TPM bij Codi International
Bron: Procesverbeteren.nl
|
TPM: Geoliede organisatie |
![]() In 9 stappen naar betere samenwerking Door Dr Ir Jaap van Ede, hoofdredacteur procesverbeteren.nl, 01-11-2023
Eind 2017 kwam Martijn Veerman in dienst als factory service manager bij Codi International. Drie jaar later kreeg hij production manager Tsjibbe Boelens als collega. Met dit duo haalde Codi, dat vochtige doekjes maakt voor medische en huishoudelijke toepassingen, veel kennis binnen van Total Productive Maintenance (TPM). Tsjibbe Boelens werkte vroeger namelijk bij Unilever, één van de lichtende voorbeelden op TPM-gebied in Nederland. Martijn Veerman boekte enkele jaren terug baanbrekende resultaten met TPM bij Bel Leerdammer. Na verloop van tijd konden de productieteams in dat bedrijf de machines net zo goed onderhouden als de leveranciers! ![]()
Als elke individuele (machine-)schakel betrouwbaar en voorspelbaar functioneert, kunnen producten-in-wording vlot doorstromen naar de klant. Een keten is immers zo sterk als de zwakste schakel. Omdat TPM zwakke schakels aanpakt, is dit een prima fundament voor world class operations, een fabriek die draait als een zonnetje. Daartoe kunnen dan Lean en Six Sigma worden toegevoegd aan TPM. Zo ver was het echter nog lang niet bij Codi International. Veerman en Boelens moesten eerst met TPM het eerdergenoemde fundament leggen. Die uitdaging bleek fors!
Blame the other team, waarbij operations en onderhoud naar elkaar wezen, was bovendien de heersende cultuur. ‘Toen ik kwam kennismaken zag ik ze denken: “weer zo’n manager”. Als snel liet ik daardoor het idee varen, om uitgebreid te gaan vertellen over TPM.’ De vraag rijst: wat dán? Voor de invoering van TPM en de ‘managementpilaren’ waar deze verbetermethode uit bestaat zijn er dikke handleidingen, onder meer van het fameuze Japan Institute of Plant Maintenance. Regels opleggen zonder begrip leidt echter tot veel weerstand. Organisatiestructuur In plaats daarvan werd geleidelijk de organisatiestructuur gewijzigd, opdat er steeds beter afdelingsoverschrijdend wordt samengewerkt. Stip op de horizon: iedereen schouder-aan-schouder werkend aan één doel: goede producten op een zo efficiënt mogelijke manier produceren.
Ontvang samenvattingen van al onze nieuwe praktijkverhalen! De vijf voordelen van gratis registratie:
Negen stappen Nu volgen de negen stappen! 1. Heldere taakverdeling ![]()
Elk productieteam kreeg ook een shift supervisor, een meewerkende voorman/vrouw in de rol van ploegleider. Deze structuur, waarbij elk team ook wordt vertegenwoordigd door hun ploegleider bij verbeter-overleg op hoger niveau, zie je ook bij Lean-bedrijven zoals Scania. Hoe kom je in deze tijd aan goede monteurs?
‘Vroeger bleef onze OEE-registratie beperkt tot enkel: draait deze machine of niet. Dat is natuurlijk onvoldoende als je wilt weten waarom een machine stilstond’, vertelt Boelens. ‘Inmiddels hebben we gespecificeerde OEE-metingen, en we willen ook steeds meer data gaan inlezen vanuit onze machines. Verder hebben we het asset management system Ultimo geïmplementeerd. Daarin kun je onderhoudsplanningen vastleggen, en je kunt werkbonnen aanmaken voor onderhoud.’ ![]()
‘De teams die dat doen worden gevormd vanuit ons centraal verbeteroverleg’, vertelt Boelens. ‘Dat overleg duurt dagelijks een half uur. Daarbij zijn vertegenwoordigers van de hele werkvloer aanwezig: shift supervisors, senior monteurs vanuit onze technische dienst, en de productieleider. Besproken worden de grootste verliezen van de afgelopen 24 uur, wat we daaraan gaan doen, en wat prioriteit heeft.’ Wij danken onze partners/adverteerders, door hen kunnen wij onafhankelijke artikelen maken!Ontdek bijvoorbeeld hoe onderstaande partij TPM in de praktijk helpt brengen! ![]() Kepner-Tregoe (KT) helpt bij het achterhalen van oorzaken van complexe problemen in productie, zodat de productkwaliteit, productiviteit en de operationele resultaten zichtbaar verbeteren. De kosten van downtime en producten die niet voldoen aan kwaliteitseisen, hebben een cruciale impact op winstgevendheid en klanttevredenheid. Met het KT model voor Problem Solving in Operations, zorgen we er voor dat onze klanten hun processen stroomlijnen, equipment efficiënt benutten en dat de producten voldoen aan de klanteisen. > Naar website 5. Waardetoevoeging bepaalt prioriteit Dit geldt echter niet voor alle machines in gelijke mate! Veerman: ‘Machines die direct waarde toevoegen aan onze producten hebben prioriteit bij de kennisopbouw, helemaal als ze bij uitval onze waardestroom direct in gevaar brengen.’ Een vorkheftruck voegt niet direct waarde toe aan de producten. ‘Valt zo’n machine uit, dan bellen we de leverancier, en die moet dan komen om het probleem op te lossen. Onze eigen technici houden zo de handen vrij voor urgentere zaken. Dat kan betekenen dat het deel van jouw werk, waarvoor je de voorheftruck nodig hebt, mogelijk een tijdje wordt belemmerd. Wat dan helpt is duidelijk maken dat je hierop niet wordt aangekeken. Verliezen die je niet kunt voorkomen tellen niet mee.’ Bij veel machines wordt bijpassend onderhoud aangeboden door een service organisatie. ‘Vergelijk het met een auto, die je laat onderhouden door Kwikfit. Bij machines met een belangrijke rol in onze waardeketen zeggen wij nu echter: we doen het liever zélf, zonder Kwikfit. Een service organisatie is daarmee natuurlijk niet zo blij, maar dat is niet anders. Belangrijk vinden we wel een goede relatie met de machinebouwers. Als er een probleem is dat we toch niet zelf aankunnen, of er zijn software-aanpassingen nodig, dan moeten we bij hen terecht kunnen. Daarom bestellen we enkel originele onderdelen. Die zijn meestal wat duurder, maar het komt de relatie ten goede.’ ![]()
Wat wél werkt, is elke fout zien als een káns om het betreffende proces te verbeteren. ‘Een goede vraag is dan: “waarom is dit gebeurd?” En: “hoe kunnen we dit proces beter inrichten, zónder bureaucratie toe te voegen?” Je kunt daarbij bijvoorbeeld denken aan batchcodes die je kunt scannen, en die dan aangeven welke vloeistof je moet toevoegen.’ ‘Bij elke productiestap streven we naar Jidoka, ingebouwde kwaliteitscontrole. Een verkeerd geplaatste sticker, die op een verpakking wordt geplaatst om die open te kunnen trekken, kon vroeger pas bij de eindcontrole worden ontdekt. Of nog erger, nadat er klachten binnenkwamen. Dat willen we niet meer!’ ![]()
Veermans: ‘Een belangrijk aspect is daarbij complexiteitsreductie. Je wilt niet méér verschillende producten oftewel stock keeping units hebben dan nodig, en je wilt zo veel mogelijk standaarden voor verpakkingsvormen en dergelijke. Bij elk nieuw te ontwikkelen product wordt nu gewogen welk effect dat mogelijk heeft op de frequentie van machinestoringen. Sterker nog, de vervaardiging van elk nieuw product wordt nu eerst getest, vóórdat we het gaan verkopen. Vroeger deden we dat niet. Dan kwamen we er soms achteraf achter dat de productie niet lekker liep. Dat had dan wellicht kunnen worden voorkomen, door een verpakking te kiezen in een bestaande vorm.’ 8. Inkopers helpen machinestoringen voorkomen Veermans: ‘Dus bij inkoop van een verpakking niet denken: dit is een commodity en dus niet belangrijk voor de productkwaliteit, en dan kiezen voor de leverancier met de laagste prijs. Bij elke product-gerelateerde wijziging is nauw overleg nodig met operations, en vaak ook tests. Het is voorgekomen dat een verpakkingsvorm goedkoop was, maar dat een lipje daarvan soms net iets meer kromming had. Het gevolg daarvan: machinestilstanden. Goedkoop bleek dus duurkoop in dit geval, het gaat om de total cost of ownership.’ ‘Nu kijken we samen met inkoop naar de operating window van een machine, en bepalen zo waaraan grondstoffen en verpakkingsmaterialen moeten voldoen om succesvol te produceren. Doel is 0% OEE verlies op grondstoffen en verpakkingsmaterialen.’ Muren weg
Sommige operators bleken over onvermoede vaardigheden te beschikken. Boelens: ‘Iemand bleek thuis te sleutelen aan autobussen, en is daardoor heel handig. Die persoon wilde heel graag de monteurs helpen, en die ruimte is er nu.’ ‘Daar kun je ook een meer algemene les uit trekken’, vult Veerman aan. ‘Vroeger besteedde ik veel energie aan mensen die niet wilden veranderen. Nu geef ik vooral ruimte aan hen die dat zélf willen. Het leeuwendeel van de anderen gaat dan later wel mee.’ Conclusie ‘Verbetering draait om mensen, cultuur en positiviteit’, benadrukken Veerman en Boelens. ‘Alles moet erop worden gericht, om op een zo prettige manier waarde toe te kunnen toevoegen aan de producten. Het is veel leuker om in een goed draaiende productielijn te werken, dan als er veel onrust is en storingen.’ ‘Elke verbetering levert tijd op, waarin je na kunt denken over nieuwe verbeteringen, die dan weer méér tijd vrijmaken enzovoort. Dat werkt als een vliegwiel. Het levert ook tastbare resultaten op: in de afgelopen vijf jaar steeg de OEE, gemiddeld over de belangrijkste machines, jaarlijks met 5%. Ons advies aan bedrijven die ook aan de slag willen met procesverbetering: kies de weg der geleidelijkheid, zet de mensen en hun onderlinge verhoudingen centraal, en neem dan gewoon de eerste stap.’ Hulp nodig bij de implementatie van TPM?Verwijzen naar dit artikel op internet? Gebruik als link: https://www.procesverbeteren.nl/TPM/Codi_International_met_TPM_bouwen_aan_samenwerking_in_organisatie.php |
||