Lean Six Sigma en innovatie bij Fujifilm
Bron: Procesverbeteren.nl
|
Lean Six Sigma: Slanke én perfecte organisatie |
![]() Door Dr Ir Jaap van Ede, hoofdredacteur Procesverbeteren.nl, 14-03-20171 Fujifilm Tilburg is, dankzij hun Japanse genen, heel goed in verbetermethoden zoals 5S, TPM en Kaizen. In 2008 kwam daar Lean Six Sigma als overkoepelende verbetermethode bij. Toch ontbrak er wat: collectieve bevlogenheid. ‘Als productielocatie waren we te zeer gefocust op het vervaardigingsproces alléén’, vertelt Albert van Maren, directeur productie. Wat ontbrak was de connectie tussen de verbeteracties en de klant, het waarom. ‘Toen we dat eenmaal centraal stelden, gingen we vanzelf op een end-to-end manier naar onze supply chain kijken. De heilige graal is een soort snelweg, waarlangs producten zich zonder tussenvoorraden naar onze klanten bewegen. Met dat ideaal in ons achterhoofd bedachten we een droombeeld van onze fabriek.’ Nu het waarom duidelijk was ingevuld, kwam de passie terug in het verbeterprogramma. Inmiddels is de gedroomde fabriek voor een flink deel verwezenlijkt, en wordt er al nagedacht over een volgende stip aan de horizon. Ook op innovatiegebied durft Fujifilm volop te dromen. Bij dit exploreren gaat het net als bij exploitatie over waardecreatie, maar nu voor potentiële klanten. In de pas geopende Corporate Open Innovation Hub worden business partners uitgedaagd om mee te denken over nieuwe producten, aan de hand van de volgende vraag: Welke problemen voor nieuwe of bestaande klanten kunnen wij sámen oplossen? Albert van Maren werkt al negentwintig jaar bij Fujifilm in Tilburg, de laatste acht jaar als productiedirecteur offsetplaten. Het gaat om platen die drukkerijen belichten en ontwikkelen, om er vervolgens grote hoeveelheden drukwerk mee te produceren.
Lean Six Sigma Bevlogenheid Paarden De conclusie: Als je bevlogenheid en flow op het werk wilt, niet alleen in letterlijke maar ook in figuurlijke zin, dan moet je écht contact met elkaar maken. Bijvoorbeeld door ook privézaken met elkaar te delen. Het productieproces van offset-platen ![]() De productie van offsetplaten begint met het afwikkelen van grote rollen aluminium van maar liefst een kleine 10 ton. Het oppervlak van het aluminium wordt vervolgens elektrochemisch voorbewerkt in een uniek multi-graining procédé. Vervolgens wordt de coating aangebracht, waarna een drogingsstap en een on-line inspectie volgt. Tenslotte wordt het aluminium versneden tot offsetplaten, welke lichtdicht worden verpakt.
Logisch eigenlijk, want dat zijn slechts afgeleide zaken. Het echte doel is immers zoveel mogelijk waarde creëren voor de klanten. ‘Die hadden wij echter, als productielocatie, niet zo nadrukkelijk in beeld. We communiceerden daardoor wel wat we wilden verbeteren, maar niet waarom.’ Golden Circle Het beantwoorden van de waarom-vraag bleek eenvoudig: “de beste leverancier zijn voor onze klanten”. ‘Je zou kunnen zeggen dat dit geldt voor elk bedrijf. Voor ons als productielocatie legde het echter meteen de vinger op de zere plek: we misten de verbinding tussen onze verbeteracties en de klanten.’ ![]()
Dogma ‘Klopt, maar daar waren we van overtuigd. Ik las op dat moment ter inspiratie het boek Operational Excellence Nieuwe Stijl. Daarin wordt benadrukt dat tussenvoorraden, wáár ook in de keten, een signaal zijn dat het beter kan. In onze fabriek hadden we weliswaar al heel veel verbeteracties gedaan, maar te gefragmenteerd. De doorstroom end-to-end, dus van grondstof tot eindproduct, liet veel te wensen over. Vooral als je naar de héle supply chain keek.’
Ontvang samenvattingen van al onze nieuwe praktijkverhalen! De vijf voordelen van gratis registratie:
Bullwhip effect Ook was er sprake van flinke opslinger-effecten in de keten. Dit zogenaamde bullwhip effect wordt veroorzaakt doordat elke schakel zijn eigen voorraadbuffer aanlegt, gebaseerd op de huidige afname. Pieken in de vraag worden daardoor versterkt doorgegeven richting de fabriek. Ten derde waren er vreemde praktijken ontstaan, die dat effect nog vergrootten. ‘De order closing die toen nog bestond in onze fabriek is daarvan een typisch voorbeeld. De levertijd was sowieso al lang, namelijk twee maanden, maar als je te laat bestelde dan bleef je order ook nog eens een maand liggen!’ Al die voorraadbuffers in de keten kostten geld, maar voegden natuurlijk geen waarde toe voor de klant. Die betaalde dus feitelijk te veel. ![]() Kwaliteitscheck van een offsetplaat
Dromen Met dat droombeeld ging Van Maren vervolgens naar de medewerkers in de fabriek. Hij vertelde hen hoe een ideale fabriek er in 2017 uitzag, gelardeerd met anekdotes die lieten zien wat dit voor specifieke klanten betekende. Vanaf dit moment was er geen sprake meer van abstracte verbeterdoelen, het why was nadrukkelijk ingevuld! ‘Vervolgens heb ik gezegd: ik heb de creativiteit van iedereen nodig om deze droom te realiseren. Daartoe zijn we in kleine groepjes, op afdelingsniveau, aan de slag gegaan met het wat. Via value stream mapping werd het bestel-, productie-, en afleverproces end-to-end in kaart gebracht. Beetje bij beetje werden vervolgens de blokkades daarin, zichtbaar in de vorm van tussenvoorraden, verwijderd.’ ![]() Exploitatie (iets heel goed maken) en exploratie (productontwikkeling) gaan bij Fujifilm in Tilburg nu hand in hand. Op de foto de onlangs geopende Corporate Open Innovation Hub
2017, het jaar van de droomfabriek, komt inmiddels met rasse schreden naderbij. Het wordt daarom hoog tijd om een nieuwe droom te formuleren. ‘Wat we geleerd hebben is dat je steeds terug moet naar de voice of the customer. Daarna stel je dan end-to-end in de supply chain vast wat er nodig is om de klantwensen zo optimaal mogelijk te vervullen, en tenslotte focus je de verbeteracties dan daarop. De doorlooptijd verkorten mag geen doel op zich worden, zoals dat vroeger voor het reduceren van verspilling gold. We willen in het procesverbeterprogramma prioriteit blijven geven aan zaken die het meeste zoden aan de dijk zetten als het gaat om waardecreatie voor de klant.’ Potentiële klanten Het succes daarvan is opmerkelijk. Er zijn heel wat bedrijven die nu in een soortgelijke situatie verkeren als Fujifim tien jaar terug, denk bijvoorbeeld aan tabaksproducenten en krantenuitgevers. De vraag naar hun producten daalt gestaag, maar ze blijken tot nu toe nauwelijks in staat om hun steven te wenden. Waarom is dat anders bij Fujifilm? Exploratie Met die technologie kun je heel veel kanten op. ‘We hebben er bijvoorbeeld superieur inktjetpapier mee ontwikkeld, met een poreuze coating. Dat bleek vervolgens moeilijk te vermarkten maar zo kwamen we wel, samen met businesspartners, op het idee om die poreuze lagen als filters te gaan gebruiken. Zo zijn we uitgekomen op membranen voor gas- en waterzuivering, en voor het opwekken van stroom door het mengen van zoet met zout water.’ ![]()
Deze benadering doet denken aan Lean Startup. Hierbij worden “minimaal levensvatbare producten” zo snel mogelijk door klanten getest, zodat je zo snel mogelijk feedback krijgt en weet of een product marktpotentie heeft. Fujifilm ontwikkelt echter geen “minimaal levensvatbare producten”. In hun geval bestaan de nieuwe producten in eerste instantie slechts op papier. Open Innovation Hubs Om dit proces te ondersteunen beschikt Fujifilm wereldwijd over drie Corporate Open Innovation Hubs. De derde daarvan werd in maart 2016 in Tilburg geopend. ‘Wij presenteren daar onze basistechnologieën, en nodigen anderen uit om na te denken over toepassingen die we met hen kunnen gaan ontwikkelen.’ ‘We dromen hier dus op twee manieren’, besluit Van Maren. ‘Als het gaat om exploitatie, dan dromen we met onze productiemedewerkers over ideale fabrieken. En gaat het om exploratie, dan dromen onze R&D-medewerkers samen met businesspartners over nieuwe toepassingen van onze technologieën.’ 1) De interviews voor dit artikel werden in de zomer van 2016 gehouden Verwijzen naar dit artikel op internet? Gebruik als link: https://www.procesverbeteren.nl/Lean_Six_Sigma/Fujifilm_Lean_Six_Sigma_Bevlogenheid.php |
||