Validatie analyse-methoden

Forum met als invalshoek KWALITEIT.
Plaats hier uw vragen & antwoorden over
SIX SIGMA en Total Quality Management

Moderator: Jaap_Procesverbeteren.nl

Plaats reactie
Allard1_Company
Forum ervaring: 1/5
Forum ervaring: 1/5
Berichten: 1
Lid geworden op: wo dec 05, 2012 8:27 pm

Validatie analyse-methoden

Bericht door Allard1_Company »

Ik ben op zoek naar een goede en duidelijke uitleg over het verschil (of niet..) tussen een meetsysteem analyse en een validatie van een analysemethode.

Waar de validatie van een analysemethode zich richt op de analyse op zich (nauwkeurigheid, herhaalbaarheid, reproduceerbaarheid, lineariteit e.d.) wordt er bij een meetsysteem analyse ook gekeken naar het eventuele monstername proces en de monsterbehandeling, om vervolgens ook de herhaalbaarheid en reproduceerbaarheid te bepalen (t.o.v. de gegeven tolerantie?)

Binnen het bedrijf waar ik werk wordt een analyse methode gevalideerd op het te analyseren onderwerp (bijvoorbeeld ijzerdeeltjes) per productgroep (een productgroep is een serie ongeveer dezelfde producten, zelfde productie methode, maar er kunnen hele andere eindspecificaties voor gelden)

Nu is een validatie volgens mij iets wezenlijk anders dan een meetsysteem analyse omdat je bij een meetsysteem analyse één tolerantie ingeeft (in ons geval dus slechts één product) Houdt dat in dat er voor elk product een meetsysteem analyse uitgevoerd moet worden (en wanneer dit gedaan is kun je spreken van een gevalideerde methode?) of is het dan beter om toch alleen naar de analysemethode te kijken en een verdeling van de producten te maken in een hoog en een laag meetgebied?

Groeten Allard
Plaats reactie