Blog: Hoe "smart" is Lean nog?
Geplaatst: wo mar 16, 2016 9:54 am
Hoe smart is Lean nog?
U heeft het vast wel eens gehoord, na:
(1) de mechanisatie,
(2) de elektrificatie en de daarmee samenhangende lopende-band-productie, en
(3) de introductie van ICT en de kantoorautomatisering,
is het nu tijd voor Industrie 4.0!
Tenminste, zo noemen ze dat in Duitsland. Hier heet het smart industry, en de Amerikanen spreken over het internet-of-things (IoT). Dat laatste geeft het duidelijkst aan waar het om gaat. Alles gaat in toenemende mate met elkaar ‘praten’, alles raakt steeds meer vernetwerkt.
Dat heeft gevolgen voor producten, die bijvoorbeeld kunnen laten weten hoe ze worden gebruikt, upgrades kunnen ontvangen, en externe functies (van derden) benutten.
De ‘vernetwerking’ raakt ook de fabrieken. Sommige bedrijven, zoals De Cromvoirtse, slaagden er bijvoorbeeld al in om het hele traject van offert-aanvraag tot en met de klantspecifieke productie te digitaliseren. Daar werken dus geen operators meer, maar programmeurs.
In zekere zin zou je kunnen zeggen dat hun fabriek tot leven kwam. Een smart fabriek is zich immers bewust van hetgeen de klanten willen hebben, plant zelf de orders in, maakt de producten, en trekt ook nog eens aan de bel als er onderhoud nodig is. Bovendien wordt verwacht dat fabrieken in de komende jaren modulairder gaan worden. De productie wordt dan kleinschaliger en decentraler– denk aan technieken zoals 3D printing – en je kunt de productiecapaciteit gemakkelijker op- of afschalen.
Wat betekent dit nu voor Lean manufacturing? Is dat binnenkort achterhaald?
Vioolspelende robot bij Toyota
Het doel van Lean is zoveel mogelijk waarde creëren voor de klant, met zo min mogelijk verspilling. Een smart factory brengt onmiskenbaar dit doel dichterbij, en is dus een Lean enabler. Het maakt immers snelle éénstuksproductie in opdracht van de klant mogelijk, zonder enige verspilling in de vorm van voorraden.
Dit realiseren is echter niet eenvoudig. De hype rond smart industry doet denken aan de ophef toen er ERP-systemen kwamen. In het begin werden die gezien als panacee. Al snel brak echter het inzicht door dat een ERP-systeem alleen goed werkt als je éérst je processen slim (dus Lean) inricht, en pas daarna gaat automatiseren.
Nu de automatisering zich ook gaat richten op het productie-apparaat, waardoor de grens tussen de virtuele en de reële wereld vervaagt, is dat mijns inziens niet anders. Het is heel goed mogelijk om een heel slechte smart factory te bouwen, met onlogische werkstromen en dus navenant veel storingen. En bedenk wel: de gevolgen daarvan zullen dan veel ernstiger zijn dan in een traditionele fabriek. Vanwege de korte doorlooptijd is uw klant immers direct de dupe.
Gezien in dat licht is het idee van Toyota, om ICT gewoon als een nieuwe ‘machine’ te beschouwen niet onlogisch. Geheel conform het Lean gedachtegoed hebben investeringen in zo’n ‘machine’ – lees: het smart maken van delen van uw fabriek – volgens hen pas zin als:
1) Is aangetoond dat andere manieren van procesverbetering niet meer mogelijk zijn.
2) De beoogde investering de waardestroom (flow) richting de klanten zal vergroot.
Bij een verdere opmars van smart industry zal Lean daarom niet verdwijnen. Nog steeds blijft het immers belangrijk dat iedereen continu nadenkt over – en bijdraagt aan – steeds slimmere processen. Een smart factory mag zich dan in toenemende mate bewust zijn van de omgeving, zichzelf verbeteren doet zo’n fabriek zich niet. Daar blijven nog steeds mensen voor nodig!
Bovendien zullen de ontwikkelingen richting smart industry mijns inziens minder snel gaan dan menigeen denkt. Laat ik twee grote bottlenecks noemen. Ten eerste het data-formaat probleem: hoe zorg je dat machines, en bedrijven in een keten, dezelfde digitale taal spreken? Ten tweede de veiligheid, met smart industry is immers vaak (gedeeltelijke) ontsluiting van apparatuur en fabrieken via internetcommunicatie verbonden.
Tot slot: Wij horen graag hoe u over de relatie tussen Lean en smart industry denkt!
Dr Ir Jaap van Ede,
hoofdredacteur Procesverbeteren.nl
U heeft het vast wel eens gehoord, na:
(1) de mechanisatie,
(2) de elektrificatie en de daarmee samenhangende lopende-band-productie, en
(3) de introductie van ICT en de kantoorautomatisering,
is het nu tijd voor Industrie 4.0!
Tenminste, zo noemen ze dat in Duitsland. Hier heet het smart industry, en de Amerikanen spreken over het internet-of-things (IoT). Dat laatste geeft het duidelijkst aan waar het om gaat. Alles gaat in toenemende mate met elkaar ‘praten’, alles raakt steeds meer vernetwerkt.
Dat heeft gevolgen voor producten, die bijvoorbeeld kunnen laten weten hoe ze worden gebruikt, upgrades kunnen ontvangen, en externe functies (van derden) benutten.
De ‘vernetwerking’ raakt ook de fabrieken. Sommige bedrijven, zoals De Cromvoirtse, slaagden er bijvoorbeeld al in om het hele traject van offert-aanvraag tot en met de klantspecifieke productie te digitaliseren. Daar werken dus geen operators meer, maar programmeurs.
In zekere zin zou je kunnen zeggen dat hun fabriek tot leven kwam. Een smart fabriek is zich immers bewust van hetgeen de klanten willen hebben, plant zelf de orders in, maakt de producten, en trekt ook nog eens aan de bel als er onderhoud nodig is. Bovendien wordt verwacht dat fabrieken in de komende jaren modulairder gaan worden. De productie wordt dan kleinschaliger en decentraler– denk aan technieken zoals 3D printing – en je kunt de productiecapaciteit gemakkelijker op- of afschalen.
Wat betekent dit nu voor Lean manufacturing? Is dat binnenkort achterhaald?
Vioolspelende robot bij Toyota
Het doel van Lean is zoveel mogelijk waarde creëren voor de klant, met zo min mogelijk verspilling. Een smart factory brengt onmiskenbaar dit doel dichterbij, en is dus een Lean enabler. Het maakt immers snelle éénstuksproductie in opdracht van de klant mogelijk, zonder enige verspilling in de vorm van voorraden.
Dit realiseren is echter niet eenvoudig. De hype rond smart industry doet denken aan de ophef toen er ERP-systemen kwamen. In het begin werden die gezien als panacee. Al snel brak echter het inzicht door dat een ERP-systeem alleen goed werkt als je éérst je processen slim (dus Lean) inricht, en pas daarna gaat automatiseren.
Nu de automatisering zich ook gaat richten op het productie-apparaat, waardoor de grens tussen de virtuele en de reële wereld vervaagt, is dat mijns inziens niet anders. Het is heel goed mogelijk om een heel slechte smart factory te bouwen, met onlogische werkstromen en dus navenant veel storingen. En bedenk wel: de gevolgen daarvan zullen dan veel ernstiger zijn dan in een traditionele fabriek. Vanwege de korte doorlooptijd is uw klant immers direct de dupe.
Gezien in dat licht is het idee van Toyota, om ICT gewoon als een nieuwe ‘machine’ te beschouwen niet onlogisch. Geheel conform het Lean gedachtegoed hebben investeringen in zo’n ‘machine’ – lees: het smart maken van delen van uw fabriek – volgens hen pas zin als:
1) Is aangetoond dat andere manieren van procesverbetering niet meer mogelijk zijn.
2) De beoogde investering de waardestroom (flow) richting de klanten zal vergroot.
Bij een verdere opmars van smart industry zal Lean daarom niet verdwijnen. Nog steeds blijft het immers belangrijk dat iedereen continu nadenkt over – en bijdraagt aan – steeds slimmere processen. Een smart factory mag zich dan in toenemende mate bewust zijn van de omgeving, zichzelf verbeteren doet zo’n fabriek zich niet. Daar blijven nog steeds mensen voor nodig!
Bovendien zullen de ontwikkelingen richting smart industry mijns inziens minder snel gaan dan menigeen denkt. Laat ik twee grote bottlenecks noemen. Ten eerste het data-formaat probleem: hoe zorg je dat machines, en bedrijven in een keten, dezelfde digitale taal spreken? Ten tweede de veiligheid, met smart industry is immers vaak (gedeeltelijke) ontsluiting van apparatuur en fabrieken via internetcommunicatie verbonden.
Tot slot: Wij horen graag hoe u over de relatie tussen Lean en smart industry denkt!
Dr Ir Jaap van Ede,
hoofdredacteur Procesverbeteren.nl