Kiezen ziekenhuizen ondoordacht voor Lean, TOC of Six Sigma?

Forum met als invalshoek LOGISTIEK.
Plaats hier uw vragen & antwoorden over LEAN MANUFACTURING, TOC, POLCA, Kanban.

Moderator: Jaap_Procesverbeteren.nl

Plaats reactie
Jaap_Procesverbeteren.nl
Forum ervaring: 4/5
Forum ervaring: 4/5
Berichten: 51
Lid geworden op: ma sep 28, 2009 8:17 pm

Kiezen ziekenhuizen ondoordacht voor Lean, TOC of Six Sigma?

Bericht door Jaap_Procesverbeteren.nl » do mar 18, 2010 4:22 pm

"Om de efficiency in een ziekenhuis te vergroten wordt steeds vaker gebruikgemaakt van bedrijfskundige methoden en operations management-technieken. Wat daarover wordt gerapporteerd, zijn vooral successtory’s. (...) In artikelen wordt zelden een argumentatie gegeven waarom voor de toegepaste techniek is gekozen, noch waarom deze de optimale benadering voor het voorliggende probleem of doelstelling leek. Veelal heeft het er de schijn van dat toevallige factoren of een wervende consultant, die zich techniek X of Y heeft eigen gemaakt, meer bepalend zijn voor deze keuzes dan bewijs voor effectiviteit"

Dit schrijven prof. dr. W.H. van Harten (o.a. hoogleraar Kwaliteitsmanagement van zorgtechnologie Univ. Twente), dr. ir. E.W. Hans (UHD Operations Management en Procesoptimalisatie Univ. Twente) en ir. W.A.M. van Lent (projectmedewerker Nederlands Kanker Instituut - Antoni van Leeuwenhoek Ziekenhuis) in nummer 6 (feb. 2010) van vakblad Medisch Contact.

Het volledige artikel is te lezen via de link hieronder:
http://medischcontact.artsennet.nl/blad ... rdacht.htm

Bottomline: ziekenhuizen kiezen zonder bewijs voor een bepaalde procesverbetermethode.

Hebben de auteurs gelijk? Slechts zeer gedeeltelijk. Zoals ik al eerder heb opgemerkt is het niet logisch dat in één bepaalde bedrijfssector sterk verschillende verbetermethoden worden gebruikt.
Dit wordt volgens mij veroorzaakt doordat procesverbetering in ziekenhuizen nog in de kinderschoenen staat. Nu al zie je dat TOC-ziekenhuizen steeds meer Lean-tools gaan inzetten en hetzelfde geldt voor Lean Six Sigma-ziekenhuizen. Uiteindelijk zal daar ongetwijfeld een soort gebalanceerde mix van TOC, Lean en Six Sigma uitkomen, als optimaal Ziekenhuis Productie Systeem. Vergelijk dit met het Toyota Productie Systeem, ook dat is een ideale mix passend bij de automobielindustrie, en bij Toyota in het bijzonder.

Ik ben een beetje bang dat bovenvermeld artikel vooral zal worden gebruikt om maar helemaal geen procesverbeteringsmethode in ziekenhuizen in te zetten, uit angst dat men verkeerd kiest, en vanuit de gedachte: er is geen bewijs dat het werkt.

Is dat terecht? Nee.

Ten eerste heeft elke procesverbetermethode, of het nu Lean, TOC of Six Sigma is, hetzelfde doel: zo efficiënt mogelijk en op tijd de producten leveren waar de klant (in dit geval de patiënt) om vraagt. Dus als je maar lang genoeg volhoudt, dan leiden alle methoden tot hetzelfde resultaat. Natuurlijk is het zo dat sommige methoden in bepaalde situaties sneller en dus beter werken. Zo zal Lean vooral goede resultaten opleveren als er sprake is van een logistieke keten met meerdere schakels en een zekere mate van herhaalbaarheid, en levert Six Sigma goede resultaten als kwaliteit (en met name variatie daarvan) het belangrijkste probleem is. In de gezondheidszorg spelen overigens beide zaken: logistieke vraagstukken (daarbij passen Lean en TOC) én kwaliteitsvraagstukken (daarbij past Six Sigma). Dit ondersteunt de conclusie dat een mix van meerdere methoden geëigend is, en er is dan niets op tegen om met één methode te beginnen omdat je anders onvoldoende focus hebt.

Dan het feit dat de effectiviteit van de methoden niet zou zijn bewezen. Dat klopt, maar dan niet alleen voor ziekenhuizen maar ook voor de industrie, die al tientallen jaren deze methoden toepast. Sterker nog, een methode zoals Lean gaat maar liefst 300 jaar terug tot op het bouwen van schepen in Venetië. Methodes zoals Lean, Six Sigma en Lean zijn niets meer of minder dan proefondervindelijk geëvolueerde methoden om optimaal te produceren. Dat is dus meer ambacht dan wetenschap.

Jaap van Ede, procesverbeteren.nl

Plaats reactie