Login / Reg                    Nieuwsbrief  |   Agenda   |   Vacatures   |   Forum   |   Advies   |   Adverteer   |   Zoek
Bron: Procesverbeteren.nl
Profielen adviseurs
Profiel Azumuta Profiel Azumuta: hoe onderscheiden zij zich?
Actuele en passende (werk)informatie voor iedereen
Dit artikel is gesponsord door Azumuta, 28-11-2022


Iedereen, van operator tot manager, precies de juiste productie-informatie op het juiste moment!  Of het nu gaat om werkinstructies, onderhoudsplanning, data-analyse of prestatie-indicatoren. 

Om dit ideaal te verwezenlijken, kun je zélf met het gebruiksvriendelijke (no-code) Azumuta platform applicaties bouwen, in de cloud.  Bestaande applicaties kun je bovendien razendsnel aanpassen, aansluitend bij een strategie van continu verbeteren.

Azumuta is daardoor dé route naar een papierloze fabriek. Met Azumuta bent u namelijk in staat om productiegegevens in real-time te verzamelen en bij te werken. Zo krijgen uw medewerkers toegang tot de meest recente gegevens, en dat voorkomt fouten. Ook heeft iedereen altijd, overal en vanaf elk apparaat toegang. Batist Leman, CEO bij Azumuta, vertelt over het idee hierachter!    

Waarom werd Azumuta opgericht?
Azumuta startte in 2016 en heeft nu 12 medewerkers’, vertelt CEO Bastist Leman. ‘Ons software-platform ontstond naar aanleiding van terugkerende problematiek binnen productiebedrijven. Ze maakten vaak gebruik van papieren werkinstructies binnen de productie.’

Daarbij traden de volgende problemen en frustraties op:

  1. Operators maakten gebruik van oude versies van werkinstructies.
  2. Werkinstructies waren zeer algemeen opgesteld, dus niet afgestemd op het product waar een operator op dat moment mee bezig is.
  3. De werkinstructies waren top down gemaakt, met weinig betrokkenheid en feedback van de operators.

Batist Leman‘We gingen met deze uitdaging aan de slag bij verschillende bedrijven. Daartoe ontwikkelden we laagdrempelige (no code) softwareapplicaties. Al snel werd duidelijk dat er een bredere problematiek was dan enkel die van papieren, en daardoor verouderde en niet passende, werkinstructies. In verder erg moderne fabrieken met veel robots, bleek er ook op andere vlakken opvallend weinig (beslissings)ondersteuning te zijn voor en rond de operators.’

‘De communicatie van en naar mensen op de werkvloer gebeurt nu vaak nog grotendeels via papier. Denk daarbij aan checklijsten, kwaliteitscontroleformulieren waar mensen vinkjes op moeten zetten, en aan werkinstructies. De betreffende documentatie blijkt soms járen oud, met koffievlekken erop en in onduidelijk handschrift. Deze stoffige manier van werken is onhoudbaar in de huidige economische context. Er is veel meer flexibiliteit nodig. Bijvoorbeeld om high mix, low volume productie te ondersteunen, waarbij er frequent wordt gewisseld van producttype. Denk ook aan het regelmatig (her)opleiden van mensen, en het borgen van kennis in de organisatie.’

Profielen adviespartijen en leveranciers: hoe maken we deze artikelen?
In een profiel zoals dit wordt steeds één (advies)partij of leverancier geportretteerd. Deze artikelen vertellen u in korte tijd wat een bepaalde (advies)partij of leverancier doet, voor welke klanten, en wat daar onderscheidend aan is! Handig, want het doorspitten van websites van adviseurs en leveranciers kost vaak veel meer tijd.

Het gaat in deze profielserie altijd om adviespartijen of leveranciers die op deze website adverteren. In sommige gevallen hebben zij ook een bijdrage geleverd in de kosten van het maken van hun profiel. De adviespartijen of leveranciers vertellen zélf wat zij doen en welke resultaten dat oplevert.

Wat is onderscheidend aan Azumuta?
Leman: ‘Het Azumuta Software-as-a-service (SaaS) platform biedt passende ondersteuning aan mensen in productiebedrijven, van operators tot engineers en managers. Via het platform kan iedereen in real-time en daardoor steeds up to date precies díe zaken raadplegen, die op dat moment nodig zijn om een bepaalde taak te verrichten.’

‘Azumuta is bovendien een no code platform. Daarmee wordt bedoeld dat je er gemakkelijk en zonder uitgebreide programmeerkennis zelf applicaties mee kunt bouwen. Dat maakt ons systeem gebruiksvriendelijk en flexibel. Bedrijven kunnen Azumuta volledig zelfstandig inrichten, gebruiken en beheren. Het resultaat is laagdrempelige en interactieve interfaces voor informatievoorziening op maat. Die zijn ook goed toegankelijk voor operators, voor wie de shift van pen en papier naar de computer een uitdaging is. Ook zij zien zo snel de meerwaarde van digitalisering in, waarna dit bottom-up wordt gedragen. Dat is bij klassieke en inflexibele software vaak niet het geval.’

‘Vaak starten wij met een begeleid pilot traject van circa drie maanden. De klant maakt dan kennis met ons platform, en wij richten dit dan samen met de klant alvast in naar de huidige manier van werken. Hierna is het de bedoeling dat de software zonder actieve ondersteuning van ons kan worden gebruikt en naar believen aangepast.’

‘Het Azumuta platform kan vanuit de cloud gebruikt worden, wat de implementatie enorm versnelt. De hardware is in beheer van de klant.’

Azumuta voorziet iedereen, in elke rol en op elke plek, van de juiste productie-informatieAzumuta voorziet iedereen, in elke rol en op elke plek, van de juiste productie-informatie


Welke verbetermethodes ondersteunt Azumuta?

‘Continu verbeteren betekent continu aanpassen, dus ook continu wijzigen van werkinstructies en andere beslissingsondersteuning. Omdat ons Saas-platform gebruiksvriendelijk is en flexibel, ondersteunt het alle verbetermethoden. Of het nu gaat om Lean, Total Productive Maintenance, Quick Response Manufacturing (QRM) of Agile. Een klant van ons verwoorde dit heel goed: Azumuta is een tool die continuous improvement digitaal ondersteunt en versterkt.’  

Op welke marktsectoren richten jullie je?
‘Door de flexibiliteit van ons platform zijn we niet gebonden aan specifieke marktsectoren. We hebben daardoor een zeer diverse klantenportfolio. Onze oplossing ondersteunt productiebedrijven van elke omvang in zowel de procesindustrie (chemie, food, pharma) als de maakindustrie (machinebouw, productbouw, hightech)’

‘Ook geografisch is er geen beperking. Onze klanten zitten nu nog vooral in de Benelux, maar we zien de vraag uit andere Europese landen sterk toenemen.’

Azumuta in New YorkAzumuta in New York


Met welke (advies)partijen werken jullie samen?
‘Binnen Nederland werken wij voornamelijk samen met Blom Consultancy. Zij hebben veel ervaring met verbetermethoden zoals Lean en TPM, en met verandermanagement. Met hun kennis en ervaring kunnen zij bijdragen aan een implementatie van het Azumuta Saas-platform bij onze klanten, en aan het effectief inzetten daarvan bij het nastreven van Operational Excellence.’

‘Blom Consultancy wees ons ook op Procesverbeteren.nl, waarvoor wij hen hartelijk danken. Blom Consultancy en Sirris waren al partner van Procesverbeteren.nl, en wij zijn dit sinds oktober van dit jaar ook.’

Wat zijn opvallende resultaten met Azumuta?
‘Voorbeelden van klanten van ons zijn Provan Genk, Nitto Belgium, Sioux Technologies, Bakker Magnetics en Atlas Copco’ 

Vaak hebben bedrijven dezelfde soort uitdagingen:

  • high mix, low volume productie (steeds meer producten naar klantwens)
  • hoge kwaliteitseisen
  • upskilling & reskilling van bestaande mensen
  • opleiden van nieuwe mensen
  • borgen van kennis in de organisatie

‘Zoals eerder vermeld gebeurt de communicatie van en naar mensen op de werkvloer nu vaak nog op een verouderde manier. Namelijk op papier of met inflexibele software, en daardoor met verouderde data en gegevens die niet naadloos passen bij de taak die iemand op dat moment uitvoert.’

Passende en up-to-date werkinstructies zijn altijd beschikbaar
Passende en up-to-date werkinstructies zijn via Azumuta altijd beschikbaar


Om deze verouderde manier van communiceren te veranderen, vult het Azumuta Saas-platform concreet de volgende zaken in:

  • Digitale werkinstructies, naadloos passend bij het niveau van de operator en het product dat op dat moment gemaakt wordt,  “Hoe” iets moet gebeuren is daardoor altijd duidelijk, ook kort na productwissels.
  • Door werkinstructies te koppelen aan controlevragen, en te combineren met data van (machine)sensoren, stijgt de product(ie)kwaliteit.
  • Als er toch problemen zijn, kan de operator dit met een paar muisklikken en tekstinvoer melden, waarna deze informatie naar de juiste persoon gaat. Deze feedback kan bovendien in een productieoverleg worden besproken en opgevolgd.
  • Door slimme geautomatiseerde verwerking van alle data worden operators steeds beter ondersteund bij het volgen van werkinstructies. Ook de skill-matrix, waarin staat wie welke vaardigheden heeft, blijft steeds up-to-date. Dit maakt het mogelijk om een optimaal trainingsplan op te stellen, en om bestaande kennis te borgen. Nu dit binnenkort wettelijk verplicht wordt, spaart dit ook een flinke papierwinkel uit.
  • In realtime kunnen audits worden geïnitieerd door de software (push), bijvoorbeeld inzake (autonoom) machine onderhoud en inzake het handhaven van gestructureerde en opgeruimde werkplekken conform 5S.
  • Real-time slimme dashboards, waarmee managers alles tot in elk gewenst detail kunnen volgen.

‘Met Azumuta kunnen onze klanten (productie)gegevens in realtime verzamelen en bijwerken. Zo hebben medewerkers op de werkvloer altijd toegang tot de meest recente gegevens. Dat voorkomt fouten en vergissingen door onjuiste of verouderde data.’

‘Door papieren documenten over te zetten naar digitaal, hebben medewerkers altijd en overal toegang tot de hele database, vanaf elk apparaat. Dankzij de eveneens gedigitaliseerde gegevensverzameling en -analyse wordt handmatige invoer vaak voorkomen. Met handige dashboards, met gegevens uit gecombineerde gegevensbronnen, krijgen medewerkers en managers een duidelijk overzicht van alle productieactiviteiten.’

Azumuta is gebaseerd op 3 belangrijke pijlers die de productiviteit verhogen:

  • De papierloze fabriek: data altijd up-to-date en dynamisch aanpasbaar.
  • Realtime gegevens en analyses ter beschikking
  • Het industriële Internet of Things (IoT): fabrieken worden hierdoor in toenemende mate transparant.

‘Onze software verbindt operators, supervisors en managers met elk productieaspect en ondersteunt een cultuur van constante verbetering. Specifieke klantcases met bijhorende resultaten kunnen worden geraadpleegd op onze website, azumuta.com

(Mede-)organiseren jullie seminars, congressen of bedrijfsbezoeken?
‘Wij organiseren bedrijfsbezoeken waar geïnteresseerden zich bij kunnen aansluiten. Eén op één bezoeken proberen we zoveel mogelijk te beperken, om geen extra overhead te veroorzaken bij onze klanten’

‘Samen met o.a. het Belgische ondernemersnetwerk VOKA en Sirris organiseren we seminars. Daarnaast proberen wij zoveel mogelijk interessante congressen te ondersteunen via partnerships. Zo zijn wij een grote fan van de Quality Day, georganiseerd door het Vlaams Centrum voor Kwaliteit. Indien er in Nederland soortgelijke activiteiten zijn, staan wij open voor deelname.’

Bestaan er binnen jullie bedrijf vacatures?
‘Zie onze website voor de openstaande vacatures. Open sollicitaties zijn ook welkom, mits de kandidaat een aantrekkelijk profiel heeft. Daarnaast behoren traineeships en stages tot de mogelijkheden.’  

Welke informatiebronnen raden jullie aan?
‘Wij vinden de volgende boeken inspirerend:’ 

  • The machine that changed the world – James P. Womack
  • The Toyota way – Jeffrey Liker
  • Creating a Lean culture – David Mann
  • Meer leestips in een blog op onze website, azumuta.com:

‘Aanvullend zijn we uiteraard ook grote fan van procesverbeteren.nl!  Verder volgen wij enkele ‘toonaangevende’ profielen op LinkedIn.’

Waarom nemen jullie als partner/adverteerder deel aan Procesverbeteren.nl?
‘Het informatieve karakter van Procesverbeteren.nl is voor ons van onschatbare waarde. Deze website helpt ons om extra inspiratie en inzichten te krijgen over onderwerpen die bij onze klanten leven. Ook merken wij dat onze software steeds vaker wordt ingeschakeld om binnen bedrijven verbetermethodieken zoals Lean en Agile te implementeren. Voor ons is procesverbeteren.nl ook een bron van inspiratie om over bepaalde topics blogs te schrijven.’  

‘Het sterke van Procesverbeteren.nl is zeer veel diepgang en veel praktijkvoorbeelden. Ook krijg je door de grote hoeveelheid artikelen een zeer compleet overzicht betreffende onderwerpen zoals Lean, TPM, QRM, Agile en verandermanagement. Als ik toch een puntje voor verbetering moet noemen: het design van de site kan wellicht een update krijgen. Aan de andere kant zorgt het huidige uiterlijk ervoor, dat de nadruk nóg meer op de content ligt.’

Het team van AzumutaHet team van Azumuta


Hoe kunnen mensen jullie bereiken?
Door bijvoorbeeld een kijkje te nemen op onze website, azumuta.com. Hier kunt u ook contactgegevens vinden. Ons adres is Azumuta, Kouter 1, 9000 Gent (België). Of stuur eenvoudigweg een email naar contact@azumuta.com

Hulp nodig bij de implementatie van procesverbetering?

Verwijzen naar dit artikel op internet?
Gebruik als link: https://www.procesverbeteren.nl/profielen/Profiel_Azumuta.php

CimproErgo DesignPropos Software24FlowAzumutaCensorLeanteam