www.procesverbeteren.nl/persberichten/nieuwsbrief0309.htm

mrt / apr 2009

Logo procesverbeteren.nl

Geachte heer, mevrouw,

Hierbij ontvangt u de elfde editie van de nieuwsbrief van procesverbeteren.nl

Elke twee maanden brengen wij u op de hoogte van de belangrijkste ontwikkelingen en de nieuwste vakbladartikelen. Oude nieuwsbrieven kunt u terugvinden in ons nieuwsbriefarchief.

Cases in deze editie, onder meer Scania, Bosch Group, Akzonobel, NXP en Philips

En verder, in het korte nieuws: Lean-bedrijven lijken soms opvallend hard door de economische recessie te worden getroffen, maar dat is maar schijn: Omdat zij vraaggestuurd produceren, met lage voorraden in de keten, zien zij problemen (nu met de markt) slechts eerder!

Met vriendelijke groet,
business-journalist & oprichter procesverbeteren.nl

Waarom zijn niet alle artikelen zonder password toegankelijk?
Bij zeer recent gepubliceerde vakblad-artikelen kan gevraagd worden om uw gebruikersnaam en wachtwoord.  Heeft u die niet, vraag die dan kostenloos aan (en lees de volledige nieuwsbrief later).
Als u ingelogd bent, maak dan ook eens gebruik van de mogelijkheid om te discussiëren met uw collega's op het forum, of stuur een privé-bericht naar hun forum-mailbox !
Bent u uw wachtwoord kwijt? Onderaan deze nieuwsbrief staat hoe u een nieuw wachtwoord aanvraagt.

A. Overzicht van nieuwe in-depth artikelen:
       (vakblad-artikelen van meerdere pagina's!)

1. TOC:    Boekbespreking & recensie:  Goldratt's Keuze*:
                 Theory of constraints richt zich meer en meer op
                 'hidden' bottlenecks, waaronder wijzelf!

*) Om dit artikel te lezen is kostenloze registratie noodzakelijk.
                     De Engelstalige versie is zonder password toegankelijk

2. Lean:  Noord-Nederland leert van multinationals

Cases:  Scania, Bosch Group, Akzonobel

3. World Class:   Slanke ketens van topkwaliteit I - agility

Cases:  Philips Lighting, DAF, Nefit

4. World Class:   Slanke ketens van topkwaliteit II - planning & SCM

Case:   NXP semiconductors

Samenvattingen van bovenstaande artikelen staan hieronder, meer artikelen vindt u via de voorgaande editie van de nieuwsbrief, via het nieuwsbriefarchief, en natuurlijk ook op de site.
Heeft u zelf een onderwerp-suggestie of een case voor een vakblad en/of de site? Mail ons!

B. Samenvattingen nieuwe vakblad-artikelen over continue verbetermethodes*:
(*Lean, SixSigma, TPM, RCM, TOC, QRM, Lean6S, WordClass)

1.  TOC:    Boekbespreking & recensie:  Goldratt's Keuze*

voorkaft (deel) The Choice
                ^ Deel van de voorkaft van Goldratt's boek The Choice,
                   de Nederlandse vertaling wordt dit jaar verwacht.
                   Wij lazen het boek én spraken hier exclusief en
                   uitgebreid over met Eli Goldratt, bij hem thuis!

Met de internationale bestseller “The Goal”, gepubliceerd in 1984, legde Dr Eliyahu Goldratt de basis voor zijn Theory of Constraints (TOC). Al snelde groeide hij uit tot business-goeroe. Vele andere boeken volgden, waarmee hij de bottleneck-theorie uitbreidde van productie tot marketing en tenslotte tot supply chains

In zijn nieuwste boek The Choice onthult Goldratt hoe hij tot zijn inzichten kwam: door helder te denken, als een wetenschapper. Volgens hem kan iedereen dit, maar dan moeten we wél mentale blokkades opruimen. Zo denken we dat de (business-)wereld complex is, maar eigenlijk is die verrassend simpel als je oorzaken, gevolgen én kansen in kaart brengt. Verder zien we conflicten als een gegeven, of nog erger: we verdoezelen ze. Ten derde zijn we geneigd om onze business-partners te beschuldigen, in plaats van te zoeken naar win-win situaties.

Zijn we zelf de grootste constraint?

*) Uitgebreide recensie, mét een reactie van Goldratt !
       Om dit artikel te lezen is kostenloze registratie noodzakelijk.
       De Engelstalige versie is zonder password toegankelijk

2.  Lean:  Noord-Nederland leert van multinationals

Flow productie, Nefit (Buinen)
                ^ Cases:  Bosch Group (foto), Scania, AkzoNobel

Bij de toepassing van procesverbetermethodes zoals Lean manufacturing lopen multinationals voorop. Dat is niet verwonderlijk, want deze bedrijven hebben de meeste resources, en zijn - met het oog op het uitwisselen van best practises - extra gebaat bij een gestandaardiseerde & gestructureerde aanpak.

In Noord-Nederland is die situatie niet anders. Dit bleek op 4 februari 2009 tijdens het symposium "Nuchter over Lean" in Groningen, georganiseerd door het Lean Innovation Network en het LORC.

Wat kan het MKB leren van multinationals zoals de Bosch Group, Scania en AkzoNobel?

> Zie ook: Lean Six Sigma in het UMCG ziekenhuis

3.  World Class:   Slanke ketens van topkwaliteit I - agility

Productie-in-lijn, DAF Eindhoven
                 ^ Cases: DAF, Philips & Nefit

Logistieke procesverbetermethoden zoals Lean, Six Sigma, QRM & TOC verbeteren onmiskenbaar de efficiëntie en kwaliteit: minder voorraden, kortere doorlooptijden en minder productafkeur.
Maar als je niet uitkijkt, dan blijkt dit een Pyrrusoverwinning: de problemen verplaatsen zich dan naar de toeleveranciers of de afnemers!

Philips Lighting, Nefit en Daf Trucks vertellen hoe zij dat voorkómen.
Johan Allemeersh, plant manager Philips Lighting Terneuzen: "Het managen van onze toeleverketen kun je vergelijken met het rijden van 200 km per uur, bij slechts tien meter zicht. De grote uitdaging is daarbij: kun je snel genoeg reageren als er een monster opduikt?"

> meer over: Six Sigma / Lean / TOC / QRM / Worldclass

4.  World Class:   Slanke ketens van topkwaliteit II:  planning

Productie-in-lijn, DAF Eindhoven
                 ^ Case:  NXP semiconductors

In 2004 startte NXP, voorheen Philips Semiconductors, met collaborative planning. De opzet was als volgt:

1. Een Supply Chain Management (SCM) systeem stelt voor alle schakels in de toeleverketen een productieplan voor
  2. De zakenpartners overleggen hierover in een virtuele meeting.

Helaas bleek deze aanpak te bewerkelijk. Bedrijven willen namelijk van geval tot geval kunnen beslissen of ze een tijdje suboptimaal kunnen en wíllen produceren, ten behoeve van de situatie in de toeleverketen.
Het gevolg: eindeloze debatten!

Ondanks deze teleurstelling gelooft NXP semiconductors nog steeds heilig in planningsoverleg, maar dan wel in een veel flexibelere vorm. Het accent ligt nu vooral op het doorgeven van informatie, niet op het ketenbreed berekenen van een productieplan.

> Plus: Tips voor succesvolle SCM-software
> Zie ook: Slanke ketens van topkwaliteit I

C. Korter nieuws

Nuplex Resins in Bergen op Zoom produceert kunstharsen. De productie gebeurt batchgewijs. Geen typische omgeving voor Overall Equipment Effectiveness (OEE) metingen, zou je zeggen! Met behulp van een maatwerk add-on tool van Agilitec lukte het echter tóch. Productietijden en prestaties worden nu direct na iedere bereidingsfase teruggekoppeld naar de operators

Lean betekent korte doorlooptijden en weinig onderhanden werk. Problemen zoals het wegvallen van de vraag worden daardoor direct zichtbaar. Hierdoor lijkt het alsof Lean-bedrijven zoals Omron extra hard worden getroffen door de economische recessie, met werktijdverkorting als gevolg. Dit biedt echter ook kansen om je voor te bereiden op een (hopelijk zonniger) toekomst. Bijvoorbeeld door uw werknemers vertrouwd te maken met de vele case-beschrijvingen op procesverbeteren.nl, of door hen flexibeler inzetbaar te maken door scholing.

Het laatste nieuws (ook over nieuwe vakbladartikelen) staat altijd links op de openingspagina van www.procesverbeteren.nl.
Bezoek dus regelmatig onze site !

Hoe lever ik een expert-artikel aan?