Login             Nieuwsbrief  |   Nieuws   |   Agenda   |   Vacatures   |   Forum   |   Advies   |   Adverteer   |   Zoek
UNCPlusDelta
Kepner-Tregoe
3rdWave
Leenders_Consultancy
Q-Consult
Symbol
BlomConsultancy
IJssel Technologie
The_Lean_Six_Sigma_Company
Yokoten
HAN
MultiTube
Agilitec
OosterhoornAdvies
Censor
leansixsigma.nl
De Hele Olifant
Cimpro
SigmaOnline
DeVerbeterpraktijk
Total-Productivity
Ergodesign
VanEekhoutConsulting
TWI-Instituut
vABC
LeanEnt
Limis
Greywise
Lean_Innovation_Network
Sirris
IkWilVerbeteren
AgileScrumGroup
BureauTromp

Lost u wel de juiste problemen op?

Forum met als invalshoek LOGISTIEK.
Plaats hier uw vragen & antwoorden over LEAN MANUFACTURING, TOC, POLCA, Kanban.

Moderator: Jaap_Procesverbeteren.nl

Lost u wel de juiste problemen op?

Berichtdoor (Naam_Bedrijf) Jaap_Procesverbeteren.nl » di jan 17, 2017 4:03 pm

Bij procesverbetermethodes zoals Lean en Six Sigma wordt er altijd op gehamerd dat je naar de root cause, de grondoorzaak dus, van problemen moet zoeken. Jumping to conclusions is het slechtste wat je kunt doen.

Maar, lossen we wel het juiste probleem op? Deze intrigerende vraag stelt Thomas Wedell-Wedellsborg in een Engelstalig artikel in het januari/februari nummer van Harvard Business Review (te lezen op hun website, zie https://hbr.org/2017/01/are-you-solving-the-right-problems)

Albert Einstein zei al dat je veel meer tijd moet besteden aan het formuleren van het probleem, dan aan het oplossen daarvan. Doen we dat als Six Sigma Black Belts en Lean sensei's wel? Volgens Wedell-Wedellsborg niet: we gaan te snel de diepte in!

Hij geeft het voorbeeld van een lift in een kantoorgebouw, waarover geklaagd wordt dat die traag is. Met dat probleem kun je onmiddellijk aan de slag gaan, maar je kunt de klacht ook eerst proberen te “reframen”. Wellicht wordt vooral het wachten op de lift als saai ervaren, en dan zou het aanbieden van entertainment óók een oplossing kunnen zijn.

Het voorbeeld van de lift doet triviaal aan, maar toch denk ik dat Wedell-Wedellsborg een interessant punt aan de orde stelt.

Vóór je met probleemoplossing start, stelt hij een soort cognitieve variant van prototyping voor, met als doel verschillende probleemdefinities de revue te laten passeren. Lukt het om een probleem zo te “reframen”, dan is het belangrijk om de aannames die daarbij zijn gemaakt te checken in de realiteit.
Jaap_Procesverbeteren.nl
Forum ervaring: 4/5
Forum ervaring: 4/5
 
Berichten: 42
Geregistreerd: ma sep 28, 2009 8:17 pm

Keer terug naar Lean & TOC & QRM

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron
© C.J. van Ede 2006-2017 (Holland)