www.procesverbeteren.nl/pers/mrt22.htm

maart/april 2022

Lean-manager is leraar, coach, regisseur én dirigent
Bij Lean manufacturing zorgt nauwe afstemming voor flow. Je wilt echter ook figuurlijk flow: een werkvloer waarop iedereen enthousiast bijdraagt aan continue verbetering. Daarvoor is óók afstemming nodig, maar dan qua doelen, verantwoordelijkheden en competenties.

Een eerste voorwaarde is een inspirerende missie: wat doen we, waar zijn we trots op. Vervolgens moet iedereen weten hoe hij of zij persoonlijk kan bijdragen. Het is daarna de taak van het (Lean) management om die bijdrage te stimuleren. Wat moet een Lean manager daartoe doen? Observeren? Coachen? Onderwijzen? Luisteren? Vragen stellen? Faciliteren? Loslaten? Verbinden? Reflecteren?

Dit allemaal tegelijk! Dit blijkt als ik de uitspraken van een aantal succesvolle managers met elkaar vergelijk. Een Lean manager houdt het midden tussen een leraar, een voetbalcoach en een filmregisseur, zo blijkt.

Zonnecamper van Solar Team Eindhoven
Een dagstart is vaak een belangrijk coachingsmoment.  (foto Zuidberg, enkele jaren terug)

Isao Yoshino was veertig jaar manager binnen Toyota. Hij stelt vóórop, dat iedereen een inspirerend (werk)doel nodig heeft. Het is daarom als Lean manager je eerste taak om daarin te voorzien. Vervolgens moet je mensen ondersteunen om hun doel te bereiken. Daarom ga je als manager niet enkel naar de Gemba (werkvloer) om problemen te doorgronden. Je bouwt daar ook aan goede werkrelaties! Volgens Yoshino is het idee om daarbij voortdurend te reflecteren, kenmerkend voor Toyota. Een Lean manager is volgens hem altijd leraar én leerling. Leading to learn, noemt hij dat.

Erik van Zanten, Lean manager bij Deli Home, noemt zich regisseur. Zijn werkvloer is als een filmset met professionele acteurs, die hij helpt om optimaal te presteren. Ook Van Zanten gaat veel naar de Gemba. In het begin leek dat tijd te kosten: via een bilateraaltje kun je toch veel sneller achterhalen wat er speelt? Dat is echter hetzelfde als één acteur vragen hoe een toneelstuk beter kan! Bovendien is Van Zanten op de werkvloer ook een facilitator: hij vraagt hoe hij kan helpen. Soms betreft dat zeer praktische zaken. De orderpickers in het magazijn wilden bijvoorbeeld graag gladde artikelen bovenop de pallets kunnen leggen. Daarvoor waren er als nieuw ‘decorstuk’ extra magazijnstellingen nodig. Door dit soort zaken samen met je mensen te realiseren, ontstaat er een onderlinge band.

Fenna Eefting, bestuurder van Vogellanden, ziet zichzelf als een dirigent. Zij wil de juiste persoon op de juiste plek krijgen in ‘het orkest’. Vervolgens moet je zodanig faciliteren, dat er goede muziek klinkt. Mariëlle Zwaga, Lean manager bij Vogellanden, benadrukt daarbij het belang van werkvreugde. Lekker werken, zonder onnodig bureaucratisch gedoe, komt éérst. Daaruit volgt vanzelf waardecreatie voor de klant. Het feit dat je elkaar coacht bij Lean, zorgt voor sociale cohesie. Een typerende uitspraak van Zwaga: Lean-tools zoals verbeterborden zijn minder belangrijk dan je denkt, het gaat erom wat daarvoor tussen mensen gebeurt!

Lean management betekent ook: niets overbodigs doen.
Jeroen Mol
ontdekte dit, overigens zonder het zelf Lean te noemen, toen hij langdurig moe bleef na darmkanker. Deze COO van Landal GreenParks stelde zich toen noodgedwongen de volgende vraag: waar voeg ik als manager waarde toe? De belangrijkste taken bleken richting geven (weer die doelen!) en faciliteren (weer dat hélpen!).
Het hoe konden zijn teamleden best zelf invullen! Druk-druk-druk zijn geeft je het gevoel dat je het goed doet, maar dat is juist niet zo. Net zoals een goed presterende Lean-fabriek een toonbeeld is van rust, zo geldt dat ook voor de acties die je als manager neemt.  Mol houdt nu tijd en energie over om, als het echt nodig is, just-in-time bij te sturen. Net zoals een voetbalcoach enkel ingrijpt zodra dat nodig is. Ook Mol bouwt aan goede werkrelaties. Hij doet veel moeite om zijn mensen en hun drijfveren te leren kennen.

Lee Cockerell benadrukte twaalf jaar geleden al in zijn boek Creëer Magie dat mensen gewaardeerd, gezien en aangemoedigd willen worden. Deze ex-vicepresident van Disney was naar eigen zeggen aanvankelijk een autoritaire manager. Zo moet het dus niet. Je moet vooral luisteren, vragen stellen, coachen en mensen het mandaat geven om dingen te doen. Net zoals ouders hun kinderen zich bijzonder laten voelen, en hen uitdagen om zich steeds verder te ontwikkelen. Als je dát doet, gaat iedereen vanzelf meehelpen om steeds beter te worden!

U kunt reageren onder een kopie van deze blog op ons forum.

Jaap van Ede

Kort nieuws m.b.t. de gebruiksvriendelijkheid van ons platform.

A. Om als bestaande registrant het kiezen van een nieuw en veilig wachtwoord te vergemakkelijken, kunt u ons snel een nieuw wachtwoord voor u laten aanmaken. Dit kan via aanpassen registratie. Ook handig als u uw wachtwoord vergeten bent!

B. SSL en groter lettertype
De site gebruikt overal het SSL-protocol (slotje in uw browser, beveiligde verbinding). Ook hebben we het lettertype van de artikelen vergroot.

C. Mobiel-vriendelijke versie
Er is een speciale layout voor SMARTPHONES. Als de smartphone-layout actief is, staat dit in het topmenu. Op de openingspagina staat linksboven een button waarmee u van layout kunt switchen (ook handig als u extra grote letters wilt op uw desktop of tablet). Tip: houd uw telefoon in de landscape-stand.

D. Interactieve artikelen. De lijst met interactieve artikelen vindt u hier. Bent u adviseur en heeft u interessante aanvullingen, dan is reageren een goede manier om in beeld te komen, want uw bedrijfsnaam is onderdeel van ue gebruikersnaam.

E. Wijzigen of inzien gegevens. Bent u bijvoorbeeld uw wachtwoord kwijt of wilt u uw e-mail adres aanpassen? Begin hier.

F. Sommige artikelen zijn deels afgeschermd. Na (gratis) registratie kunt u echter altijd alles gratis lezen! Wat wij adviseren:
  • Geen wachtwoord? Registreer (gratis en u ontvangt geen ongewenste e-mail)
  • Wachtwoord kwijt? Vraag een nieuw wachtwoord aan
G. Volg ons ook via Twitter. Onze hoofdredacteur is zeer actief op LinkedIn.

A1. Overzicht nieuwe artikelen

1. Smart: Lean manager als regisseur op de gemba
     Case: Deli Home

2. Smart: Slimme brillenglazen, slim geproduceerd
     Case: Luxexcel

3. Lead & Change: Waarde toevoegen als manager
     Case: Landal GreenParks  |  Boek: Dwars door alles heen

4. Lean: Opnemen zonder Bed speelt 15% capaciteit vrij
     Case: Martini Ziekenhuis

Samenvattingen van bovenstaande verhalen staan hieronder, meer artikelen vindt u via ons nieuwsarchief en nieuwsbriefarchief. Ook kunt u op verschillende manieren zoeken in honderden case-beschrijvingen, boekbesprekingen en artikelen!
In ons nieuwsbriefarchief houden wij zoveel mogelijk de links up-to-date. Daarom raden wij u aan om oude nieuwsbrieven via dat archief te raadplegen.
Heeft u een op- of aanmerking of onderwerp-suggestie? Mail ons, ook wij worden graag steeds beter! Ook tips voor te interviewen bedrijven zijn welkom, zeker als de behaalde resultaten vernieuwend zijn (denk bijvoorbeeld aan het combineren van Lean en green)

1. Smart: Lean manager als regisseur op de gemba
     Case: Deli Home

Brown paper sessie bij Deli Home

Procesverbeteraar Erik van Zanten noemt zich geen Lean manager, maar regisseur: iemand die de ‘acteurs’, de operators, steeds beter helpt presteren!

‘Ik ben daartoe heel veel op onze Gemba oftewel werkvloer, luister daar naar problemen en wensen, en ga daar dan mee aan de slag’, aldus Van Zanten. ‘Zo krijgen we steeds tevredener klanten en steeds trotsere vakmensen.’

Deze faciliterende benadering was wel even wennen. ‘Aanvankelijk had ik geen idee wat ik eigenlijk op de Gemba kwam of ging doen!’

2. Smart: Slimme brillenglazen, slim geproduceerd
     Case: Luxexcel

3D-printer kan op recept lenzen maken

Smart Industry maakt nieuwe business modellen mogelijk. Een goed voorbeeld is Luxexcel. Zij maken Vision Platforms, 3D-printers met bijbehorende software en kunsthars. Daarmee kun je op recept brillen’glazen’ maken. De lenzen kunnen bovendien geïntegreerde projectievlakken voor augmented reality bevatten. In dat geval is het resultaat een lichtgewicht smart brillenglas.

Niet alleen de lenzen zijn slim, de productielogistiek is dat ook! Traditioneel is een keten met 30 stappen en veel tussenvoorraad nodig. Nu is het One Piece Flow productie in één stap. Ook het verdienmodel is nieuw: een lenzenfabrikant betaalt enkel voor het gebruik van de Vision Platforms (servitization).

3. Lead & Change: Waarde toevoegen als manager
     Case: Landal GreenParks  |  Boek: Dwars door alles heen

12 Lean managementtips van Jeroen Mol
12 (Lean) managementtips van Jeroen Mol

Jeroen Mol, operationeel directeur Landal GreenParks, bleef na kanker lang vermoeid. Hierdoor moest hij prioriteiten stellen: ‘Waar voeg ik als manager waarde toe, en waar niet?’ Mol durfde zélfs zijn teamleden te vragen of ze hem hadden gemist! Ze ontbeerden vooral richting en faciliteren. Het hoe konden ze best zélf invullen! Mol stopte daarna met problemen van anderen als een stofzuiger aantrekken.

Een goede invulling van Lean management, deze focus op het maximaal benutten van talenten, en het terugdringen van verspilling qua tijd. Ben je manager, zie je agenda dan als een value stream map. Schrap alles wat onbelangrijk is of wat anderen béter kunnen. Je bent dan scherp om just-in-time een waardevolle bijdrage te leveren. 12 (Lean) managementtips van Jeroen Mol! Goed idee?

> reacties lezers

4. Lean: Opnemen zonder Bed speelt 15% capaciteit vrij
     Case: Martini Ziekenhuis

Patiënt wachtend op OK in Opname Lounge

Na een Lean-analyse startte het Martini Ziekenhuis, in navolging van Medisch Spectrum Twente, St Antonius Ziekenhuis en OLVG, met Opnemen zonder Bed. Patiënten liggen dan voorafgaand aan hun operatie niet meer op een verpleegafdeling, maar worden opgevangen in een huiselijke Lounge, dicht in de buurt waar later de zorgwaarde wordt toegevoegd (de OK).

Als gevolg van dit Opnemen zonder Bed wordt in het Martini maar liefst 10-15% beddencapaciteit vrijgespeeld. Het lijkt een kleine verandering, maar die raakt een groot aantal van de 3000 ziekenhuismedewerkers!

Dit artikel had op LinkedIn maar liefst 25.000 views en 400+ likes.

> reacties lezers

Adverteer en publiceer op procesverbeteren.nl

Uw banner op onze site en in nieuwsbrieven?

Wij zijn dé site in Nederland en België als het gaat om procesverbetering. Levert u producten, diensten of opleidingen op dit gebied, dan zijn wij een goede plek om die onder de aandacht te brengen!

Wij brengen u in beeld. Niet alleen via banners op de juiste plek, maar óók via sociale media of via een profiel. Dit laatste is een interview, waarin u uitlegt wat er onderscheidend is aan uw producten en/of diensten. Ook gesponsorde artikelen en advertorials zijn mogelijk. En wellicht heeft u zelf ideeën?

We denken graag met u mee, bijvoorbeeld door uw aanbod of website te evalueren! Ook bouwen wij graag een professionele relatie met u op, waarbij u ons bjvoorbeeld tipt over mogelijk te interviewen bedrijven. U komt zo extra in beeld.

Forum
Reacties van lezers verschijnen zowel op het forum als onderaan de betreffende artikelen. Eigen bijdragen kunt u altijd wijzigen, zonder tijdslimiet (op veel sociale media kan dat niet).

Discussie & Vragen:

> Forum berichten
  Aanvullingen Lezers:

Vacatures

Engelstalige site

Adverteerders kunnen gratis hun events en opleidingen plaatsen in onze agenda, via deze link. Incidenteel (ter kennismaking) geldt dit ook voor anderen. Events die wij zelf erg belangrijk vinden nemen wij sowieso op.

De nieuwste artikelen worden altijd vermeld op onze openingspagina. Bezoek daarom regelmatig onze site!

Wilt u zich (gratis) abonneren op deze nieuwsbrief?
Wellicht las u deze nieuwsbrief via derden of via de sociale media, en niet omdat u zich hebt ingeschreven. Is dat het geval dan kunt u zich desgewenst alsnog aanmelden voor toezending. Zo krijgt u voortaan automatisch elke twee maanden een overzicht van onze nieuwste artikelen in uw postvak!
Via aanpassen registratie kunt u, op basis van het bij ons bekende e-mail adres, al uw gegevens inzien én wijzigen, of verwijderen

© Procesverbeteren.nl 2005-2022    [ Home ]    [ Privacy & (Dis)claimer ]    [ E-mail formulierA1@procesverbeteren.nl ]