www.procesverbeteren.nl/pers/mrt14.htm

mrt/apr 2014

Wat is Lean?

Corina van Gelderen is programma-manager “Steeds Beter” bij zorgorganisatie Icare. Als ik haar interview (het artikel staat binnenkort op de site), stelt zij mij deze wedervraag: Wat is volgens jou Lean? Die vraag blijkt niet zo gemakkelijk kort en bondig te beantwoorden!

Ik probeer het toch: Een methode waarbij alles en iedereen continu en gericht streeft naar het vergroten van de waarde die richting de klant stroomt, via standaardisatie, visualisatie van de waardeketen, diepgaande probleemanalyse en coachend leiderschap.

In veel productiebedrijven leidt een keten van activiteiten tot het eindproduct. In dat geval komt Lean neer op het zo naadloos mogelijk op elkaar laten aansluiten van de waarde-toevoegende activiteiten. Omdat Scania daar jarenlang naar heeft gestreefd, worden hun vrachtwagens tegenwoordig vrijwel in een One Piece Flow (dus één voor één) geassembleerd, op bestelling van de klant. Op die manier zijn er in de productieketen zo min mogelijk verspillingen, zoals (tussen)voorraden waarin ‘geld vast zit’.

Uitleggen wat Lean is wordt echter al een stuk minder eenvoudig als het bijvoorbeeld gaat om een bouwbedrijf. Kort geleden las ik het boek "Lean Bouwen", dat ik binnenkort zal bespreken op de site. Bij de bouw van huizen zijn meestal diverse onderaannemers betrokken. Stel nu dat er een woonwijk van honderd woningen moet worden gebouwd, dan zullen die onderaannemers gewoonlijk ieder hun activiteit batchgewijs uitvoeren. Dus al het werk in één keer doen. Die aanpak is precies het tegendeel van Lean. Het resultaat is enorm veel onderhanden werk in de vorm van half-afgebouwde huizen, en de doorlooptijd is lang (er komt immers pas een huis af als alle huizen bijna klaar zijn). Fouten worden daarnaast laat ontdekt, en moeten dan bij alle huizen worden gecorrigeerd.

Hoe met het dan wel? Bouwen in een One Piece Flow, dus steeds één huis en dan pas het volgende? Helaas, zo eenvoudig is het niet. Stel, je hebt voor het bouwen van een huis achtereenvolgens aannemer A, B en C nodig. Laten we even aannemen dat A veel meer tijd nodig heeft per huis dan B. Wat moet B dan doen als zij met hun eerste huis klaar zijn? Wachten totdat zij met nummer twee kunnen beginnen, of even de bouwplaats verlaten? Beide zaken kosten veel geld. Het ideaal van een One Piece Flow binnen Lean moet je volgens mij daarom zien als een soort kompas. Je streeft weliswaar in die richting, maar wel op zo’n manier dat de baten overall hoger zijn dan de kosten.

Lean is dus niet zwart-wit. Dat geldt nog sterker bij een zorgaanbieder zoals Icare. Daar kan de waarde die wordt gecreëerd vaak niets eens worden weergeven via een keten (value stream) van achtereenvolgende activiteiten. Toch kun je ook dan wel degelijk steeds meer Lean worden. Begin bijvoorbeeld door eenvoudig de volgende vragen te stellen: Wat staat ons in de weg om de “zorgbeleving” van onze klanten te vergroten? En wanneer zijn wij daar niet mee bezig en waarom?

Dr Ir Jaap van Ede, hoofdredacteur procesverbeteren.nl
Reageren? Dat kan via het forum waar deze column ook is gepubliceerd

Kort nieuws m.b.t. de gebruiksvriendelijkheid van de site:

A. Direct reageren op artikelen. Sinds juli 2013 is het steeds vaker mogelijk om niet alleen via het forum te reageren, maar kunt u ook aanvullingen in onze artikelen plaatsen! De groeiende lijst met interactieve artikelen vindt u hier.

B. Wijzigen gegevens. De gebruiksvriendelijkheid van de wijzigingsprocedure is aanzienlijk verbeterd. Bent u bijvoorbeeld uw wachtwoord kwijt of wilt u uw e-mail adres aanpassen? Begin hier.

C. Sommige artikelen zijn (deels) afgeschermd. Na (gratis) registratie kunt u altijd alles lezen! Uit onderzoek blijkt echter dat zelfs geregistreerden lang niet altijd inloggen. Wat wij u daarom adviseren is dit:

• Nog niet geregistreerd? Registreer alsnog (gratis, spamvrij, afmelden kan met 1 muisklik)
    Wel geregistreerd maar wachtwoord kwijt? Maak nieuw wachtwoord aan met uw e-mail adres
  • Bent u de enige gebruiker van uw computer (of heeft u een eigen gebruikersaccount)? Kruis dan bij het inloggen "onthoud mij"  aan. Hierna wordt u bij elk bezoek automatisch herkend en hoeft u dus nooit meer in te loggen!
Tip: Procesverbeteren.nl houdt u ook op de hoogte van nieuwe artikelen en ander nieuws via Twitter. Ook kunt u zo met ons in contact komen!

1. TPM: Operator raakt bevriend met machine
    Case: Rijk Zwaan

2. Lean: Zélf de verspillingen de fabriek uit scheppen
    Case: Océ (Canon)

3. TPM: Leveranciers onvoldoende kaas gegeten van TPM
    Case: Bel Leerdammer

4. Lean: Wat te doen als de ontwikkeling van Lean stokt?
    Boek: Succesvol Lean

Samenvattingen van bovenstaande artikelen staan hieronder, meer artikelen vindt u via ons nieuwsarchief, ons nieuwsbriefarchief of via ons zoekmenu met honderden case-beschrijvingen. In ons nieuwsbriefarchief houden wij zoveel mogelijk de weblinks up-to-date. Daarom raden wij u aan oude nieuwsbrieven via dat archief te raadplegen.
Heeft u een op- of aanmerking, idee, onderwerp-suggestie of case? Mail ons, ook wij worden graag steeds beter!

1. TPM: Operator raakt bevriend met machine
    Case: Rijk Zwaan

Sorteren van groentezaden bij Rijk Zwaan
^ Sorteren van groentezaden bij Rijk Zwaan

De core business van Rijk Zwaan is het produceren van groentezaden van hoge kwaliteit. Omdat de vraag naar die zaden al jarenlang stijgt, wordt de efficiency van het verwerkingsproces steeds belangrijker. Bovendien is het opwerken van ruwe groentezaden tot eindproducten logistiek gezien complex, vanwege het grote aantal productvarianten.

Reden genoeg om uit te zoeken wat het toepassen van een logistieke verbetermethode zoals Lean manufacturing of Quick Response Manufacturing zou kunnen toevoegen.

Wat bleek: bij Rijk Zwaan doen ze veel van die dingen eigenlijk al, op basis van intuïtie. Toch kwam er wel een ander verbeterpunt aan het licht: de benutting van het productie-apparaat. Via de invoering van Total Productive Maintenance (TPM) kan worden gewerkt aan het terugdringen van stilstand en het aantal machine-storingen. ‘Onze operators moeten bevriend raken met hun apparatuur’, vertelt projectmedewerker Tom Post.

2. Lean: Zélf de verspillingen de fabriek uit scheppen
    Case: Océ (Canon)

Layout fabriek Océ voor invoering Lean
^ Layout fabriek Océ voor invoering Lean

Lean kun je heel snel ‘technisch’ invoeren, bijvoorbeeld door de machines op bewerkingsvolgorde te plaatsen. Guus Cox, operations manager bij Océ, vergelijkt dit met het inzetten van een bulldozer om een berg verspillingen te verwijderen. Dat geeft snel resultaten, maar die beklijven niet omdat het gedrag ongewijzigd is.
Het is veel beter om de mensen aan te moedigen om de verspillingen zélf de fabriek uit te scheppen. Natuurlijk, dat duurt langer en het vergt veel aandacht van het management. Het eindresultaat is echter een echte Lean organisatie, waarin medewerkers gezamenlijk problemen oplossen en zorgen dat het werk iedere dag een beetje beter gaat. Een bulldozer is dan nooit meer nodig.

Cox had wel een probleem: Océ is een beursgenoteerde onderneming. Daarom moest hij snel resultaten boeken, anders ging de stekker uit het ambitieuze Lean plan. Daarom werd gekozen voor een invoering in golven, te beginnen met de zaken die de meest zichtbare resultaten opleveren. Een verhaal over sunrise meetings, voetbalteams en een storm die niet meer gaat liggen!

> plaats aanvulling
3. TPM : Leveranciers onvoldoende kaas gegeten van TPM
    Case: Bel Leerdammer

Keren van kazen bij Bel Leerdammer
^ Keren van kazen bij Bel Leerdammer

Autonoom onderhoud, waarbij operators 'eigenaar' worden van hun installaties en deze ook zélf onderhouden en verbeteren. Dit is één van de belangrijkste onderdelen van World Class Operations Management en Total Productive Maintentenance (TPM) binnen Fromageries Bel. De operators zijn daar zelfs zo goed in geworden, dat ze soms meer weten over het functioneren van de productielijnen dan de leveranciers!

Machine-leveranciers richten zich namelijk vaak op de technische specificaties van één onderdeel, zonder rekening te houden met de context, en zonder te streven naar het wegnemen van grondoorzaken bij problemen. Ze hebben dus klaarblijkelijk nog onvoldoende kaas gegeten van de principes van continu verbeteren en autonoom onderhoud. Jasper Boers roept de machine-leveranciers daarom op om zich daarin te verdiepen.

> plaats aanvulling
4. Lean: Wat te doen als de ontwikkeling van Lean stokt?
    Boek: Succesvol Lean

Vincent Wiegel & John Maes over Succesvol Lean
^ Vincent Wiegel & John Maes: "Succesvol Lean"

Starten met Lean is niet zo moeilijk. Die methode verankeren zodat iedereen blijvend streeft naar vergroting van waardecreatie is dat wél. De afgelopen jaren verscheen het ene na het andere boek over hoe je dat doet: Door het accent op de mens en de organisatie te leggen, en niet op de Lean-tools.

Het boek ‘Succesvol Lean’ van Vincent Wiegel en John Maes past in deze reeks. Een generiek toepasbaar stappenplan bevatten dit soort boeken niet, maar er staan soms wel waardevolle tips en ideeën in. Dat is ook het geval bij ‘Succesvol Lean’. Handig zijn met name de lijsten met mogelijke oorzaken, als de ontwikkeling van Lean stokt. Zo kunt u meteen de vinger op de pijnlijke plek leggen en actie ondernemen!

Aanvullingen bij artikelen verschijnen zowel op het forum als in de betreffende artikelen!

Aanvullingen:

> Naar Engelstalige zustersite, business-improvement.eu
^ Uw banner op onze site en in de nieuwsbrieven?

Procesverbeteren.nl is hét kennisplatform voor procesverbetering. Organisaties die zich hierover oriënteren komen daardoor steevast bij ons terecht. Als adviesbureau of leverancier van Lean productiemiddelen is het daarom een goed idee om te gaan adverteren op onze site. Dit is al mogelijk vanaf 22,50 euro per maand. Wij zorgen dat u in beeld komt!

Semi-procesindustrie
In samenwerking met enkele vakbladen zijn we op zoek naar cases (te interviewen bedrijven) in de procesindustrie. Denk aan bedrijven die vloeistoffen of vaste stoffen verwerken, bijvoorbeeld in de sectoren food/feed/chemie/pharma/delfstoffen. Heeft u successen geboekt bij het verbeteren van productie- en bedrijfsprocessen? In een interview zijn wij op zoek naar concrete tips voor de lezers. Wie kan worden geïnterviewd? Neem contact met ons op, en geef daarbij kort aan waarover u wilt vertellen.

Met welk productie-apparaat kun je flexibel op de marktvraag inspelen? En welke logistieke en visuele hulpmiddelen kunnen daarbij helpen? Op het site-gedeelte flexibele hardware gaan we op dit soort vragen in. Daartoe zijn we op zoek naar leuke cases. Heeft u tips, neem dan contact met ons op!

Het laatste nieuws staat altijd op onze nieuwspagina. Bezoek daarom regelmatig onze site!