www.procesverbeteren.nl/pers/jan21.htm

jan/feb 2021

Reflectie

Proberen, reflecteren, leren. En het goede behouden. Kinderen leren zo lopen en fietsen. Ik leerde mijzelf ook zo schaatsen: door te kijken naar anderen, dit na te doen, en te onderzoeken wat werkte en niet. Dat kostte energie. Dat merkte ik echter niet, want ik had een inspirerend doel: een goede schaatser worden, en de elfstedentocht rijden. Later kwamen er coaches, maar het principe bleef hetzelfde.

Procesverbetermethodes zoals Lean werken op dezelfde manier. Jargon zoals Plan-Do-Check-Act en Kaizen verwijst dus naar iets, wat onderdeel is van onze menselijke natuur. Het is zelfs impliciet aanwezig, denk aan de evolutietheorie.

In kleine bedrijven of startups, of in bedrijven die kunnen worden opgesplitst in mini-bedrijfjes zoals Buurtzorg deed, zie je vaak vanzelf een Lean-achtige cultuur. Taken worden dan op een natuurlijke manier verdeeld, en iedereen vindt het vanzelfsprekend dat ‘de klant’ voorop staat. Overigens noemt Buurtzorg zichzélf niet Lean, omdat ze die methode (onterecht) associëren met vijf-minuten registraties.

In een klein bedrijf ziet iedereen voor welke klanten werk wordt verzet, en iedereen kent elkaars bijdrage. Als je met tien mensen fietsen maakt, zal niemand het in zijn hoofd halen om een tussenvoorraad wielen te vergroten, terwijl er geen frames zijn om ze in te monteren. En werk je in een startup met een leuk en baanbrekend product, dan is het enthousiasme vanzelfsprekend groot. Denk aan dat schaatsgevoel: dan wil je vanzélf steeds beter worden.

In de ziekenhuizen ontstond er, vooral tijdens de eerste Corona-golf, ook een groepsgevoel: nú doen we er echt toe. Er was bovendien geen tijd om te managen, laat staan voor capaciteitsplanning. Als vanzelf werd daardoor overgeschakeld op zelfsturing, met betere samenwerking en snellere besluitvorming als gevolg. De druk op de ziekenhuizen was (en is) echter veel te hoog.

Toch kan er wel een les worden getrokken. De context in de ziekenhuizen veranderde, en dit stimuleerde Lean gedrag. Problemen werden er te lijf gegaan door razendsnel experimenteren en leren.

Zo kwam de volgende vraag in mij op: Komt invoering van een Lean cultuur niet vooral neer op het wegnemen van barrières, die ons natuurlijke verbetergedrag in de weg staan?

De ontwikkeling van de vakprofessionals moet centraal staan
Het UMCG ontwikkelde dit Lean spel. Het leert je sámen met anderen verbeteren.

Denk nog even terug aan dat leren schaatsen. Er is dan een inspirerend doel, én je ziet bij elke actie of die dat doel naderbij brengt. Dat zou óók moeten gelden voor procesverbetering in een organisatie. Een enthousiasmerende missie trekt mensen als een magneet dezelfde kant op. Zonder zo’n energiebron is procesverbetering gedoemd te mislukken.

Enkel een inspirerend doel volstaat in situaties zoals dat kleine fietsenfabriekje. Grote organisaties kennen echter afdelingen met managers, die vervolgens als silo’s hun eigen doelen nastreven. Als je als operator wordt ‘afgerekend’ op jouw dagproductie, dan is het logisch dat je je niet bekommert om het eindproduct.

Hoe los je dit op? Volgens mij niet met een Lean programma, waarbij je gaat uitleggen wat mensen moeten doen. Het is veel beter als iedereen, figuurlijk gezien, gaat ‘voelen’ wat goed is of niet. Zo leer je immers ook fietsen. In een bedrijf bepaalt de context hoe goed de mensen kunnen ‘voelen’. Als je die context in gunstige zin verandert, dan komt het natuurlijke verbetergedrag vanzelf weer naar boven. Ons gedrag wordt sterk beïnvloed door dingen, waarvan we ons niet eens bewust zijn. Alles in een bedrijf moet daarom de missie daarvan ‘ademen’.  Je kunt natuurlijk kritiek hebben op Apple Park, het nieuwe hoofdkantoor van Apple dat doet denken aan een soort UFO. Het straalt echter wel vooruitgang uit, passend bij hun missie. In zijn programma Mindfuck toont illusionist Victor Mids ook vaak de kracht van onbewuste beïnvloeding. Daarmee kun je je voordeel doen, mits je dit op een positieve manier doet.

Verander de context waarin mensen werken zó, dat ze gaan ‘zien’ en ‘voelen’ of ze aan de missie van het bedrijf bijdragen. Lean gedrag, en daarbij behorende waarden zoals focus op kwaliteit, ontstaat dan min of meer vanzelf!

Oppervlakkig gezien lijkt falen van Lean vaak te liggen aan het niet opvolgen en verbeteren van werkstandaarden. Dit vergt echter commitment, die je alleen krijgt als de mensen het écht willen. En het moet mogelijk zijn. In een bureaucratische organisatie mag je geen proactief verbetergedrag verwachten. Succesvolle mensen blijken enkel te excelleren in een eveneens succesvol bedrijf. Zó belangrijk is de context dus!

Al met al moet je, om echt Lean te worden, zodanig ‘de bordjes verhangen’ dat:

1. Er een inspirerend doel is.
  2. Iedereen begrijpt hoe hij of zij persoonlijk daaraan kan bijdragen.
  3. De context Lean gedrag stimuleert én mogelijk maakt.
  4. Iedereen ziet hoe het eigen werk samenhangt met dat van anderen.

Feitelijk komt het laatste neer op begrip voor elkaars expertise ontwikkelen, en daartoe verbinding zoeken, opdat de sociale cohesie verbetert. Vergelijk het met voetballers. Die moeten sámen zien te scoren, en daartoe het héle speelveld overzien. Dit maakte Cruijff zo goed. Die wist niet alleen hoe hij zélf het beste presteerde, maar ook wanneer ánderen dat deden.

Afstemming krijg je niet via langdurige vergaderingen, want dan hoor je pas achteraf welke acties van jou anderen onbedoeld in de problemen brachten. Het is het beste als je meteen voelt wat jouw handelen betekent, voor jouw collega’s én voor de eindklant. Bij Auping willen ze niet voor niets dat op elke plek duidelijk is voor welke klant waarde wordt toegevoegd. Dat volstaat overigens nog niet. Als je in een fabriek staat, moet je liefst de hele route naar de klant, en dus het hele speelveld, kunnen overzien. Denk aan de voetballers. In een kantoor is dat moeilijker. Een procesketen kan echter ook digitaal in beeld worden gebracht, zoals ze bij het Kadaster deden.

Ik wens u een gelukkig, succesvol en gezond 2021!

Jaap van Ede

> Reageren op deze blog?
   Een kopie staat op ons forum, waaronder u uw reacties en aanvulllingen kunt plaatsen!

Kort nieuws m.b.t. de gebruiksvriendelijkheid van ons platform.

A. Om als bestaande registrant het kiezen van een nieuw en veilig wachtwoord te vergemakkelijken, kunt u ons snel een nieuw wachtwoord voor u laten aanmaken. Dit kan via aanpassen registratie. Ook handig als u uw wachtwoord vergeten bent!

B. SSL en groter lettertype
De site gebruikt overal het SSL-protocol (slotje in uw browser, beveiligde verbinding). Ook hebben we het lettertype van de artikelen vergroot.

C. Mobiel-vriendelijke versie
Er is een speciale layout voor SMARTPHONES. Als de smartphone-layout actief is, staat dit in het topmenu. Op de openingspagina staat linksboven een button waarmee u van layout kunt switchen (ook handig als u extra grote letters wilt op uw desktop of tablet). Tip: houd uw telefoon in de landscape-stand.

D. Interactieve artikelen. De lijst met interactieve artikelen vindt u hier. Bent u adviseur en heeft u interessante aanvullingen, dan is dit een goede manier om in beeld te komen, want uw bedrijfsnaam is onderdeel van ue gebruikersnaam.

E. Wijzigen of inzien gegevens. Bent u bijvoorbeeld uw wachtwoord kwijt of wilt u uw e-mail adres aanpassen? Begin hier.

F. Sommige artikelen zijn deels afgeschermd. Na (gratis) registratie kunt u echter altijd alles gratis lezen! Wat wij adviseren:
  • Geen wachtwoord? Registreer (gratis en u ontvangt geen ongewenste e-mail)
  • Wachtwoord kwijt? Vraag een nieuw wachtwoord aan
G. Volg ons ook via Twitter. Onze hoofdredacteur is erg actief op LinkedIn.

A1. Overzicht nieuwe artikelen

1. Agile: Lean uitvoerings- en Agile creatieteams
     Case: VGZ

2. Lean: Sociale cohesie dankzij Lean cultuur (2)
     Case: Vogellanden

3. Supply: Maximale zorgwaarde, schaarse middelen
     Verslag: NEVI Zorgcongres 2020
     Cases: Erasmus MC, Essity

4. Algemeen: Training within Industry borgt processen
     Gesponsord - Profiel TWI Instituut Nederland

5. Lean: Uitdagingen stimuleren Lean Zorg
     Verslag: Jaarcongres 2020 Lidz
     Cases: Verbeeten, Reinier de Graaf, UMCG, Vogellanden

Samenvattingen van bovenstaande verhalen staan hieronder, meer artikelen vindt u via ons nieuwsarchief en nieuwsbriefarchief. Ook kunt u op verschillende manieren zoeken in honderden case-beschrijvingen, boekbesprekingen en artikelen!
In ons nieuwsbriefarchief houden wij zoveel mogelijk de links up-to-date. Daarom raden wij u aan om oude nieuwsbrieven via dat archief te raadplegen.
Heeft u een op- of aanmerking of onderwerp-suggestie? Mail ons, ook wij worden graag steeds beter! Ook tips voor te interviewen bedrijven zijn welkom, zeker als de behaalde resultaten vernieuwend zijn (denk bijvoorbeeld aan het combineren van Lean en green)

1. Agile: Lean uitvoerings- en Agile creatieteams
     Case: VGZ

VGZ vormde teams rond 6 typen klantvragen

Zorgverzekeraar VGZ verbeterde teveel ‘per eigen tegeltje’. Daarom werden afdelingen grotendeels opgeheven. Het resultaat: een cellulaire organisatie met (Lean) uitvoerings- en (Agile) creatieteams, verdeeld over zes clusters. Die focussen zich elk op één type klantvragen.

Als een soort mini-bedrijven handelen de (Lean) uitvoeringsteams nu de zorgvragen af, en ontwikkelen (Agile) creatieteams bijpassende dienstverlening. Als gevolg hiervan schiet de klanttevredenheid omhoog.

VGZ is nu klaar voor de volgende stap, zelforganiserende teams!

2. Lean: Sociale cohesie dankzij Lean cultuur (2)
     Case: Vogellanden

Goede samenwerking als basis voor Lean

Deel 1 van dit tweeluik beschreef de Lean cultuur bij Vogellanden. In deel 2 vertelt bestuurder Fenna Eefting over de filosofie daar achter. Volgens haar wordt er onder het mom van Lean veel te eenzijdig en financieel-gedreven verbeterd. De mens wordt dan uit het oog verloren.

De juiste volgorde is: creëer éérst een goed werkklimaat en goede samenwerking. Zo ontstaat flow in figuurlijke zin. Blije werknemers dus. Breng je vervolgens structuur en focus aan, dan volgen de ‘harde’ resultaten vanzelf. Je krijgt dan ook letterlijk flow, met als resultaat meer efficiency én blije klanten.

3. Supply: Maximale zorgwaarde, schaarse middelen
     Verslag: NEVI Zorgcongres 2020
     Cases: Erasmus MC, Essity

Jan Jaap Baalbergen en Marcel Buijs

Op álle vlakken neemt de schaarste toe in de zorg, en nieuwe spelregels zorgen voor extra stroperigheid! Hoe draag je in deze complexe situatie bij aan zoveel mogelijk zorgwaarde?

Gebrek aan ideeën was er op het Nevi Zorgcongres 2020 niet. Inkopers spraken er over de nieuwe uitdagingen. In deel 1 van een tweeluik aandacht voor het tactische inkoopspel rond geneesmiddelen en medische hulpmiddelen.

4. Algemeen: Training within Industry borgt processen
    Gesponsord - Profiel TWI Instituut Nederland

TWI training bij Sandvik Benelux

Gerard Berendsen zag bedrijven worstelen met de borging van (verbeterde) processen, én hij ontdekte hoe adequaat Training Within Industry (TWI) dit probleem oplost.

Dit leidde tot de oprichting van TWI Instituut Nederland. Berendsen vertelt over de missie daarvan!

5. Lean: Uitdagingen stimuleren Lean Zorg
     Verslag: Jaarcongres 2020 Lidz
     Cases: Verbeeten, Reinier de Graaf, UMCG, Vogellanden

Het UMCG ontwikkelde dit Lean spel

‘Lean’ georganiseerde zorg wordt gestimuleerd door grote en inspirerende uitdagingen! Die streef je vervolgens stapsgewijs na, sámen met anderen. Dit was de voornaamste boodschap tijdens het jaarcongres 2020 van netwerk Lean in de zorg (Lidz).

Lex van den Elsen vertelde hoe hun Lean-cultuur Toyota door de corona-crisis helpt. Het Reinier de Graaf Ziekenhuis en Instituut Verbeeten nodigden ons vervolgens uit voor een virtueel bezoek aan hun gemba (werkplek). Het UMCG introduceerde een Lean spel, PoliMania. Vogellanden toonde tenslotte de kracht van ‘bevrijdende structuren’ bij teamoverleg.

Adverteer en publiceer op procesverbeteren.nl

Uw banner op onze site en in nieuwsbrieven?

Wij zijn dé site in Nederland en België als het gaat om procesverbetering. Levert u producten, diensten of opleidingen op dit gebied, dan zijn wij dus een goede plek om die onder de aandacht te brengen!

Wij brengen u in beeld. Niet alleen via banners op de juiste plek, maar óók via sociale media of via een profiel. Dit laatste is een interview, waarin u uitlegt wat er onderscheidend is aan uw producten en/of diensten. Ook gesponsorde artikelen en advertorials zijn mogelijk. En wellicht heeft u zelf andere ideeën?

We denken graag met u mee, bijvoorbeeld door uw aanbod of website te evalueren! Ook bouwen wij graag een professionele relatie met u op, waarbij u ons tipt over mogelijk te interviewen bedrijven. U komt zo extra in beeld.

Forum
Aanvullingen van lezers verschijnen zowel op het forum als onderaan de betreffende artikelen. Eigen bijdragen kunt u altijd wijzigen, zonder tijdslimiet.

Discussie & Vragen:

> Forum berichten
  Aanvullingen van lezers:

Vacatures

Engelstalige site

Adverteerders kunnen gratis hun events en opleidingen plaatsen in onze agenda, via deze link. Incidenteel (ter kennismaking) geldt dit ook voor anderen. Events die wij zelf erg belangrijk vinden nemen wij sowieso op.

De nieuwste artikelen worden altijd vermeld op onze openingspagina. Bezoek daarom regelmatig onze site!

Via aanpassen registratie kunt u, op basis van het bij ons bekende e-mail adres, al uw gegevens inzien én wijzigen, of verwijderen

© Procesverbeteren.nl 2005-2021    [ Home ]    [ Privacy & (Dis)claimer ]    [ E-mail formulierA1@procesverbeteren.nl ]