QRM bij VandeGrijp
Bron: Procesverbeteren.nl
|
QRM: Cellulaire organisatie |
![]() VandeGrijp krijgt grip op maatwerk Door Dr Ir Jaap van Ede, hoofdredacteur procesverbeteren.nl, 08-08-2022
‘Groots in maatwerk’ noemen ze zichzelf, maar dit leidde wél tot veel tussenvoorraden. De oplossing: invoering van Quick Response Manufacturing (QRM), onder begeleiding van Censor. Familiebedrijf VandeGrijp ligt aan de rivier Beneden Merwede in Papendrecht. Ze zijn gespecialiseerd in buisconstructies, imposante producten die bijvoorbeeld toepassing vinden op schepen of in de procesindustrie. Voorbeelden zijn perspijpen, leidingwerk, en afsluiters voor baggerwerk. Een ander product zijn ‘spudpalen’. Die kunnen vanaf schepen neergelaten worden en hebben dan een ankerfunctie, Van de Grijp maakt ook pile followers voor hei-werkzaamheden in de offshore industrie. Aan de chemische industrie leveren ze vooral tanks en mantels voor procesvaten. ![]()
Groot en zwaar De buisproducten verschillen niet enkel in diameter, wanddikte en lengte. Er is ook onderscheid door allerlei extra’s die moeten worden aangebracht zoals aftakkende buizen, schuiven en andere zaken. ![]() VandeGrijp maakt vaak klantspecifieke producten. Deze gastanks voor op een schip hebben een diameter van liefst 8,7 meter
Lean ![]() Paul Nederlof: ‘Wij maken, projectmatig, veel verschillende producten in kleine aantallen. Quick Response Manufacturing past daar goed bij’
Lean stemt werk in een productieketen op elkaar af, door middel van takttijden en gestandaardiseerde productbewerkingen. Lees: je voert binnen een x-aantal minuten een bewerking uit, en daarna gaat de volgende persoon verder. QRM laat de afstemming van het werk daarentegen grotendeels aan de méns over. Hierdoor is er veel meer flexibiliteit om variatie in aard en duur van productbewerkingen op te vangen. Precies wat je nodig hebt bij maatwerkproductie! Quick Response Cellen Bij VandeGrijp bijvoorbeeld: álle stappen voor het maken van een buis. Hoe het werk in een QRC wordt verdeeld is aan de mensen in de betreffende productiecel. Dit creëert de eerdergenoemde flexibiliteit. Het is dan wel een voorwaarde, dat iedereen zo veel mogelijk en liefst alle productbewerkingen beheerst. Het aantal QRC’s is beperkt. Bij VandeGrijp zijn het er in totaal vijf. Waar QRC’s elkaar toeleveren worden tussenvoorraden daartussen beperkt. Materialen die niemand aanraakt wil je zo min mogelijk zien. Daarom worden er niet meer werkorders vrijgegeven dan strikt noodzakelijk. Daarnaast geeft elke QRC voorrang aan werk dat later door moet naar een QRC die het op dat moment niet druk heeft. In essentie is QRM net zoals Lean een systeem dat werkstappen vloeiend op elkaar laat aansluiten, maar dan specifiek voor het geval dat er veel variatie is in de werkinhoud. ‘Klopt’, beaamt Nederlof. ‘Toen ik hoorde over QRM raakte ik enthousiast. Daarna ben ik samen met een projectcoördinator de QRM Silver opleiding gaan volgen bij Censor. Dat was eind 2018. Het jaar daarna zijn we begonnen met een pilot.’
‘Censor helpt bedrijven om processen en samenwerking te optimaliseren’, vertelt Etienne Timmermans, mede-eigenaar van Censor. ‘Wij doet dat, gebruikmakend van de kracht en kennis van medewerkers. Censor voegt daar specifieke kennis aan toe, om sámen de optimalisatie te realiseren die gewenst en realistisch is.’ ‘Ons team van negen QRM, Lean en data improvement specialisten helpt de industrie om duurzaam de toekomst tegemoet te gaan. Wij leren hoe je het maximale uit je medewerkers en processen haalt. Zo kun je het persoonlijk rendement en daarmee het bedrijfsrendement verhogen. Niet door harder te gaan werken, maar slimmer!’
‘Voor een proef, een pilot met QRM, vormden we twee Quick Response Cellen voor het maken van wat jij basisbuizen noemt. De ene QRC maakt buizen met dikkere wanden dan de andere, zodat daar een zwaardere walsmachine nodig is. De productie begint met het rond buigen van een metaalplaat van de gewenste dikte. Hierna wordt de buis die je zo krijgt overlangs dichtgelast. Tenslotte moeten meerdere buizen aan elkaar worden gelast om de gewenste lengte te krijgen. Het eindproduct van de QRC’s is dus een buis van de gewenste lengte, diameter en wanddikte.’ ![]()
Het lassen duurt veel langer dan het walsen, en is daardoor de bottleneck oftewel de snelheidsbepalende stap. ‘Vroeger waren de walsers zich naar niet echt van bewust. Ze vonden het ook niet hun probleem. Het gevolg: er ontstond een flinke tussenvoorraad van nog dicht te lassen buizen. Toen we echter QRC’s vormden, werd het produceren van complete basisbuizen een teamprestatie van de walsers en de lassers. De werklast van de lassers is het grootst, daarom moeten de walsers hen helpen. Theoretisch kan dit door mee te gaan lassen, de walsers moeten dan lasvaardigheden leren. In QRM-jargon heet dit cross-training: idealiter kan iedereen in een QRC alle taken verrichten.’ Werk uit handen Coachen Veranderen
Ontvang samenvattingen van al onze nieuwe praktijkverhalen! De vijf voordelen van gratis registratie:
Specials Hierna bestond de werkvloer, het gaat om een fabriekshal van 100 bij 30 meter, uit twee parallelle QRC’s in het begin, gevolgd door QRC 3, die haaks wordt toegeleverd door QRC 4. Het lassen bleek ook binnen QRC 3 de bottleneck. ‘In deze QRC heb je ijzerwerkers, die bijvoorbeeld gaten maken in de basisbuizen. Daarna last een lasser bijvoorbeeld een andere buis of iets anders daaraan vast.’ Is een gat aan de ruime kant, dan betekent dit meer laswerk. Het is het beste als het aan te brengen object er precies in past. Vroeger zag een ijzerwerker dit als het probleem van de lasser. ‘Nu het teamwerk is, kan de lasser aan de ijzerwerker vragen om heel nauwkeurig uitsparingen te maken. Wellicht kost dat tien minuten extra werk, maar als je daarna een uur minder hoeft te lassen is het netto profijtelijk.’ Vergemakkelijken ‘Dit moedigen we aan, door de prestaties van een QRC-team als geheel te monitoren. We kijken nu minder naar losse bewerkingstijden. Bovendien benadrukken we dat de lasser verantwoordelijk is vanaf het moment dat hij of zij een halffabricaat accepteert. Een lasser kan nu dus niet meer achteraf zeggen: ik moest langer lassen dan je zou verwachten, omdat de uitsparing te ruim was. Hij of zij moet dit direct vastleggen, én feedback geven aan de ijzerwerker. Dus aangeven wat er de volgende keer beter kan.’ ‘Is standaardisatie geen oplossing?’, opper ik. ‘Dus regels voor de tolerantie van de grootte van de uitsparingen?’. ‘Zeker, dat helpt. Toch is dat in ons geval maar een deel van de oplossing. Dat komt weer, doordat elk product een beetje anders is. Onze lassers leren de ijzerwerkers continu bij over hun wensen. Zo sluiten hun activiteiten steeds beter op elkaar aan.’ QRM verbetert dus niet enkel de werkverdeling en de doorstroming, maar ook de communicatie óver het werk! Wie trekt de kar in een Quick Response Cell? ‘In de pilot-cel ging het samenwerken al vrij snel goed. We hadden de groep mensen in die QRC namelijk zó uitgekozen, dat de kans op succes maximaal was’, vertelt Nederlof. ‘Meestal is er in een QRC echter iemand nodig die de kar trekt, en die bij problemen of conflicten knopen doorhakt. We hebben gevraagd wie deze rol in onze QRC’s zou willen hebben. Je moet in elk geval een leergierige houding hebben, dus bij feedback niet in de verdediging schieten, maar dat zien als een káns.’ De geselecteerde personen kregen een korte QRM-cursus van Censor en een leiderschapstraining. ‘Ze worden daarna meewerkend voorman in hun QRC, maar zonder extra salaris. Het leiderschap in een QRC ligt bovendiejn niet vast. Soms zie je na enige tijd dat iemand anders die rol naar zich toetrekt.’
‘Omdat het maatwerk productie is, kun je vooraf onmogelijk alles rondom een productieorder dicht timmeren’, vertelt Ten Brinke. ‘Daarom treed ik ook op als liaison officer tussen de QRC’s en de klanten. Ik ben het aanspreekpunt als er een vraag is over bijvoorbeeld een onduidelijke productspecificatie. Goede communicatie is cruciaal, óveral in ons bedrijf. QRM maakt dat gemakkelijker. Ik ben het met Paul eens dat je gewoon met QRM moet beginnen. In het kleine, dus met één of twee werkcellen. Ook mensen buiten de eerste QRC’s zien dan dat het werk op de nieuwe manier soepeler en gestroomlijnder gaat. Er is zichtbaar meer teamwork, en minder zoeken en verplaatsen.’ Visualisatie Wij danken onze partners/adverteerders, door hen kunnen wij onafhankelijke artikelen maken!Ontdek bijvoorbeeld hoe onderstaande partij QRM in de praktijk helpt brengen! ![]() Censor heeft jarenlange ervaring in het verduurzamen van menselijk potentieel en het optimaliseren van bedrijfs- en productieprocessen. We vergroten de doelmatigheid van een bedrijf en minimaliseren de faalkosten. > Naar website Hal 2 De eerste daarvan is een grotere zus van de reeds besproken hal. Qua oppervlak is deze hal, die voor de duidelijkheid hal 2 genoemd wordt, even groot. De vloer kan echter meer gewicht dragen en de hal is hoger. In hal 2 worden daarom de grootste en zwaarste buisproducten gemaakt. Nederlof: ‘Wij kunnen staalplaten tot 15 cm dikte walsen, en dat levert buisproducten op tot aan 350 ton. Projecten in hal 2 kunnen maandenlang duren. Qua organisatie hebben ze wel wat weg van groot onderhoud aan een chemische fabriek. Per project moet namelijk werk van veel mensen op elkaar worden afgestemd. Omdat de frequentie en soort van de grote projecten varieert, kunnen we niet enkel toe met eigen mensen. Dit betekent ook dat we in hal 2 geen QRM-cellen kunnen vormen met vaste teams. Toch werken we ook daar op de QRM-manier. Zodra er een opdracht is, vormen we een team van mensen, inclusief externen met specifieke expertises, die de opdracht gaat uitvoeren. Zo’n projectteam kun je zien als een tijdelijke Quick Response Cell.’ In hal 2 kunnen tegelijkertijd twee a drie grote projecten worden uitgevoerd, door een even groot aantal tijdelijke QRC-projectteams. ![]() Grote projecten worden uitgevoerd door tijdelijke QRM-teams, waarin ook externen zitten
De productie van perspijpen voor de bagger industrie heeft een lange historie. In 1928 startte Aart Van de Grijp, de grondlegger van het bedrijf, met het bouwen en verhuren van transportschepen. Die verhuur is nog steeds een nevenactiviteit. Na de watersnoodramp in 1953 ontstond er veel vraag naar baggerwerk. Hierop werd ingespeeld met een productiehal voor perspijpen. Vanaf dat moment ontwikkelt zich binnen VandeGrijp de expertise rond (zware) buisconstructies. Serieproductie De productiestappen zijn ruwweg: buigen van metaalplaat, dichtlassen en afwerken van de buis, en indien nodig aan beide zijden flenzen aanbrengen. Klanten kunnen buissegmenten dan tot de gewenste lengte met elkaar verbinden. ‘We kunnen 4,5 kilometer buis per maand produceren’, aldus Nederlof. Om die hoeveelheid te halen moet je de fabriek runnen als een Lean productiestraat, met zes werkstations die iedere takttijd een halffabricaat doorschuiven naar het volgende station. Er komt dan een gestage stroom van perspijpen uit de fabriek. ‘De vraag naar perspijpen is tegenwoordig echter niet meer zo groot, en wisselt sterk. Daarom werken er nu maar twee mensen in de perspijpenfabriek, en die bewegen mee met een productieorder. De afstanden zijn groot, daarom wordt er batchgewijs geproduceerd. Ook vóór de invoering van QRM werkten de twee mensen in hal 3 al nauw samen. Afstemming en op elkaar inspelen was voor hen daarom al gewoon. Toch was er ook in deze productiehal veel onderhanden werk. Het tweetal onderzoekt daarom wat de meest optimale batchgrootte is. Zijn er geen orders, dan voeren ze onderhoud uit aan de machines, of ze gaan helpen in de andere productiehallen.’ ![]()
Verwijzen naar dit artikel op internet? Gebruik als link: https://www.procesverbeteren.nl/POLCA/VandeGrijp_Quick_Response_Manufacturing.php |
||