www.procesverbeteren.nl/persberichten/nieuwsbrief0110.htm

jan/feb 2010

Logo procesverbeteren.nl    Geachte heer, mevrouw,

Hierbij ontvangt u de 17e editie van de nieuwsbrief van procesverbeteren.nl.

Een goed en succesvol 2010 gewenst!

Ook dit jaar blijven wij bijdragen aan het verpreiden van kennis over continue verbetermethoden, in de vorm van case-beschrijvingen die als voorbeeld kunnen dienen voor anderen, ook sector-overschrijdend. Zaligmakende methoden bestaan niet, beschouw procesverbeteren.nl daarom als een bron van ideeën om een op maat gesneden verbetersysteem te ontwikkelen voor uw bedrijf of organisatie. Zelfs het fameuze Toyota Productie Systeem onstond immers op basis van trail-and-error.

In 2010 brengen we u weer tenminste elke twee maanden op de hoogte van de belangrijkste ontwikkelingen en de nieuwste vakbladartikelen. Cases in deze editie: Disney World, Parker Filtration & Separation en het St Elisabeth Ziekenhuis. Veel leesplezier!

Met vriendelijke groet,
hoofdredacteur / eigenaar procesverbeteren.nl

Waarom zijn niet alle artikelen zonder password toegankelijk?
Bij zeer recent gepubliceerde artikelen kan gevraagd worden om uw gebruikersnaam en wachtwoord.  Heeft u die niet, vraag die dan gratis aan ! Bent u uw wachtwoord kwijt? Onderaan de nieuwsbrief staat hoe u een nieuw aanvraagt.

A. Overzicht van nieuwe in-depth artikelen:
       (vakblad-artikelen van meerdere pagina's!)

1. Lean:                     Lean maakt ziekenhuizen reactiever en sneller
                                    Case:  St Elisabeth Ziekenhuis

2. Lead & Change:  De magie van 'inclusief' leiderschap
                                    Case:  Disney

3. QRM:                      Quick Response Office Cells
                                    Case:  Parker Filtration & Separation

Samenvattingen van bovenstaande artikelen staan hieronder, meer artikelen vindt u via de voorgaande editie van de nieuwsbrief en via het archief. Een andere aanrader is ons menu met tientallen case-beschrijvingen. Heeft u een op- of aanmerking, idee, onderwerp-suggestie of case?  Mail ons, ook wij worden graag steeds beter!

B. Samenvattingen nieuwe vakblad-artikelen over continue verbetermethodes*:
(*Lean, SixSigma, TPM, RCM, TOC, QRM, Lean6S, WordClass)

1. Lean:   Lean maakt ziekenhuizen reactiever en sneller
                  Case:  St Elisabeth Ziekenhuis

Deel boekcover 'Lean denken en doen in de zorg'
                 ^ Lean zorgt voor flow in de zorg!

De toepassing van Lean Thinking maakt het St Elisabeth in Tilburg niet alleen efficiënter, maar zorgt ook dat dit ziekenhuis sneller kan reageren op veranderingen. Innovatie-manager Marc Rouppe van der Voort sprak hierover tijdens het symposium ‘Slimmer Samenwerken aan Topzorg’ in het UMCG.
Processen in zijn ziekenhuis verlopen meer vraaggestuurd, waardoor de wachttijden afnemen. Een voorbeeld is het Medisch Microbiologisch Laboratorium, waarin spoedbepalingen (CITO) in 80% van de gevallen niet meer nodig zijn. Frequent voorkomende analyses worden tegenwoordig altijd zo snel mogelijk afgehandeld, in een One Piece Flow. Flexibel inzetbare analisten spelen daartoe in op pieken in de vraag, door zonodig van werkplek te wisselen.

Rouppe van der Voort is één van de auteurs van het boek ‘Lean denken en doen in de zorg’ waarin de Lean-ervaringen van de laatste jaren in Nederlandse en Vlaamse ziekenhuizen zijn samengevat.  Het accent blijkt te liggen op doorlooptijdverkorting.
Door werkprocessen te stabiliseren en te standaardiseren, waarbij overbodige stappen worden verwijderd, kan meer in flow worden gewerkt. Beter voor de patiënt natuurlijk want die is sneller geholpen, maar ten dele ook voor de zorg-professional, omdat die minder pieken en dalen in het werk ervaart.
Daar staat echter wel tegenover dat een deel van de individuele vrijheid wordt ingeleverd. Niet alleen om standaardisatie en flow mogelijk te maken, maar ook omdat locale optimalisatie ondergeschikt moet worden gemaakt aan het grotere geheel.

> lees verder: St Elisabeth wordt reactiever
> lees verder: Lean denken en doen in de zorg (boekbespreking)
   > zie ook: Keuzemenu Ziekenhuizen

2. Lead & Change:  De magie van 'inclusief' leiderschap
                                    Case Disney

Niezel, één van de zeven dwergen, is een metafoor voor het verspreiden van  gastvrijheid als een infectie!
                 ^ Inclusief leiderschap verspreidt
                    zich als een infectie!

Een manager die zijn mensen opdraagt wat te doen, is iets heel anders dan een leider die vraagt en luistert ! Excellente bedrijfsleiders creëren daarom een ‘inclusieve’ omgeving waarin de mening van iedereen telt, en waarin iedereen de mogelijkheid heeft om te leren. Deze benadering heeft veel overeenkomsten met de manier waarop ouders hun kinderen opvoeden, door hen te respecteren, te coachen en te stimuleren.

En het mooie is, dit kan zich als een infectie verspreiden door uw organisatie, zodat het u uiteindelijk tevreden klanten én betere business-resultaten oplevert! En wie denkt dat dit een ‘softe’ aanpak is vergist zich. Disney had een harde business case voor inclusief leiderschap: Uit metingen was gebleken dat de meest succesvolle bedrijfsonderdelen geleid werden door managers die goed waren in ‘luisteren’, ‘coachen’, ‘waarderen’ en het ‘geven van autoriteit om beslissingen te nemen’

Dit is de belangrijkste boodschap van Lee Cockerell, in zijn boek “Creëer Magie”. Wat kun je leren van Cockerell, vice-president van het World Disney World Resort van 1997 tot 2006? Veel. Welke manager wil immers niet weten hoe je de ideale werksfeer creëert voor iedereen, en een omgeving die klanten op magische wijze aantrekt?

Inclusief leiderschap vormt bovendien een solide fundament voor continue verbetering met methodes zoals Lean en Six Sigma, zo verklaart Cockerell.

> van dit artikel bestaat ook een Engelstalige versie
   > zie ook: The Lean Manager*
   *) Te lezen na gratis registratie

3. QRM:  Quick Response Office Cell versnelt orderaccepatie
                Case Parker Filtration en Separation

QROC op de werkvloer bij Parker Filtration & Separation
                 ^ Quick Response Office Cell (QROC) op
                    de werkvloer bij Parker F&S

Stap 1:  Verdeel je producten in marktsegmenten.
Stap 2:  Vorm multidisciplinaire Quick Response Office Cells (QROC’s), die per marktsegment de orderacceptatie gaan afhandelen.

In theorie verloopt de order-acceptatie dan tot vijf keer sneller dan bij de traditionele manier van werken, waarbij opdrachten-in-spé eindeloos tussen afdelingen heen en weer worden geschoven!

Vraag iemand om administratieve processen in een bedrijf met veel productvarianten te optimaliseren, en hij of zij komt vanzelf op een QROC-achtige organisatie uit.
Maar waarom zijn er dan nog maar zo weinig bedrijven die zo werken?

C. Korter nieuws

Het laatste nieuws (ook over nieuwe vakbladartikelen) staat altijd op onze nieuwspagina. Bezoek dus regelmatig onze site !

Hoe lever ik een expert-artikel aan?

D. Informatie over wachtwoorden en registratie

Wachtwoord en/of gebruikersnaam kwijt?
Via "aanpassen registratie-gegevens" kunt u, op basis van het e-mail adres waarmee u zich registreerde, uw gegevens wijzigen en ook zonodig een nieuw wachtwoord kiezen! Meer uitleg vindt u desgewenst op het site-gedeelte mijn procesverbeteren.nl

U krijgt deze nieuwsbrief elke twee maanden gratis toegezonden, omdat u zich er voor aangemeld heeft. Uw e-mail adres wordt niet gebruikt om u reclame-materiaal te zenden, ook niet van "zorgvuldig" geselecteerde derden! Wilt u onze nieuwsbrief desondanks niet meer ontvangen? Dan kunt u zich hier afmelden.

Ontving u deze nieuwsbrief volgens u ten onrechte of in meerdere kopieën? Bericht ons dat dan z.s.m. per e-mail