www.procesverbeteren.nl/persberichten/nieuwsbrief1009.htm

oktober 2009

Logo procesverbeteren.nl

Hierbij ontvangt u de 15e nieuwsbrief van procesverbeteren.nl

Op Prinsjesdag gingen wij live met ons nieuwe registratie-systeem.
   In deze extra nieuwsbrief vertellen wij u meer over de voordelen daarvan!

Daar blijft het natuurlijk niet bij, we komen ook weer met nieuwe artikelen. Op onze site-sectie
Lead & Change zullen wij de komende tijd regelmatig aandacht gaan besteden aan het thema Leiderschap en Verandermanagement.  Centraal staat daarbij de vraag:

Hoe creëer je een bedrijfscultuur waarin iedereen zich gewaardeerd en uitgedaagd voelt, waarin
iedereen de mogelijkheid krijgt om zich te ontwikkelen én waarin iedereen niet aarzelt of bang is
om zélf procesverbeteringen voor te stellen.

In deze nieuwsbrief leest u onder meer hoe Philips Drachten Lean manufacturing opnieuw fundeert op Leiderschap en Teamwork!

Verder nogmaals aandacht voor procesverbetering in recessietijd.
VDS Technische Industrie, Royal Mosa en Timing laten zien wat je kunt bereiken in deze periode van laagconjunctuur.

Met vriendelijke groet,
hoofdredacteur / eigenaar procesverbeteren.nl

Waarom zijn niet alle artikelen zonder password toegankelijk?
Bij zeer recent gepubliceerde vakblad-artikelen kan gevraagd worden om uw gebruikersnaam en wachtwoord.  Heeft u die niet, vraag die dan kostenloos aan !.
Als u ingelogd bent, maak dan ook eens gebruik van de mogelijkheid om te discussiëren met uw collega's op het forum, of stuur een privé-bericht naar hun forum-mailbox !
Bent u uw wachtwoord kwijt? Onderaan deze nieuwsbrief staat hoe u een nieuw wachtwoord aanvraagt.

A. Overzicht van nieuwe in-depth artikelen:
       (vakblad-artikelen van meerdere pagina's!)

1. Lead&Change:  Philips Drachten fundeert Lean op Leiderschap

2. Worldclass:       Succesvol verbeteren in recessietijd*

3.
Software-flex:   MES Guide for Executives (recensie & bespreking)

Samenvattingen van bovenstaande artikelen staan hieronder, meer artikelen vindt u via de voorgaande editie van de nieuwsbrief en via het archief. Een andere aanrader is ons menu met tientallen case-beschrijvingen.
Heeft u zelf een onderwerp-suggestie of een case ? Mail ons!

B. Samenvattingen nieuwe vakblad-artikelen over continue verbetermethodes*:
(*Lean, SixSigma, TPM, RCM, TOC, QRM, Lean6S, WordClass)

1. Lead & Change:  Philips Drachten fundeert Lean op Leiderschap

Lean productie, Philips Drachten
                 ^ Lean productie, Philips Drachten

‘Procesverbeterinitiatieven zakken vaak na verloop van tijd in, alsof ze gebouwd zijn op drijfzand’, aldus Jelle Sytsma, Lean Coach bij Philips in Drachten.

Bij Lean manufacturing zin de meest bekende en opvallendste onderdelen:

1. Streven naar just-in-time, het juiste product in de juiste aantallen op de juiste tijd bij de klant.
  2. Zero defects, het zichtbaar maken van problemen en die blijvend verhelpen.

'Als het fundament daaronder echter ontbreekt, dan beklijft het onvoldoende', vervolgt Sytsma. 'Philips Drachten is daarom teruggegaan naar de basis. Lee Bennett, chief supply officer van Philips Consumer Lifestyle, heeft deze Lean-revival geïnitieerd. Leiderschap, Teamwork & Standaardisatie zijn nu de belangrijkste basiswaarden’

zie ook: Lean Product Development Philips*
   *) beide artikelen zijn te lezen na gratis registratie

2.  Worldclass:  Succesvol verbeteren in recessietijd !

Productie bij VDS Technische Industrie
                 ^ Gecombineerd en gesubsidieerd opleidings-
                    en adviestraject bij VDS

Moet je ook in recessietijd doorgaan met procesverbetering? Of is investeren daarin weinig zinvol omdat er nu overcapaciteit is, en dient alles in het teken staan van cash is king?

Automotive toeleverancier VDS Technische Industrie, tegelfabrikant Royal Mosa en uitzendbureau Timing laten zien dat het ook nu wel degelijk nut heeft om aan de slag te gaan met methodes zoals Lean manufacturing en Total Productive Maintenance.

Sterker nog, de economische adempauze is juist een goed moment benut om Lean(er) te worden! Nu is er namelijk de rust om bedrijfsprocessen en lay-outs te wijzigen, of om personeel opleidingen in World Class productietechnieken te laten volgen. Leertrajecten zijn sowieso verplicht in het kader van bijvoorbeeld de werktijdverkortingsregeling en de deeltijd-WW, en soms kunt u er nog (ESF-)subsidie voor krijgen ook!

Tenslotte kan procesverbetering ook helpen om uw marktaandeel te vergroten. Bijvoorbeeld omdat u extra kantoren kunt openen, zónder extra personeel aan te nemen!

*) Te lezen na gratis registratie

3. Software-flex:   MES Guide for Executives (recensie)

Deel cover boek "MES Guide for Executives"

Werkt u als manager in de (semi-) procesindustrie, en wilt u weten of uw bedrijf wat kan hebben aan een Manufacturing Execution Systeem (MES)? Dan is het lezen van Bianca Scholten’s nieuwe boek “MES Guide for Executives” een aanrader.
Alles rondom MES komt aan bod. Van de vraag “wat levert het op”, tot het selecteren en onderhouden van een MES.

Er is ook wel wat op het boek af te dingen, met name als u níet in de (chemische of farmaceutische) procesindustrie werkt. In kleinere en/of stuksgewijs producerende bedrijven die Lean manufacturing toepassen is de werkvloer namelijk zo veel mogelijk zelfsturend (denk aan Visual Management en het Kanban-systeem!). Dan vervalt een flink aantal potentiële MES-voordelen die Scholten noemt.

4. Uitleg nieuw registratie-systeem

Onze nieuwsbrief wordt verstuurd aan mensen die zich alleen voor deze dienst hebben aangemeld, én aan mensen die zich volledig hebben geregistreerd op procesverbeteren.nl.

Registratie is gratis voor iedereen die beroepsmatig interesse heeft in bedrijfsprocesverbetering (lees: u dient werkzaam te zijn binnen een bedrijf, kennisinstituut of adviesbureau, dat is voldoende!) U ontvangt behalve de nieuwsbrieven geen andere ongewenste e-mail, zoals van zogenaamd "zorgvuldig" geselecteerde derden!

Op Prinsjesdag hebben wij een nieuw registratie-systeem in gebruik genomen, daardoor gaat registreren veel eenvoudiger dan voorheen!
Na registratie ontvangt u een gebruikersnaam en password, daarmee heeft u toegang tot: (1) de afgeschermde artikelen en (2) ons forum. U hoeft niet steeds opnieuw in te loggen, u krijgt bij ieder volgend bezoek vanzelf toegang.

Bent u eenmaal geregistreerd, dan kunt u uw gegevens te allen tijde aanpassen. Het enige wat daartoe nodig is, is het e-mail adres waarmee u zich heeft geregistreerd. Welke gegevens kunt u zoal aanpassen:

- wachtwoord
- uw e-mail adres
- uw bedrijfsnaam, functie, bedrijfswebsite
  en eventueel uw KVK-nummer
- welk type nieuwsbrieven u wilt ontvangen
  (de complete brief, en/of de link naar de webversie).
- u kunt uw bedrijfsnaam verbergen. Dit is handig als u
  bijvoorbeeld volledig anoniem berichten op ons forum
  wilt plaatsen.

Ons nieuwe registratie-systeem draait nu drie weken zonder noemenswaardige storingen, maar heeft u vragen of problemen dan vernemen wij dit natuurlijk graag.

> lees verder (over registratie in het algemeen)
> lees verder (over het aanpassen van uw registratie-gegevens)

C. Informatie over wachtwoorden en registratie

Wachtwoord en/of gebruikersnaam kwijt?
Via "aanpassen registratie-gegevens" kunt u, op basis van het e-mail adres waarmee u zich registreerde, uw gegevens wijzigen en ook zonodig een nieuw wachtwoord kiezen! Meer uitleg nodig?

U krijgt deze nieuwsbrief elke twee maanden gratis toegezonden, omdat u zich er voor aangemeld heeft. Uw e-mail adres wordt niet gebruikt om u reclame-materiaal te zenden, ook niet van "zorgvuldig" geselecteerde derden! Wilt u onze nieuwsbrief desondanks niet meer ontvangen? Dan kunt u zich hier afmelden.

Ontving u deze nieuwsbrief volgens u ten onrechte of in meerdere kopieën? Bericht ons dat dan z.s.m. per e-mail