde voor klanten creëren.
Ontvang samenvattingen van al onze nieuwe praktijkverhalen! De vijf voordelen van gratis registratie:
Shoulders of giants Waar procesverbetering aanvankelijk vooral focuste op minimale verspilling en daardoor maximale waardecreatie, willen bedrijven nu ook liefst precies díe ervaring leveren waar individuele consumenten om vragen. Rendanheyi kun je goed plaatsen in deze evolutie. Het onderstaande tijdpad, geschetst in Start-up Factory, levert een sterk argument om Haier te zien als de nieuwe Toyota:
Star Trek Het boek Start-up Factory, waarbij de titel verwijst naar Haier als incubator van startups, doet een poging om Haier écht te doorgronden. Daarbij gebruiken de auteurs een Star Trek metafoor: to explore new worlds Geslaagd Natuurlijk zijn er ook kanttekeningen bij te plaatsen, daar kom ik zo op terug. Voor het begrip eerst echter een beeld van Rendanheyi zoals dat voor mij oprees uit het boek. Rendanheyi laat elke werknemer daartoe een persoonlijke missie vervullen in één van de vele mini-bedrijfjes waarin Haier is opgesplitst. Rendanheyi creeërt binnen en ook deels buiten het moederbedrijf een ecosysteem van mini-bedrijven, die in wisselende combinaties samenwerken. De ontwikkeling van deze cellullaire structuur was het resultaat van een decennnialange evolutie
Daarna ging de opsplitsing steeds verder, totdat er uiteindelijk liefst 4000 mini-bedrijfjes ontstonden. Vaak met een eigen verlies en winstrekening, met eigen investeerders, en met eigen beslissingsbevoegdheid. Bij succes groeien de bedrijfjes, en bij falen verdwijnen ze weer! Klantfocus Om hun klanten te bedienen gaan ze relaties aan met andere mini-bedrijven en met grotere ondersteunende platforms binnen Haier, bijvoorbeeld op het gebied van financiën, HR en (online) klantcontacten. Succesvolle mini-bedrijven groeien in de regel uit tot een (groter) platform dat werk in toenemende mate faciliteert, en dit steeds minder vaak zelf doet. Een platform investeert daartoe bijvoorbeeld in nieuwe mini-bedrijven. Succesvolle mini-bedrijven groeien uit tot een sub-platform, dat andere mini-bedrijven helpt starten. Uiteindelijk kan het oorspronkelijke mini-bedrijf financieel en juridisch onafhankelijk worden
Vaak dragen meerdere mensen bij aan één doel. Om te bepalen wie dat in welke mate doet en hoeveel bonus daarbij dus past, beoordelen de mensen van Haier elkaar. Omdat je bij Haier altijd een doel hebt gekoppeld aan klantwaarde, én je inkomen afhangt van de klantwaarde die je genereert, is iedereen vanaf het begin al een beetje ondernemer. Zie je zélf echter een marktkans, dan kun je één van de Haier platforms vragen om daarin te investeren. Is de beoordeling van je idee ok, dan mag je een nieuwe micro-onderneming starten en wordt je wellicht CEO daarvan. Zélf investeren kan ook, naast externe financiering en crowd-funding. Bij succes deel je flink mee in de winst. Miljonair worden onder de vleugels van Haier is goed mogelijk. Wij danken onze partners/adverteerders, door hen kunnen wij onafhankelijke artikelen maken!Ontdek bijvoorbeeld hoe onderstaande partij Agile in de praktijk helpt brengen! Management MindfucksManagement mindfucks zijn geen onschuldige denkfoutjes! Het zijn foute managementideeën, die leiden tot ongezonde
eilandorganisaties met vervelende baasjes. Waarin iedereen met eigen belang bezig is, kortetermijnsucces belangrijker is dan langetermijnresultaat, metertjes belangrijker dan gezond verstand, en waarin iedereen tot vervelens toe wordt gecontroleerd. > Naar website Contracten Om dit te voorkomen zijn er sinds de laatste versie (3.0) van Rendanheyi contracten die de winst van toeleverketens verdelen over de partners. Op die manier blijft de klant altijd en overal in beeld. Haier realiseert op deze wijze wat op Procesverbeteren.nl Supply Chain Management 2.0 heet: sámen werken aan zoveel mogelijk waarde voor de eindklant, en de winst vervolgens eerlijk verdelen. Haier doet dit op een zeer flexibele manier, waarbij nieuwe toeleverketens regelmatig worden gevormd of juist weer verbroken! De laatste versie (3.0) van Rendanheyi. Hierbij zijn de (sub)plaforms die de mini-bedrijven ondersteunen en groeperen vervangen door (sub)velden. Echt nieuw (maar niet zichtbaar) zijn contractvormen die de winst van waardeketens verdelen over de ketenpartners.
Productie Eén ding bleef mij echter onduidelijk, de inrichting van de productie! Smart Industry is namelijk nog lang niet zó ver gevorderd, dat je met een paar mensen plus robots bijvoorbeeld koelkasten kunt maken. Daarvoor heb je nog steeds een vrij traditionele fabriek nodig, met veel méér mensen. Hoe dat er bij Haier uitziet kwam ik slechts op één plek tegen. Het blijkt te gaan om werkstations met teams die elkaar toeleveren, op een manier zoals dat bij Quick Response Manufacturing gebeurt. Mogelijk zijn het ook ‘gewoon’ Lean productiestraten. Het verschil zou nu echter zijn, dat elk team/werkstation een eigen mini-bedrijfje is, waarbij het inkomen van de teamleden afhangt van de eindproducten die de klanten bereiken. Dat roept echter vragen op. Hoe vrij ben je om te ondernemen als je slechts één ‘afnemer’ hebt, te weten het assemblagestation ná jou? Daarover had ik graag meer detail en discussie gezien! Jubelend Hier en daar wordt wel gewezen op nadelen van Rendanheyi. Het peer-to-peer beoordelingssysteem kan bijvoorbeeld stress veroorzaken. Zo’n kritische noot wordt dan echter meteen verzacht met de opmerking dat altijd duidelijk is waarom je een bepaalde beoordeling kreeg. Maar, weet je dan ook wie je een slechte beoordeling gaf, vraag ik me af. En zo ja, leidt dit dan niet tot een verziekte werksfeer? Ik zie niettemin ook goede kanten aan Rendanheyi. Zo wordt iemand die een grote innovatie doet zoals de compact disc bij Philips, nu echt beloond. En hetzelfde geldt voor de mensen in de fabriek die de apparaten maken waar zo’n vinding in zit. Vergelijk dat eens met Westerse bedrijven. Daarin krijgen topmanagers een vorstelijk salaris, terwijl mensen die op de werkvloer concreet waarde toevoegen slechts een fractie daarvan krijgen. Stress Ten eerste betekent ondernemen óók stress, en niet iedereen wil dat, of kan dat aan. Sommige mensen voeren liever een vaste taak uit, voor een vast salaris, waarmee je je hypotheek kunt betalen. De vraag is, welke ruimte een bedrijf zoals Haier hen biedt. Een andere zorg betreft oudere werknemers. Meer dan 60% van de CEO’s van de mini-bedrijven is jonger dan 35. Haier spreidt het ondernemersrisico over alle werknemers. Voor Haier als geheel pakt dat altijd goed uit, daar er altijd wel succesvolle mini-bedrijven zijn. Het zou gaan om een succespercentage van 45%, dus als start-up fabriek is het concept zeer geslaagd. Werknemers in mini-bedrijven die op de fles gaan, vallen echter terug naar bijstandsniveau. Het carriëre-verloop bij Haier. Je begint in een "talentenpool" op bijstandsniveau. Daarna teken je in op een doelstelling van een bestaand micro-bedrijf. Bereik je je doel, dan stijgt je salaris naar marktconform plus bonussen. Uiteindelijk kun je een succesvolle ondernemer worden en zelfs miljonair. Je loopt echter ook risico: bij falen val je terug naar bijstandsniveau
Een laatste kanttekening bij Start-up Factory is dat dit boek, zoals zo vaak wanneer er een nieuwe managementmethode wordt besproken, veel bestaande zaken onder de paraplu daarvan schuift. Zo telt de toepassing van Holacracy binnen bedrijven zoals Zappos en Bol.com mee als Rendanheyi. Organisatorisch zijn er zeker overeenkomsten, zeker sinds Zappos Holacracy heeft aangevuld met wat zij market-based dynamics noemen. Naar mijn weten is de ontwikkeling van het Holacracy-model echter op geen enkele manier gelinkt aan Haier. Quick Response Manufacturing splitst een bedrijf op in autonome Quick Response Cells (QRC’s), die elkaar toeleveren en zo klantspecifieke producten maken. Ik ben bedrijven tegengekomen zoals de Kaak Group, waarin deze QRC’s ook mogen ondernemen. Is dat bedrijf dan nu ineens ook een Rendanheyi voorbeeld? Dat lijkt me niet. Ingrediënten
Tropisch regenwoud Zhang Ruimin gebruikt zelf een tropisch regenwoud als metafoor voor het ecosysteem dat Haier in zijn ogen is. Dat ecosysteem blijf vitaal door zich steeds aan te passen via survival of the fittest, en kent geen harde buitengrenzen, waardoor de hele wereld feitelijk de R&D-afdeling is. Veel informatie Westerse bedrijven die Haier overnam, zoals General Electric Appliances (GEA) en Candy, doen dat ook. Bij GEA hielden alle werknemers hun vaste salaris, en beperkt het winst-gerelateerde inkomen zich tot al dan niet te ontvangen bonussen. Ook is er geen sprake van mini-bedrijven, maar zijn er klantgedreven business units, vaak met meer dan duizend ‘teamleden’. De transformatie van GEA gebeurde op de manier waarop Lean transformaties ook het meest succesvol zijn. Niet afgedwongen, maar al coachende en lerende, om op die manier een eigen invulling van Rendanheyi te ontwikkelen. Duurzaamheid Voetnoot: Zhang Ruimin trad in de herfst van 2021 terug als CEO en werd opgevolgd door Zhou Yunjie, een ervaren Haier-ondernemer. Wat dit betekent voor de verdere ontwikkeling van Rendanheyi zal moeten blijken
Verwijzen naar dit artikel op internet? Gebruik als link: https://www.procesverbeteren.nl/Agile/Haier_RenDanHeyi_Start-up_Factory.php |
||