Nieuwsbrief niet goed leesbaar? Klik hier voor online versie of plak de volgende URL in uw browser:
www.procesverbeteren.nl/pers/nov12.htm

Nieuwsbrief no.34
nov/dec 2012

één nuttige e-mail per 2 maanden
procesverbeteren.nl
Inspiratie door diepgaande praktijkverhalen

Logo procesverbeteren.nlMeesterschap is toekomstig leiderschap

Ik herinner me dat ik als tiener wekenlang ging werken om een cassettedeck van Philips te kopen. Daarmee haalde je immers de beste kwaliteit in huis. Dat was geen marketingverhaal, want het 35-jarige apparaat werkt nog steeds! Dergelijke kwaliteit – nog milieuvriendelijk ook want je gooit zo’n product niet snel weg - zie je tegenwoordig nog maar zelden.

Apple is, tot op zekere hoogte, één van weinige uitzonderingen. Het succesrecept van Steve Jobs: focus op wat je klanten echt willen, reduceer de producten tot de gebruiksvriendelijkste essentie en perfectioneer ze. Een minder vaak genoemde succesfactor is de helaas uitgekiende marketing, en daarnaast is er ook bij Apple steeds meer sprake van een bonuscultuur.
Steve Jobs had echter wel een sterke troef: hij had zélf gevoel voor techniek. In zekere zin ontwikkelde hij producten die hij en zijn collega’s persoonlijk graag zouden bezitten. Apple-producten zijn daardoor ambachtelijk in de zin van het Japanse begrip monozukuri: gemaakt met aandacht. Zelfs de binnenkant moest er goed uitzien, vond Jobs.

Ook Toyota heeft managers die diep in het bedrijf geworteld zijn, die de eigen producten goed kennen, daar trots op zijn, en er verantwoordelijkheid voor nemen. Denk aan de opmerking van Toyota-topman Akio Toyoda tijdens de recall-affaire twee jaar geleden: “My name is on every car”.

Het begrip monozukuri, dat in verschillende artikelen in deze nieuwsbrief aan de orde komt, is in feite een pleidooi tegen vluchtigheid. Als je perfecte producten wilt maken dan moeten vakmensen lang bij een bedrijf kunnen blijven werken, omdat dit hen de mogelijkheid biedt om te excelleren.

Intrigerend is dat in het boek The Toyota Way to Lean Leadership wordt gesteld, dat dit ook geldt voor leidinggevenden. Bij Toyota wordt je niet zomaar een Lean manager, daar is jarenlange praktijktraining voor nodig onder begeleiding van oude meesters in het vak. Je wortelt daarbij eerst in je eigen discipline en leert gestructureerd problemen oplossen, pas daarna spreid je je ‘takken’ verder uit in het bedrijf. Meesterschap is dus bij Toyota het recept voor toekomstig leiderschap!

Monozukuri
zou een verdere revival en vergroening van onze maakindustrie kunnen stimuleren. Dit zou dan echter wel een nieuw type aandeelhouder vergen. Eén die niet is gefocust op korte termijn winst, maar die zich echt een beetje eigenaar wil en kan voelen.

Reageren? Dit kan via ons forum, waarop een kopie van deze column is geplaatst.

Dr Ir Jaap van Ede, 
hoofdredacteur procesverbeteren.nl

Belangrijk: Sommige artikelen zijn (deels) afgeschermd, omdat ze bijvoorbeeld eerst nog in een vakblad moeten verschijnen. Na (gratis) registratie kunt u echter altijd alles lezen! Uit onderzoek blijkt dat zelfs geregistreerden dit niet altijd doen. Wat wij u adviseren is dit:
  1. Zorg dat u (weer) een gebruikersnaam en wachtwoord krijgt.
    Nog niet geregistreerd? Registreer alsnog (gratis, spamvrij, afmelden kan met 1 muisklik)
    Wel geregistreerd maar wachtwoord kwijt? Maak nieuw wachtwoord aan met uw e-mail adres
  2. Login met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Bent u de enige gebruiker van uw computer (of heeft u daarop een eigen gebruikersaccount), kruis dan daarbij het hokje "onthoud mij"  aan. Hierna wordt u bij elk bezoek automatisch herkend en hoeft u dus nooit meer in te loggen! (tenzij u zelf actief uitlogt, maar u krijgt dan altijd een waarschuwing of u dat echt wilt)
Tip: Procesverbeteren.nl houdt u ook op de hoogte van het laatste verbeternieuws via Twitter en u kunt ons ook langs die weg feedback geven!

Zoekt u een adviseur, leverancier of een opleiding?

Dit zijn de partijen die bij ons adverteren, en die daarmee laten zien dat ze verspreiding van kennis over procesverbetering een warm hart toedragen!
A1. Overzicht nieuwe artikelen:   

1. Lead & Change:  Lean door leiderschapsontwikkeling
    Case: Toyota
    Boek: The Toyota Way to Lean Leadership

2. WorldClass:  Monozukuri, dingen maken met aandacht
    Cases: NorthSeaFood, Cont. Bakeries, Kon. de Kuijper
    Boek: Monozukuri, doen met aandacht

3. Lean Six Sigma:  Focus op zorgkwaliteit & doorstroom
    Case: Martini Ziekenhuis

4. Lead & Change:  Drive en discipline werken verfrissend
    Case: Vrumona

Samenvattingen van bovenstaande artikelen staan hieronder, meer artikelen vindt u via ons nieuwsarchief, ons nieuwsbriefarchief of via ons zoekmenu met honderden case-beschrijvingen. Heeft u een op- of aanmerking, idee, onderwerp-suggestie of case?  Mail ons, ook wij worden graag steeds beter!

A2. Samenvattingen nieuwe artikelen:

1. Lead & Change:  Lean door leiderschapsontwikkeling
    Case: Toyota
    Boek: The Toyota Way to Lean Leadership

The Toyota Way to Lean Leadership toont hoe dat bedrijf nieuwe managers opleidt
^ The Toyota Way to Lean Leadership toont
   hoe dit bedrijf nieuwe managers opleidt.

Veel organisaties hebben moeite om Lean verbeteringen vast te houden. Toyota, sowieso natuurlijk een lichtend voorbeeld van Lean manufacturing, is één van de weinige uitzonderingen. Hun geheim: het systeem voor leiderschapsontwikkeling! Dit stellen Jeffrey Liker en Gary Convis in hun boek “The Toyota Way to Lean Leadership

Toyota creëert een vormende maar tegelijk uitdagende omgeving, die er voor zorgt dat Lean leiders zich continu ontwikkelen. Terwijl zij hun normale werk doen, worden leidinggevenden gedurende hun hele carrière gecoacht door ervaren mentors. Deze zogenaamde sensei helpen hen om hun managementvaardigheden continu te verdiepen. Die vaardigheden zijn:
  1. Zelf optreden in de rol van sensei. Een leider binnen Toyota legt mensen geen voorgekookte oplossingen op, maar helpt, coacht, stimuleert en daagt hen uit om zélf moeilijkheden op te lossen.
  2. Verbeteractiviteiten horizontaal op elkaar afstemmen. Hierdoor wordt lokale optimalisatie voorkomen.
  3. Verbeteractiviteiten verticaal op elkaar afstemmen, opdat iedereen bijdraagt aan het verwezenlijken van de bedrijfsmissie.
Wat kunnen andere bedrijven leren van Toyota’s ingenieuze mentor-mentee systeem? In dit artikel onze bevindingen, en Jeffrey Liker geeft vervolgens uitgebreid commentaar.

> lees verder
2. WorldClass:  Monozukuri, dingen maken met aandacht
    Cases: NorthSeaFood, Cont. Bakeries, Kon. de Kuijper
    Boek: Monozukuri, doen met aandacht

Productie bij Northseafood
^ Vakmanschap moet weer meesterschap worden

In dit artikel vertellen managers uit voedingsmiddelenbedrijven hoe zij streven naar continue verbetering. De hamvraag is daarbij: Wat moet centraal staan: harde euro’s of sociaal-menselijke aspecten zoals competentie-ontwikkeling?

Het antwoord: allebei! Naast het streven naar verspillingsreductie moet je ook inspelen op de behoeften van je werknemers, anders kun je hun betrokkenheid wel vergeten. Anders gezegd: er is een symbiose nodig tussen de bedrijfsstrategie en de wensen van hen die het moeten gaan doen.

Japanners noemen zo’n geïntegreerde aanpak van mens en proces monozukuri, de kunst om dingen te maken met aandacht. Organisatorisch gezien moeten we daartoe in zekere zin terug naar de middeleeuwen, toen meesters hun gezellen leerden om steeds beter te worden in hun werk. De beginjaren van Philips zijn ook een goede leidraad.

> lees verder
   > zie ook: boekbespreking Monozukuri, Doen met Aandacht
3. Lean Six Sigma:  Focus op zorgkwaliteit & doorstroom
    Case: Martini Ziekenhuis

Het Martini ziekenhuis stelt kwaliteit voorop
^ Het Martini ziekenhuis stelt kwaliteit voorop

Gerard Niemeijer was jarenlang actief als Lean Six Sigma Black Belt in het UMCG. Sinds kort leidt hij als Master Black Belt het verbeterprogramma in het naburige Martini ziekenhuis. Het goede uit de UMCG-tijd werd daarbij behouden: De Lean Six Sigma projecten zorgen voor focus, om snel doorbraakresultaten te bereiken.

Er is echter ook geleerd. Zo ligt het accent nu niet meer op kostenbesparingen, maar vooral op het verbeteren van de kwaliteit en de doorstroom, een veel positievere associatie! Dankzij minder fouten en kortere wachttijden dalen bovendien de kosten vanzelf.

Een andere aanpassing is de toevoeging van twee extra pijlers onder het verbeterprogramma. Ten eerste de introductie van zelfsturende teams, op de manier zoals dat gangbaar is bij Lean manufacturing. De tweede aanvulling is de ontwikkeling van zorgpaden.

> lees verder
4. Lead & Change:  Drive en discipline werken verfrissend
    Case: Vrumona

Een verbeterteam zocht bij Vrumona naar oorzaken van verstoringen bij flestransport
^ Een verbeterteam zocht naar de oorzaken van
   opstoppingen bij het flessentransport

Drive, focused improvement, betrokkenheid, eigenaarschap en discipline. Dat zijn de vijf trefwoorden die het succes van het verbeterprogramma bij Vrumona verklaren! 

In de fabriek in Bunnik worden bekende frisdranken zoals Sisi en Crystal Clear geproduceerd. Iris Koutstaal coördineert daarbij de uitvoering van de op Total Productive Maintenance (TPM) gestoelde aanpak.

Focus wordt onder meer gecreëerd via een Driving System, voor het bepalen van de lange termijn strategie. Bij de uitvoering zorgt een Daily Control System voor snelle (re)actie als dat nodig is. Daartoe vullen operators formulieren in, waarop ze alle bijzonderheden rapporteren. Verliesmetingen, bijvoorbeeld in het kader van Overall Equipment Effectiveness registraties, krijgen tenslotte extra focus door steeds wisselende aandachtspunten centraal te stellen.

> lees verder
Advertorial
Adverteer op procesverbeteren.nl

Banners op site en in nieuwsbrieven
^ Uw banner op de site en in de nieuwsbrieven?

Procesverbeteren.nl is dé site als het gaat om procesverbetering. Bedrijven en organisaties die zich oriënteren op het gebied van Lean, Six Sigma, TPM of een andere verbetermethode, komen steevast bij ons terecht.
Als adviesbureau of als leverancier van Lean hulpmiddelen is het daarom een goed idee om te gaan adverteren op onze site. Dit is al mogelijk vanaf 20,50 euro per maand. U krijgt bovendien vele extra's zoals gratis een banner in alle nieuwsbrieven, en het gratis plaatsen van vacatures en agendapunten!

> meer informatie

B. Korter nieuws


Begrip voor standaardwerk reduceert productafkeur

Lake Region Medical past TWI toe
^ Lake Region Medical past TWI toe, om
   standaardwerk aan te moedigen

Het Training Within Industry (TWI) programma draaide gedurende de Tweede Wereldoorlog in Amerikaanse fabrieken om snel nieuwe vakmensen te trainen. Vooral het onderdeel Job Instruction (JI), dat Toyota al decennialang toepast, staat nu opnieuw in de schijnwerpers. JI brengt instructeurs bij, hoe ze operators op een standaardmanier kunnen leren werken. De kracht van de aanpak zit hem in het feit, dat zij hen ook uitleggen waarom vast omschreven werkwijzen nodig zijn, en hoe zij verbeteringen kunnen voorstellen.

Lake Region Medical, een fabrikant van medische apparatuur, introduceerde TWI onlangs met veel succes in een fabriek in Ierland. Sindsdien concentreren de productiemedewerkers zich op het conform de standaard uitvoeren van de meest cruciale productiestappen, ze begrijpen hoe belangrijk dat is, én ze gebruiken Job Breakdown Sheets om kennis aan elkaar over te dragen. De kwaliteit van het productieproces nam hierdoor sterk toe!
> lees verder


Nieuw sitegedeelte:
Smart Industry
Productiebedrijven hebben momenteel te maken met drie trends:
1. Klanten (B-to-B) willen vaker én in kleinere hoeveelheden bestellen.
2. Klanten (B-to-B en B-to-C) willen steeds meer maatwerk, keuzemogelijkheden, en korte wachttijden.
3. De levenscyclus van de producten wordt steeds korter.

Met welk productie-apparaat kun je daar flexibel op inspelen? En welke logistieke en visuele hulpmiddelen kunnen daarbij helpen?
Op ons nieuwe site-gedeelte flexibele hardware gaan we op dit soort vragen in en daartoe zijn we op zoek naar leuke cases.. Heeft u tips, neem dan contact met ons op!


Het laatste nieuws staat altijd op onze nieuwspagina.
Bezoek daarom regelmatig onze site!

C. Informatie wachtwoorden & registratie

Wachtwoord en/of gebruikersnaam vergeten?
Via "aanpassen registratie-gegevens" kunt u, op basis van het e-mail adres waarmee u zich registreerde, uw gegevens wijzigen en ook zonodig een nieuw wachtwoord kiezen! Meer uitleg vindt u desgewenst op het site-gedeelte mijn procesverbeteren.nl

Pas tijdig uw e-mail adres aan!

Geregistreerden (mensen met password) doen ook dit via aanpassen registratie-gegevens. Doe dit tijdig, want als uw e-mail adres niet meer actief blijkt, dan worden uw gegevens gewist.
Nieuwsbrief geabonneerden zonder registratie (zonder password) die hun mailadres willen wijzigen kunnen eenvoudig hun e-mail adres afmelden (zie hieronder) en zich daarna meteen aanmelden met het nieuwe e-mail adres.

Wilt u de nieuwsbrief niet meer ontvangen?
U krijgt deze nieuwsbrief elke twee maanden gratis toegezonden. Uw e-mail adres wordt niet gebruikt om u reclame-materiaal te zenden, ook niet van "zorgvuldig" geselecteerde derden! Wilt u onze nieuwsbrief desondanks niet meer ontvangen? Dan kunt u zich hier afmelden.

Ontving u deze nieuwsbrief volgens u ten onrechte of blijft u - vaker dan indicenteel - duplicaten ontvangen? Bericht ons dat dan z.s.m. per e-mail
© Procesverbeteren.nl
   2005-2012