Nieuwsbrief no.71 jan/feb 2019 één nuttige e-mail per 2 maanden |
Procesverbeteren.nl Inspiratie door diepgaande praktijkverhalen |
Kaizen in de maneschijn Allereerst wens ik iedereen een goed en steeds beter (kaizen) 2019! Als het gaat om uw bedrijfsprocessen, wat zijn dan uw verwachtingen voor dit jaar? En hoe weet je of die uitkomen? Om maar meteen met de deur in huis te vallen: dat weet je volgens mij niet. Het wordt namelijk pas duidelijk of een bepaalde oplossing werkt, als je die uitprobeert. Daarom omvatten alle verbetermethodes een zekere mate van trial-and-error. Ideeën worden zo snel mogelijk in de praktijk gebracht om daarvan te leren. In 50% van de gevallen zit je er namelijk náást, stelde Taiichi Ohno, één van de grondleggers van Lean bij Toyota.
De meest poëtische term voor de creatieve en leergierige houding die daarom nodig is, is moonshining. Oorspronkelijk verwees deze term naar illegale alcoholstokerijen tijdens de Amerikaanse drooglegging (1919-1933). Om het verbod op de productie van alcohol te omzeilen, werd dit toen heimelijk en mogelijk ook ’s nachts (dus in de maneschijn) gedaan. Ook gebeurde dit met de op dat moment beschikbare hulpmiddelen. Bovendien konden de installaties snel worden verplaatst als dat nodig was. Zeker geen toonbeeld van kwaliteit, want risicovol voor zowel de ‘productiemedewerkers’ (explosiegevaar) als de consument (soms potentieel dodelijke verontreinigingen). Toch waren de installaties wel right-sized (passend) als je enige doel is om een alcoholverbod te overtreden. Wat je daarvan kunt leren is dat je met creativiteit en tegen lage kosten veel kunt realiseren met zeer beperkte middelen. Dit principe kun je ook gebruiken voor het uittesten van (Lean) verbeter-ideeën, waarbij ik er even van uit ga dat dit geen gevaar oplevert voor mens of milieu. Hiervoor worden, naast moonshining, ook de termen try-storming, do-storming en learning by doing gebruikt. Dit om het verschil met brain-storming te benadrukken. Ga je een nieuw ziekenhuis bouwen, doe dat dan bijvoorbeeld eerst met karton, zoals het Zaans Medisch Centrum deed. Je kunt het bouwplan dan immers nog gemakkelijk bijstellen. Medewerkers van SEW Eurodrive ontwierpen op soortgelijke wijze hun Lean werkplekken, en noemden dit cardboard engineering. Ook een innovatieteam dat onder de radar ‘disruptieve’ producten mag bedenken kun je zien als een vorm van moonshining. Of Nakao met moonshining speels verwees naar de creativiteit van de illegale alcoholstokers, is onduidelijk. Er is in ieder geval wel een verband: veel doen met weinig. Dus snel op een do-het-self manier prototypes bouwen en testen. En try before you buy, denk aan de nieuwbouw van het ziekenhuis. Alle verbetermethoden pleiten voor een stapsgewijze en incrementele aanpak. Verbeterteams formuleren daarbij hypotheses over verbeterde processen, en testen die zo snel mogelijk uit op de werkvloer om daarvan te leren. Wetenschappers werken net zo: hypothesevorming, experimenteren, leren, en daarna de hypothese aanpassen. Voor methodes zoals Lean Startup, Scrum en Agile productontwikkeling geldt hetzelfde: in dat geval worden ideeën snel uitgeprobeerd met continue feedback van de klant. Ook bij Holacracy worden voorstellen als het even kan gewoon uitgeprobeerd, mits dat geen grote risico’s voor de organisatie meebrengt. Het gaat dan echter niet om nieuwe processen of producten, maar om andere taakverdelingen. Opnieuw is echter het doel om snel van de praktijk te leren en op grond daarvan aanpassingen door te voeren.
Dr Ir Jaap van Ede, > Reageren? Kort nieuws m.b.t. de gebruiksvriendelijkheid van ons platform:
B. MOBIEL-VRIENDELIJKE VERSIE C. Interactieve artikelen. De lijst met interactieve artikelen vindt u hier. Bent u adviseur en heeft u interessante aanvullingen, dan is dit een goede manier om in beeld te komen bij procesverbeteraars. D. Wijzigen of inzien gegevens. Bent u bijvoorbeeld uw wachtwoord kwijt of wilt u uw e-mail adres aanpassen? Begin hier. E. Sommige artikelen zijn deels afgeschermd. Na (gratis) registratie kunt u echter altijd alles lezen! Wat wij adviseren:
|
|
Zoekt u een adviseur, leverancier of een opleiding? Dit zijn de partijen die bij ons adverteren, en die daarmee laten zien dat ze verspreiding van kennis over procesverbetering een warm hart toedragen! |
A1. Overzicht nieuwe artikelen 1. Agile: Holacracy, organisatie als klein Zwitserland 2. Smart: Smart Industry ten dienste vakmanschap 3. Lean: Accounting for Lean 4. Lean: Lean in ziekenhuizen krijgt richting (1) Samenvattingen van bovenstaande verhalen staan hieronder, meer artikelen vindt u via ons nieuwsarchief en nieuwsbriefarchief. Ook kunt u op verschillende manieren zoeken in honderden case-beschrijvingen, boekbesprekingen en artikelen!
1. Agile: Holacracy, organisatie als klein Zwitserland Zelfsturing: Hoe organiseer je dat, als de zelfsturende teams veel interactie met elkaar moeten hebben? Hypotheekadviseur Viisi koos voor Holacracy, een fractaal besturingsmodel. Hierbij is er één buitenste ‘cirkel’, die de missie bepaalt. Daarbinnen bevinden zich andere zelfsturende (sub)cirkels. 2. Smart: Smart Industry ten dienste vakmanschap Volgens Steven Blom moeten we, als we de productiviteit nog verder willen vergroten, monozukuri gaan toepassen: ‘de kunst van het maken’. Mensen, machines en processen werken dan in perfecte harmonie samen. 3. Lean: Accounting for Lean Accounting for Lean betekent dat je financiële rapportages Lean productie stimuleren. Dat lijkt logisch, maar slechts weinig bedrijven lukt het! Edgar van den Berg, op het moment van het interview senior controller bij Auping, omschrijft Accounting for Lean als volgt: ‘Je financiële data moeten stimuleren dat iedereen, dus óók mensen in ondersteunende functies, zich gaat gedragen als een ondernemer.’ Niemand mag kosten creëren, waar geen klantwaarde tegenover staat. ‘Daartoe moet je mensen helpen om ketenbreed te denken: hoe kan ik met mijn acties waardestromen richting klanten vergroten, waar kan ik trots op zijn. En daartoe moet iemand dan weer heel goed weten wat nu precies van waarde is.’ > lees verder> reageer - aanvullingen lezers 4. Lean: Lean in ziekenhuizen krijgt richting (1) Lean word je in een ziekenhuis niet door een setje tools. Ander gedrag, dáár gaat het om. Dat krijg je pas, als je managementprincipes dit ondersteunen. Humble leadership wordt dit genoemd: de zorgprofessionals respecteren, dus hen helpen hun eigen werk zélf te verbeteren. > reageer - aanvullingen lezers Advertorial
Adverteer op procesverbeteren.nl ![]() ^ Uw banner op onze site en in nieuwsbrieven? Procesverbeteren.nl is hét kennisplatform in de Benelux voor procesverbetering. Bent u een adviesbureau op het gebied van continu verbeteren en/of verandermanagement, een leverancier van flexibele of smart productiemiddelen, een leverancier van bedrijfssoftware, of een aanbieder van opleidingen? Dan is het een goed idee om te gaan adverteren op onze site. Dit is al mogelijk vanaf 25 euro per maand. Wij brengen u in beeld, bijvoorbeeld via een profiel-artikel over uw activiteiten. We denken graag met u mee, bijvoorbeeld door uw aanbod te evalueren. > meer informatie Forum:
Aanvullingen van lezers verschijnen zowel op het forum als onderaan de betreffende artikelen! Uw eigen aanvullingen kunt u altijd zelf weer wijzigen. Aanvullingen van lezers: > Lijst interactieve artikelen Discussie: > Overige forum berichten Vacatures: > Naar vacatures Engelstalige site: > Naar Engelstalige zustersite, business-improvement.eu ![]() B. Kort nieuws Lidz Jaarcongres: Martini Ziekenhuis verbetert tot ín OK! Agenda Procesverbeteren.nl C. Informatie wachtwoorden & registratie Wachtwoord en/of gebruikersnaam vergeten?
Via aanpassen registratie kunt u, op basis van het bij ons bekende e-mail adres, al uw gegevens inzien én wijzigen, of verwijderen. Pas tijdig uw e-mail adres aan! Geregistreerden (mensen met password) doen ook dit via aanpassen registratie. Doe dit tijdig, want als uw e-mail adres niet meer actief blijkt worden uw gegevens gewist. Nieuwsbrief geabonneerden zonder registratie (zonder password) die hun mailadres willen wijzigen kunnen eenvoudig hun e-mail adres afmelden (zie hieronder) en zich daarna meteen aanmelden met het nieuwe e-mail adres. Wilt u de nieuwsbrief niet meer ontvangen? U krijgt deze nieuwsbrief elke twee maanden gratis toegezonden. Uw e-mail adres wordt niet gebruikt om u reclame-materiaal te zenden, ook niet van "zorgvuldig" geselecteerde derden! Wilt u onze nieuwsbrief desondanks niet meer ontvangen? Dan kunt u zich hier afmelden. Ontving u deze nieuwsbrief volgens u ten onrechte of blijft u - vaker dan indicenteel - duplicaten ontvangen? Bericht ons dat dan z.s.m. per e-mail |
© Procesverbeteren.nl 2005-2019 [ Home ] [ Privacy & (Dis)claimer ] [ E-mail formulierA1@procesverbeteren.nl ] |