Nieuwsbrief niet goed leesbaar? Klik hier voor online versie of plak de volgende URL in uw browser:
www.procesverbeteren.nl/pers/nov20.htm

Nieuwsbrief no.82
nov/dec 2020

één nuttige e-mail per 2 maanden
Procesverbeteren.nl
Inspiratie door diepgaande praktijkverhalen

De vakprofessional centraal

Lean manufacturing, en andere logistieke verbetermethoden zoals Quick Response Manufacturing en de Theory of Constraints, draaien allemaal om afstemming. Afstemming van opéénvolgende activiteiten op elkaar, opdat de flow richting de klant zo groot mogelijk wordt.

Het is daarbij verleidelijk om te focussen op de technische kant. Nog belangrijker is echter de afstemming van de ménsen op elkaar. Weten zij hoe ze elkaar kunnen helpen om meer flow te creëren, en is hun eigen rol daarbij inspirerend genoeg? En is ‘het management’ zichtbaar aanwezig, om te stimuleren dat ‘de werkvloer’ steeds beter in staat is om zélf problemen op te lossen?

Niet enkel de klant, maar ook de vakprofessionals moeten centraal staan! Zij creëren immers concreet waarde. Sommige organisaties, zoals Vogellanden, zetten daarom zelfs hun medewerkers op plek één.

De ontwikkeling van de vakprofessionals moet centraal staan
De vakprofessionals, en de ontwikkeling van vaardigheden om inpirerende doelen te bereiken,
moeten centraal staan (bron: Vogellanden)

In deze nieuwsbrief drie artikelen die het grote belang aantonen van goede samenwerking.

Als eerste een inzichtsartikel over de organisatie van ziekenhuizen. De aanleiding voor dit artikel vormde het functioneren van de intensive care tijdens de eerste Corona-golf. Daarbij werd er roofbouw gepleegd op de IC-verpleegkundigen en zelfs op hele ziekenhuizen, maar er was ook een positieve kant. Er was een opmerkelijk snelle besluitvorming, en de verpleegkundigen kregen nu de waardering die zij daarvoor node misten.

Wat kunnen ziekenhuizen daarvan leren? Niemand van de geïnterviewden pleit voor meer Lean tools! Al hun tips gaan over beter met elkaar omgaan, opdat talenten meer worden benut. Daarnaast moet iedereen -  managers, artsen en verpleegkundigen – zich gaan focussen zijn op de (zorg)resultaten overall. De efficiency op de eigen afdeling is daaraan ondergeschikt.

Op drie vlakken moet er meer verbinding in en rond de ziekenhuizen komen. Ten eerste meer verbinding tussen het management en de werkvloer. Ten tweede meer verbinding tussen de werkvloer en de losgezongen stafafdelingen. Die lijken soms tot doel te hebben om alles dicht te timmeren met regels, maar horen in dienst te staan van de werkvloer. Ten derde is er meer verbinding nodig tussen de ziekenhuizen onderling, en tussen de ziekenhuizen en hun ketenpartners.

Tenslotte moet het bekostingsysteem op de schop. De brandweer wordt niet per gebluste brand betaald, terwijl dit in de zorg nu wél het geval is!


Een tweede artikel dat de rol van de mens benadrukt is de boekbespreking van Learning to Lead, Leading to Learn. In dit boek kijkt Toyota manager Isao Yoshino terug op zijn 40-jarige carrière binnen Toyota. Het boek werd zeer positief ontvangen door de Lean-gemeenschap. Het is daarom opmerkelijk dat het woord ‘Lean’ nergens valt. Wél worden twee tools genoemd, maar ook daarbij wordt benadrukt dat die er zijn om beter samen te werken. Go to the Gemba dient om verbinding te leggen tussen de leidinggevenden en de productiemedewerkers, en Hoshin Kanri zorgt voor afstemming tussen de leidinggevenden.

Eigenlijk gaat het héle boek over de vraag: hoe bouw je aan professionele relaties, opdat je elkáár verbetert. Hiertoe is het noodzakelijk dat iedereen inspirerende doelen nastreeft, en dat iedereen voortdurend leert en reflecteert. Yoshino en Toyota blijken zeker niet perfect. ‘The only secret to Toyota is its attitude towards learning’, zegt Yoshino.


Het derde artikel dat het belang van samenwerking benadrukt gaat over de toepassing van Lean binnen Vogellanden. Dit ‘centrum voor revalidatie en bijzondere tandheelkunde’ begon hun ‘Lean reis’ op de gangbare manier, dus met dagstarts en dergelijke. Al snel bleek het echter belangrijker wat er vóór de verbeterborden gebeurt. Energie die verloren gaat doordat mensen slecht samenwerken of niet leren van fouten is ook een vorm van verspilling. De beste verbeteracties komen bovendien voort uit samenwerking en bezieling voor het vak.

Lean wordt door Vogellanden nu op de eerste plaats gezien als een middel om sociale cohesie te bewerkstelligen. Iedereen coacht elkaar. Het achterliggende idee: hoe meer werkvreugde, de te beter de zorg. De toepassing van Lean-tools wordt zo eenvoudig mogelijk gehouden: precies dat doen wat passend is, en niets meer.  

De bottomline is dat het creëren van flow in figuurlijke zin het állerbelangrijkst is: het werk moet prettig verlopen. Flow in letterlijke zin volgt dan vanzelf: efficiënte waardecreatie.

Jaap van Ede

Dr Ir Jaap van Ede,
hoofdredacteur procesverbeteren.nl

> Reageren op deze blog?
   Een kopie staat op ons forum, waaronder u uw reacties en aanvulllingen kunt plaatsen!

Kort nieuws m.b.t. de gebruiksvriendelijkheid van ons platform.

A. Om als bestaande registrant het kiezen van een nieuw en veilig wachtwoord te vergemakkelijken, kunt u ons snel een nieuw wachtwoord voor u laten aanmaken. Dit kan via aanpassen registratie. Ook handig als u uw wachtwoord vergeten bent!

B. SSL en groter lettertype
De site gebruikt overal het SSL-protocol (slotje in uw browser, beveiligde verbinding). Ook hebben we het lettertype van de artikelen vergroot.

C. Mobiel-vriendelijke versie
Er is een speciale layout voor SMARTPHONES. Als de smartphone-layout actief is, staat dit in het topmenu. Op de openingspagina staat linksboven een button waarmee u van layout kunt switchen (ook handig als u extra grote letters wilt op uw desktop of tablet). Tip: houd uw telefoon in de landscape-stand.

E. Interactieve artikelen. De lijst met interactieve artikelen vindt u hier. Bent u adviseur en heeft u interessante aanvullingen, dan is dit een goede manier om in beeld te komen.

F. Wijzigen of inzien gegevens. Bent u bijvoorbeeld uw wachtwoord kwijt of wilt u uw e-mail adres aanpassen? Begin hier.

G. Sommige artikelen zijn deels afgeschermd. Na (gratis) registratie kunt u echter altijd alles gratis lezen! Wat wij adviseren:
  • Geen wachtwoord? Registreer (gratis en u ontvangt geen ongewenste e-mail)
  • Wachtwoord kwijt? Vraag een nieuw wachtwoord aan
  • Bent u de enige gebruiker van uw computer? Kruis dan bij het inloggen "onthoud mij"  aan. Hierna wordt u bij elk bezoek automatisch herkend en hoeft u dus niet steeds opnieuw in te loggen!
F. Volg ons ook via Twitter
Zoekt u een adviseur, leverancier of een opleiding?

Dit zijn de partijen die bij ons adverteren, en die daarmee laten zien dat ze verspreiding van kennis over procesverbetering een warm hart toedragen!

A1. Overzicht nieuwe artikelen

1. Lean: Sociale cohesie dankzij Lean cultuur (1)
     Case: Vogellanden

2. Lean: Verbinding maakt zorg beter
     Inzichtsartikel

3. Lean: Inside Toyota: Learning to Lead
     Boek: Learning to Lead, Leading to Learn

4. Supply: 10 principes (Lean) Supply Chains
     Inzichtsartikel

5. Smart: Papierloze en zelflerende timmerfabriek
     Case: Timmerfabriek Neede

Samenvattingen van bovenstaande verhalen staan hieronder, meer artikelen vindt u via ons nieuwsarchief en nieuwsbriefarchief. Ook kunt u op verschillende manieren zoeken in honderden case-beschrijvingen, boekbesprekingen en artikelen!
In ons nieuwsbriefarchief houden wij zoveel mogelijk de links up-to-date. Daarom raden wij u aan om oude nieuwsbrieven via dat archief te raadplegen.
Heeft u een op- of aanmerking of onderwerp-suggestie? Mail ons, ook wij worden graag steeds beter! Ook tips voor te interviewen bedrijven zijn welkom, zeker als de behaalde resultaten vernieuwend zijn (denk bijvoorbeeld aan het combineren van Lean en green)


A2. Samenvattingen nieuwe artikelen:

1. Lean: Sociale cohesie dankzij Lean cultuur (1)
     Case: Vogellanden

Bij Vogellanden staan de medewerkers op één
Bij Vogellanden staan de medewerkers op één

Bij revalidatiecentrum Vogellanden coachen de medewerkers elkaar, terwijl zij cliënten naar een zo goed mogelijk leven coachen! Lean blijkt er meer een filosofie, gericht op sociale cohesie, dan een set van tools. De aanpak blijkt succesvol. Als één van de weinige zorginstellingen heeft Vogellanden financieel een triple A status.

Lean coach Mariëlle Zwaga vertelt hoe Vogellanden gaandeweg leerde om Lean ‘licht en leuk’ te maken. ‘We begonnen op traditionele wijze met verbeterprojecten, daarna maakten we de stap naar verbeteren door iederéén. Dat lukt het beste als elk mens goed in zijn of haar vel zit. Toen besloten we onze medewerkers op één te zetten.’

> lees verder

2. Lean: Verbinding maakt zorg beter
     Inzichtsartikel

Lessen zorg-organisatie door corona-crisis
Lessen zorg-organisatie door corona-crisis

Tijdens de eerste Corona-golf sprong de snelle besluitvorming op de intensive care in het oog. De betrokken verpleegkundigen kregen daarnaast ineens wél waardering, en focusten zich op doorstroom management. Wat kun je daarvan leren? Draagt Lean organiseren al dan niet bij?

Er is normaliter sprake van ‘ontkoppeling’ van mensen in en rond ziekenhuizen, vertellen Prof. Dr. Frits van Merode en Jaap Jan Brouwer. De oplossing? Verbinding maken, richting geven, meer slagvaardigheid, en elkaars competenties beter benutten!

Neuroloog Mariëlle Bartholomeus, IC-verpleegkundige Rowan Marijnissen en zorgdirecteur Kjeld Aij reageren.

> lees verder 
  > reageer - aanvullingen lezers

3. Lean: Inside Toyota: Learning to Lead
     Boek: Learning to Lead, Leading to Learn

Isao Yoshino en Katie Anderson
Isao Yoshino en Katie Anderson

Voor Lean is het nodig dat iedereen voortdurend leert en reflecteert. Toyota manager Isao Yoshino demonstreert dit in Learning to Lead, Leading to Learn. In dit boek, geschreven door Katie Anderson, kijkt hij terug op zijn 40-jarige carrière binnen Toyota. Je leert dat niemand perfect is, niet Yoshino en ook niet Toyota!

Lean experts zullen wellicht weinig echt nieuwe aspecten over Lean leiderschap ontdekken in het boek. Toch bevat het voor de aandachtige lezer veel diepgaande inzichten. Wat dit boek vooral bijzonder maakt, is dat Yohino zo eerlijk en menselijk is. Lees dit boek als je wilt weten hoe het er écht uitziet om een manager binnen Toyota te zijn! En ontdek het grote belang van persoonlijke ambitie en bedrijfsdoelen.

> lees verder 
  > reageer - aanvullingen lezers

4. Supply: 10 principes (Lean) Supply Chains
     Inzichtsartikel

Treinen als metafoor voor supply networks
Treinen als metafoor voor supply networks

Een supply chain voldoet aan dezelfde logistieke ‘wetten’ als een werkvloer. Het valt echter lang niet mee om een toelever-netwerk Lean, en tegelijkertijd voldoende robuust te maken!

Gewone fluctuaties in vraag en aanbod kun je goed opvangen met slimme buffers. Maar hoe bereid je je voor op een crisis, zoals nu met corona?

Dit artikel beschrjft 10 generiek toepasbare principes voor (Lean) supply chains! Het is een sterk verbeterde en aangevulde versie van de basisvariant van dit artikel, die u via een link via onze voorgaande nieuwsbrief al kon lezen.

> lees verder 
  > reageer - aanvullingen lezers

5. Smart: Papierloze en zelflerende timmerfabriek
     Case: Timmerfabriek Neede

Lean en Smart productie in timmerfabriek
Lean én Smart productie in timmerfabriek

Binnen enkele jaren nadat hij Timmerfabriek Neede overnam, transformeerde Michel Nijenhuis dit tot een Lean fabriek. Aan de ene kant komen daar nu houten planken binnen, en aan de andere kant gaan er geverfde kozijnen uit. De productie geschiedt bovendien in One Piece Flow. Binnen elke fabriekszone wordt dus steeds slechts één halffabricaat bewerkt, en vervolgens direct doorgeschoven.

Het is een papierloze fabriek geworden, waarin operators werkinstructies op hun beeldscherm krijgen, en waarin van elk product de “maakhistorie” wordt vastgelegd. De positie van elk kozijn is altijd bekend via een chip.

‘Toch was dit nóg niet genoeg’, vertelt Nijenhuis. ‘De variatie in de productspecificaties is namelijk enorm. Een mens kan het effect daarvan op de planning niet overzien, maar artificial intelligence wel. Dankzij AI hebben we nu ook een zelflerende fabriek.’

> lees verder
Advertorial
Adverteer en publiceer op procesverbeteren.nl

Banners op site en in nieuwsbrieven
Uw banner op onze site en in nieuwsbrieven?

Wij zijn dé site in Nederland en België als het gaat om procesverbetering. Levert u producten, diensten of opleidingen op dit gebied, dan zijn wij dus een goede plek om deze onder de aandacht te brengen!

Wij brengen u in beeld. Niet alleen via banners op de juiste plek, maar bijvoorbeeld óók via sociale media of via een profiel. Dit laatste is een interview, waarin u uitlegt wat er onderscheidend is aan uw producten en/of diensten. Ook gesponsorde artikelen en advertorials zijn mogelijk. En wellicht heeft u zelf andere ideeën?

We denken graag met u mee, bijvoorbeeld door uw aanbod of website te evalueren! Ook bouwen wij graag een professionele relatie met u op, waarbij u ons tipt over mogelijk te interviewen bedrijven. U komt zo extra in beeld.

> meer informatie
Forum
Aanvullingen van lezers verschijnen zowel op het forum als onderaan de betreffende artikelen. Eigen bijdragen kunt u altijd wijzigen.

  Discussie & Vragen:
  
> Forum berichten
  Aanvullingen van lezers: 
  > Lijst interactieve artikelen

Vacatures
  > Naar vacatures

Engelstalige site
    > Naar Engelstalige zustersite, business-improvement.eu x

B. Kort nieuws


Kracht én eenvoud van het Toyota Productie Systeem
Een YouTube-filmpje van Toyota toont hoe hun TPS-experts de productie van beschermende kleding in Japan HONDERDVOUD weten op te schroeven, met goedkope oplossingen zoals klaprekjes, tuingereedschap en kartonnen rolletjes!

Dit folierol-systeem verviervoudigde de productie
Dit folierol-systeem verviervoudigde de productie

Hoe serieus moet je dit nemen? We zijn benieuwd wat u ervan vindt!
> lees verder

Agenda Procesverbeteren.nl
Adverteerders kunnen gratis hun events en opleidingen plaatsen in onze agenda, via deze link. Incidenteel (ter kennismaking) geldt dit ook voor anderen. Events die wij zelf erg belangrijk vinden nemen wij sowieso op.


De nieuwste artikelen worden altijd vermeld op onze openingspagina. Bezoek daarom regelmatig onze site!

C. Informatie wachtwoorden & registratie
Wachtwoord en/of gebruikersnaam vergeten?
Via aanpassen registratie kunt u, op basis van het bij ons bekende e-mail adres, al uw gegevens inzien én wijzigen, of verwijderen

Pas tijdig uw e-mail adres aan!

Geregistreerden (mensen met password) doen ook dit via aanpassen registratie. Doe dit tijdig, want als uw e-mail adres niet meer actief blijkt worden uw gegevens gewist.
Nieuwsbrief geabonneerden zonder registratie (zonder password) die hun mailadres willen wijzigen kunnen eenvoudig hun e-mail adres afmelden (zie hieronder) en zich daarna meteen aanmelden met het nieuwe e-mail adres.
Wilt u de nieuwsbrief niet meer ontvangen?
U krijgt deze nieuwsbrief elke twee maanden gratis toegezonden. Uw e-mail adres wordt niet gebruikt om u reclame-materiaal te zenden, ook niet van "zorgvuldig" geselecteerde derden! Wilt u onze nieuwsbrief desondanks niet meer ontvangen? Dan kunt u zich hier afmelden.

Ontving u deze nieuwsbrief volgens u ten onrechte of blijft u - vaker dan indicenteel - duplicaten ontvangen? Bericht ons dat dan z.s.m. per e-mail
© Procesverbeteren.nl 2005-2020    [ Home ]    [ Privacy & (Dis)claimer ]    [ E-mail formulierA1@procesverbeteren.nl ]