www.procesverbeteren.nl/pers/mei22.htm

mei/juni 2022

De kracht van een ‘sprekende werkvloer’
Wat is de basis voor continu verbeteren? Standaardisatie? Cultuur? Nee, iets nóg fundamentelers: visualisatie! Wat verborgen blijft, kan nameljk niet worden verbeterd.

Vrijwel alles kan worden gevisualiseerd: de bedrijfsmissie, de doorstroom, werkstandaarden, problemen, afwijkingen, verbeterdoelen, verbeteracties... Zélfs denkprocessen en persoonlijke conflicten kun je zichtbaar maken!

In een Lean-fabriek zie je direct hoe het productieproces verloopt. Iedereen weet daardoor wat hij of zij moet doen, of waar er een probleem is! In Lean-terminologie heet dit visueel management. Een ‘sprekende’ werkvloer met borden en markeringen vertelt je wat er nú gebeurt, en wat er moet gáán gebeuren. Zijn er afwijkingen? Wat is de volgende order waar ik aan moet werken? Waar is het bijpassende materiaal en gereedschap?

Een sprekende werkvloer vult niet alleen deze vraagtekens in, maar roept ook nieuwe vragen op: Waarom ligt hier eigenlijk deze voorraad? Waarom vind hier herbewerking plaats? Waarop wordt hier gewacht?

Dit is een enorme inspiratiebron voor verbetering!

Visueel management

Bij visueel management wordt vaak als eerste gedacht aan een overzichtelijke stroom van materialen, maar bijna elke procesverbeter-tool maakt er gebruik van. Denk bijvoorbeeld aan 5S, Value Stream Mapping, Kanban, Jidoka, Andons, Poka Yoke, X-matrixen, Oobeya en Kaizen. En denk ook aan nieuwe Smart gereedschappen zoals process mining. In een uitgebreid artikel laat ik zien hoe al de genoemde tools dingen visueel maken.

Door dingen zichtbaar te maken, kan iedereen bijdragen aan continue verbetering. Of  meedenken over nieuwe bedrijfsprocessen.

Je kunt ook verborgen dingen zichtbaar maken. Bijvoorbeeld productiestappen van software, of materiaalbewegingen in je supply chain. Denk ook aan dingen die een normaal mens niet ziet, maar met augmented reality wél.

In een artikel over oorzaak en gevolg liet ik zien hoe probleemoplossingsmethodes dénkprocessen visueel maken. Een processchema geeft bijvoorbeeld routes weer van mogelijke oorzaken naar een probleem. Dergelijke schema’s helpen je gestructureerd te redeneren, en anderen kunnen weer gemakkelijk meedenken.

Er zijn nog veel meer mogelijkheden om het verborgene zichtbaar te maken. Bijvoorbeeld moonshining. Daarbij worden verbeterideeën, mits dat veilig kan, op een houtje-touwtje manier uitgeprobeerd. Bijvoorbeeld met karton, met lego-achtige constructies of desnoods met plakband.

Ook de Gemba bezoeken is een manier om zaken boven water te krijgen. Gemba is Japans voor ‘plaats waar het gebeurt’. Dit is de werkvloer, de plek waar waarde wordt toegevoegd! Problemen moeten managers niet oplossen achter hun bureau. Alleen op de Gemba krijg je een goed beeld van wat er werkelijk speelt.

De werkvloer spreekt dan als het ware tot je. Het bezoeken van de Gemba maakt je bovendien ook zélf zichtbaar als manager.

U kunt reageren onder het (langere) artikel op ons forum.

Jaap van Ede

Kort nieuws m.b.t. de gebruiksvriendelijkheid van ons platform.

A. Om als bestaande registrant het kiezen van een nieuw en veilig wachtwoord te vergemakkelijken, kunt u ons snel een nieuw wachtwoord voor u laten aanmaken. Dit kan via aanpassen registratie. Ook handig als u uw wachtwoord vergeten bent!

B. SSL en groter lettertype
De site gebruikt overal het SSL-protocol (slotje in uw browser, beveiligde verbinding). Ook hebben we het lettertype van de artikelen vergroot.

C. Mobiel-vriendelijke versie
Er is een speciale layout voor SMARTPHONES. Als de smartphone-layout actief is, staat dit in het topmenu. Op de openingspagina staat linksboven een button waarmee u van layout kunt switchen (ook handig als u extra grote letters wilt op uw desktop of tablet). Tip: houd uw telefoon in de landscape-stand.

D. Interactieve artikelen. De lijst met interactieve artikelen vindt u hier. Bent u adviseur en heeft u interessante aanvullingen, dan is reageren een goede manier om in beeld te komen, want uw bedrijfsnaam is onderdeel van ue gebruikersnaam.

E. Wijzigen of inzien gegevens. Bent u bijvoorbeeld uw wachtwoord kwijt of wilt u uw e-mail adres aanpassen? Begin hier.

F. Sommige artikelen zijn deels afgeschermd. Na (gratis) registratie kunt u echter altijd alles gratis lezen! Wat wij adviseren:
  • Geen wachtwoord? Registreer (gratis en u ontvangt geen ongewenste e-mail)
  • Wachtwoord kwijt? Vraag een nieuw wachtwoord aan
G. Volg ons ook via Twitter. Onze hoofdredacteur is zeer actief op LinkedIn.
Procesverbeteren.nl dankt

A1. Overzicht nieuwe artikelen

1. Lean: De universele kracht van visueel management
     Inzichtsartikel

2. Smart: Data noodzakelijk, maar niet voldoende (1)
     Verslag 6e ABISS

3. Smart: Data noodzakelijk, maar niet voldoende (2)
     Verslag 6e ABISS. Cases: Cargill, Danone en Tenneco

4. Green: De route naar duurzaamheid
     Introductie-artikel (tweeluik)

5. WorldClass: Logistieke grond- en besturingsvormen
     Boek: Werken met Logistiek - Supply Chain Management

Samenvattingen van bovenstaande verhalen staan hieronder, meer artikelen vindt u via ons nieuwsarchief en nieuwsbriefarchief. Ook kunt u op verschillende manieren zoeken in honderden case-beschrijvingen, boekbesprekingen en artikelen!
In ons nieuwsbriefarchief houden wij zoveel mogelijk de links up-to-date. Daarom raden wij u aan om oude nieuwsbrieven via dat archief te raadplegen.
Heeft u een op- of aanmerking of onderwerp-suggestie? Mail ons, ook wij worden graag steeds beter! Ook tips voor te interviewen bedrijven zijn welkom, zeker als de behaalde resultaten vernieuwend zijn (denk bijvoorbeeld aan het combineren van Lean en green)

1. Lean: De universele kracht van visueel management
     Inzichtsartikel

Duurzaamheid en circulariteit

Wat verborgen blijft, kan niet worden verbeterd. Een ‘sprekende werkvloer’ is daarom hét fundament voor procesverbetering!  Bovendien kan, door dingen zichtbaar te maken, iedereen méédenken over problemen en uitdagingen.

> reacties lezers

2. Smart: Data noodzakelijk, maar niet voldoende (1)
    Verslag 6e ABISS

ABISS 2021

In deel 1 van dit tweeluik over de 6e ABISS, het smart industry jaarevent in België, vertellen Steven Latré en Michael Rademaker wat je wel en niet kunt met artificial intelligence en digital twins.

Daarnaast aandacht voor een nieuwe generatie manufacturing execution systems. Modulaire MES-oplossingen moeten alsnog de kloof tussen kantoor en werkvloer gaan slechten.

3. Smart: Data noodzakelijk, maar niet voldoende (2)
     Verslag 6e ABISS. Cases: Cargill, Danone en Tenneco

Smart Industry bij Tenneco

IIn deel 2 van dit tweeluik over de 6e ABISS, het smart jaarevent in België, laten Tenneco, Danone en Cargill zien hoe zij hun operators centraal stellen, en hen optimaal ondersteunen om klantwaarde te creëren. Je wilt geen knoppendrukkers in je fabriek, maar denkers en doeners!

Smart Industry vergt een nauwe samenwerking van mens en technologie. Operators moeten daartoe de juiste data zien, op het juiste moment. Data die aanzet tot actie, en die beslissingen ondersteunt. Niet achteraf, maar nú!

4. Green: De route naar duurzaamheid
     Introductie-artikel (tweeluik)

Duurzaamheid en circulariteit

De gevolgen van klimaatverandering en milieuvervuiling op de biodiversiteit worden pijnlijk zichtbaar. Wat nodig is voor duurzaamheid is helder: minder fossiele brandstoffen, meer hernieuwbare energie en materialen hergebruiken. De lasten daarvan liggen echter in het heden, en de baten vooral in de toekomst!

De patstelling die daar het gevolg van is, kan worden doorbroken met nieuwe business-modellen, en met regulering en innovatie. Daarnaast moet de focus van procesverbetermethodes zoals Lean en Six Sigma worden verbreed, zodat circulaire value streams het doel worden. Ook materiaal dat in producten gaat dan meetellen als ‘verspilling’ als dit later niet wordt hergebruikt, en milieu-verontreining wordt een ‘product defect’.

> reacties lezers

LeanForms on the Move

LeanForms is verhuisd

Vanwege enorme groei en de wens om hun service en diensten verder uit te breiden, betrok LeanForms op 20 April een nieuw kantoorpand in Breda. Naast meer werkplekken voor de eigen professionals, is er ook een aanzienlijke uitbreiding in trainingsfaciliteiten. Ook zijn er flexplekken waar klanten in alle rust, en zo nodig met persoonlijke begeleiding, nieuwe formulieren en rapportages kunnen configureren of verbeteren.

Sinds 2010 ondersteunt LeanForms bedrijven met de digitalisering van informatiestromen en de bijbehorende werkprocessen. LeanForms is ISO9001 en ISO27001 gecertificeerd, en biedt naast software ook begeleiding aan organisaties, die hun kwaliteitsmanagement praktisch en slim willen inrichten.

> meer informatie x

5. WorldClass: Logistieke grond- en besturingsvormen
     Boek: Werken met Logistiek - Supply Chain Management

Werken met Logistiek

Als je (logistieke) processen wilt verbeteren moet je éérst weten hoe die zijn bedacht! Het bekende (zelf)(studie)boek Werken met Logistiek – Supply Chain Management is daarom een must voor elke logistiek manager of operational excellence consultant.

Op zeer degelijke wijze komen alle logistieke grond- en besturingsvormen aan de orde. Een prima boek om logistieke processen te ontwerpen of te doorgronden.

Wie het tijdens een opleiding gebruikt(e), raad ik wel aan zich daarnaast te verdiepen in de drie logistieke verbetermethoden, te weten Lean, QRM en TOC. Die komen namelijk slechts summier aan de orde. De logistieke wereld die Werken met Logistiek schetst, is plan- en maakbaar. De werkelijke wereld is daarentegen onvoorspelbaar. Logistieke ketens zijn dynamisch en levend. Op dat vlak ligt de kracht van Lean, QRM, TOC en Agile: continu afwijkingen en kansen zichtbaar maken!

Adverteer en publiceer op procesverbeteren.nl

Uw banner op onze site en in nieuwsbrieven?

Wij zijn dé site in Nederland en België als het gaat om procesverbetering en innovatie. Levert u producten, diensten of opleidingen op dit gebied, dan zijn wij een goede plek om die onder de aandacht te brengen!

Wij brengen u in beeld. Niet alleen via banners op de juiste plek, maar óók via (redactionele) artikelen, interactie met u via sociale media, of middels een profiel. Dit laatste is een interview, waarin u uitlegt wat er onderscheidend is aan uw producten en/of diensten. Ook gesponsorde artikelen en advertorials zijn mogelijk. En wellicht heeft u zelf ideeën?

We denken graag met u mee, bijvoorbeeld door uw aanbod of website te evalueren! Ook bouwen wij graag een professionele relatie met u op, waarbij u ons bjvoorbeeld tipt over mogelijk te interviewen bedrijven. U komt zo extra in beeld.

Forum
Reacties van lezers verschijnen zowel op het forum als onderaan de betreffende artikelen. Eigen bijdragen kunt u bij ons altijd wijzigen, zonder tijdslimiet (op veel sociale media kan dat niet).

Discussie & Vragen:

> Forum berichten
  Aanvullingen Lezers:

Vacatures

Engelstalige site

Adverteerders kunnen gratis hun events en opleidingen plaatsen in onze agenda, via deze link. Incidenteel (ter kennismaking) geldt dit ook voor anderen. Events die wij zelf erg belangrijk vinden nemen wij sowieso op.

De nieuwste artikelen worden altijd vermeld op onze openingspagina. Bezoek daarom regelmatig onze site!

C. Dank (nieuwe) partners/adverteerders

Wij hebben een trouwe adverteerdersgroep, die onze diepgaande artikelen mogelijk maakt!  Ontdek wat zij voor u kunnen doen, of sluit u ook bij ons aan!  Er is momenteel ruimte voor enkele nieuwe partners.

De onderstaande organisaties besloten de afgelopen tijd om (opnieuw) een jaar lang bij ons betrokken te blijven. Op die manier maken zij procesverbeteren.nl mede mogelijk, én laten zij zien dat zij kennisdeling stimuleren!

Propos Software  x
  Procesverbeteren algemeen
  Quick Response Manufacturing (QRM)
  - Zelfde categorieën ook op Business-improvement.eu

Propos Software |  Heeft u een bedrijf met veel variatie in productieorders? Ervaart u problemen met plannen? Is dit tijdrovend? Wilt u uw doorlooptijden verkorten en uw leverbetrouwbaarheid vergroten?
PROPOS biedt excellente oplossingen voor productieplanning en procesverbetering. Specifiek voor bedrijven met stapsgewijze productie en een grote variatie aan orders en routes.
PROPOS is een shop floor control systeem gebaseerd op de principes van Quick Response Manufacturing (QRM). Ontwikkeld en bewezen in de praktijk voor een optimale flow.

Limis
Theory of Constraints (TOC)

Limis |  Limis Planner is een Advanced Planning & Scheduling systeem voor complexe productieplanning. U krijgt een krachtige scheduler in handen die de planning automatisch en optimaal berekent en daarbij rekening houdt met meerdere restricties zoals leverdatum, prioriteit, mancapaciteit, machinecapaciteit etc.
U krijgt grip op uw productieplanning, kunt flexibel inspelen op spoedorders en voorziet bottlenecks tijdig. Met als resultaten een betere leverbetrouwbaarheid, kortere doorlooptijden en tijd- en kostenbesparing. Het verloop van het productieproces wordt in beeld gebracht middels dashboardrapportages. Deze maken knelpunten inzichtelijk. Start nu met optimaliseren, en vraag om informatie en demonstratie.

Arnout Orelio
Lean manufacturing & thinking

Arnout Orelio |  Arnout Orelio is Lean coach, mentor, en publiceerde meerdere Lean (zorg) boeken. Hij leert je om zelfstandig problemen duurzaam op te lossen, en verspillingen te herkennen. Hij focust je verbeterproces op problemen die een optimale zorg voor patiënten en cliënten in de weg staan. Problemen worden aan de bron opgelost.
Arnout reikt je daarnaast effectieve leiderschapsvaardigheden aan. Ook leert hij je, hoe je collega's het beste kunt betrekken en hen kunt coachen. Met als doel samen continu werken aan de juiste zorg, op het juiste moment, en op de best mogelijke manier. Veilig en met compassie, maar zonder verspilling of gedoe. Nieuwsgierig? Bezoek onze (boeken)website!

D. Informatie wachtwoorden & registratie

Wilt u zich (gratis) abonneren op deze nieuwsbrief?
Wellicht las u deze nieuwsbrief via derden of via de sociale media, en niet omdat u zich hebt ingeschreven. Is dat het geval, dan kunt u zich desgewenst alsnog aanmelden voor toezending. Zo krijgt u voortaan automatisch elke twee maanden een overzicht van onze nieuwste artikelen in uw postvak!
Via aanpassen registratie kunt u, op basis van het bij ons bekende e-mail adres, al uw gegevens inzien én wijzigen, of verwijderen

© Procesverbeteren.nl 2005-2022    [ Home ]    [ Privacy & (Dis)claimer ]    [ E-mail formulierA1@procesverbeteren.nl ]