www.procesverbeteren.nl/persberichten/nieuwsbrief0908.htm

www.procesverbeteren.nl

Logo procesverbeteren.nl

Geachte heer, mevrouw,

Hierbij ontvangt u de achtste editie van de nieuwsbrief van procesverbeteren.nl

Elke twee maanden brengen wij u op de hoogte van de belangrijkste ontwikkelingen, en krijgt u een overzicht van de nieuwste vakbladartikelen. Oude nieuwsbrieven kunt u terugvinden in ons nieuwsbriefarchief.

In deze nieuwsbrief veel aandacht voor de start van een nieuwe site-sectie, over change management !
Nóg meer nieuws: Vandaag start ook het nieuwe vacature-gedeelte, waarop bedrijven in eigen beheer vacatures kunnen plaatsen. In de komende maanden meer informatie daarover.

Cases in deze nieuwsbrief:  Zeelandia, Neopost, Friesland Foods, Interfocos, Bosch Scharnieren
Verder korter nieuws over o.a de RUG en de NOM.

Met vriendelijke groet,  Dr Ir Jaap van Ede,
business-journalist en initiatiefnemer www.procesverbeteren.nl

Waarom zijn niet alle artikelen zonder password toegankelijk?
De meeste artikelen kunt u zonder meer inzien, op een enkel zeer recent gepubliceerd vakblad-artikel na. In dat geval wordt u gevraagd om uw gebruikersnaam en wachtwoord.
Heeft u die niet, vraag die dan kostenloos aan (en lees de volledige nieuwsbrief later)
Als u ingelogd bent, maak dan ook eens gebruik van de mogelijkheid om te discussiëren met uw collega's op het forum, of stuur een privé-bericht naar hun forum-mailbox !
Bent u uw wachtwoord kwijt? Onderaan deze nieuwsbrief staat hoe u een nieuw wachtwoord kunt aanvragen.

1. Overzicht van nieuwe in-depth artikelen:
       (vakblad-artikelen van meerdere pagina's!)

1.  Change Management:  Start nieuwe site-sectie
           Een succesvolle omslag naar een ‘verbetercultuur’ !

Cases:      Zeelandia, Neopost, Friesland Foods

2.  Change Management:  Start nieuwe WEBLOG
           Prof Dr Jaap Boonstra over verander-management:

"Helaas is Nederland zijn leidende rol kwijtgeraakt,
            als het gaat om het ontwerpen van innovatieve organisaties"

3.  Quick Response Manufacturing:
           QRM wint aan populariteit !*

Cases:      Interfocos, BOSCH Scharnieren

*) Om dit artikel te lezen is kostenloze registratie noodzakelijk

4.  Lean Six Sigma:
           Boekrecensie:  Lean Six Sigma, stap voor stap

Samenvattingen van bovenstaande artikelen staan hieronder, meer artikelen vindt u via de voorgaande editie van de nieuwsbrief, via het nieuwsbriefarchief, en natuurlijk ook op de site.
Heeft u zelf een onderwerp dat u graag aan de orde zou willen zien in een vakblad en/óf op de site? Mail ons!. Vermeld ook of u zélf over dit onderwerp kunt worden geïnterviewd.

2. Samenvattingen nieuwe vakblad-artikelen over stapsgewijze verbetermethodes*:
(*Lean, SixSigma, TPM, RCM, TOC, QRM, Lean6S, WordClass)

1.  Change management  (nieuwe site-sectie!):
            Een succesvolle omslag naar een ‘verbetercultuur’ !
            Cases:   Zeelandia, Neopost, Friesland Foods

QRM bij Alexandria Extrusion in de VS

Stapsgewijze verbetermethoden zoals Lean Manufacturing, TPM en Six Sigma delen het streven naar empowerment: Multi-disciplinaire teams moeten zélf de effectiviteit en efficiency van ‘hun’ bedrijfsproces gaan vergroten.
Hoe maak je je mensen daar enthousiast voor? En hoe zoek je daarbij de balans tussen coachend leidinggeven en het afdwingen van resultaten?
Zeelandia, Neopost en Friesland Foods vertellen over hun ervaringen. Daarnaast: een lijst met 14 tips!

2.  Change management:   Start Nieuwe Weblog
            Hoogleraren over verandermanagement

Prof Dr Jaap Boonstra

De eerste bijdrage voor de nieuwe weblog is van Prof Dr Jaap Boonstra, onder meer hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam (zie foto boven).

Hij stelt vast dat Nederland in de jaren tachtig nog vooropliep met experimenten met zelfsturende teams, o.a. binnen Philips, Fokker en Aegon:   "Helaas zijn wij onze leidende rol kwijtgeraakt, als het gaat om het ontwerpen van flexibele en innovatieve organisaties. Fokker is allang opgegeten, Stork wordt opgesplitst en uitgemolken, ABN Amro is opgeknipt en verkocht, de elektriciteitsbedrijven staan in de verkoop. Hoe het tij te keren?

3.  Quick Response Manufacturing:
           QRM wint aan populariteit !

Cases:    Interfocos, BOSCH Scharnieren

QRM bij Alexandria Extrusion in de VS

Bij Quick Response Manufacturing (QRM) draait alles om het boeken van tijdwinst in het traject van bestellen tot afleveren bij de klant. Dat levert vanzelfsprekend korte levertijden op. Minder voor de hand ligt dat tegelijkertijd de productiekosten dalen. Het argument daarvoor: minder verborgen kosten.
QRM invoeren vergt een proces-georiënteerde (afdelings-overschrijdende) manier van denken: Hogere kosten op de werkvloer moeten soms voor lief worden genomen, omdat daar grote voordelen elders in het bedrijf tegenover staan.
Tien jaar na de introductie lijken QRM, en de bijbehorende Kanban-variant POLCA, alsnog aan te slaan in Nederland.
Cases bij Interfocos en BOSCH Scharnieren bewijzen dit !

*) Om dit artikel te lezen is kostenloze registratie noodzakelijk

4.  Lean Six Sigma:
           Boekrecensie:  Lean Six Sigma, stap voor stap

Het nieuwe boek van Prof. Dr Ronald Does, Dr Henk de Koning en Dr Jeroen de Mast (zie foto hieronder) heet "Lean Six Sigma, stap-voor-stap".

vlnr: Prof. Dr Ronald Does, Dr Henk de Koning en Dr Jeroen de Mast

Het boek zet de toepassing van de projectmatige verbetermethode Lean Six Sigma helder uiteen.
In het boek is Six Sigma leidend. De toepassing van Lean blijft hoofdzakelijk beperkt tot Value Stream Mapping (VSM).
Op deze manier komt u een heel eind, als uw bedrijf bijvoorbeeld een bank of ziekenhuis is. Werkt u echter in de industrie, dan zult u zich ook in andere Lean-tools zoals flow manufacturing, empowerment en pull-production moeten verdiepen. Bovendien ontkomt u dan niet aan andere verbetermethodes zoals de Theory of Constraints (TOC), Total Productive Maintenance (TPM) en Quick Response Manufacturing (QRM). Niettemin is het boek interessant voor elke organisatie waarbinnen kwaliteit een issue is (en wanneer is dat eigenlijk niet het geval!)

> lees onze recensie! (inclusief een reactie door de auteurs)

3. Kort nieuws & expert-artikelen

Expert-artikelen:  dit keer geen

Korte berichten:

• Lean Manufacturing:
    Een op maat gesneden Lean Change Management methode voor het Midden- en Kleinbedrijf (MKB) zal worden ontwikkeld tijdens het European Regions for Innovative Productivity project (ERIP). Het gaat om een Europees project ter omvang van 3 miljoen euro.
    Voor Nederland nemen de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) en de NOM deel. Deelname van MKB-bedrijven loopt via laatstgenoemde organisatie

Het laatste nieuws (ook over nieuwe vakbladartikelen) staat altijd links op de openingspagina van www.procesverbeteren.nl