Blog: "Ga kijken!" - Genchi Genbutsu

Forum met als invalshoek LOGISTIEK.
Plaats hier uw vragen & antwoorden over LEAN MANUFACTURING, TOC, POLCA, Kanban.

Moderator: Jaap_Procesverbeteren.nl

Plaats reactie
Jaap_Procesverbeteren.nl
Forum ervaring: 4/5
Forum ervaring: 4/5
Berichten: 75
Lid geworden op: ma sep 28, 2009 8:17 pm

Blog: "Ga kijken!" - Genchi Genbutsu

Bericht door Jaap_Procesverbeteren.nl »

Deze blog is ook onderdeel van de nieuwsbrief van juli 2020

‘Ga kijken!’ - Genchi Genbutsu

Go See, Ask Why, Show Respect’ – Met deze inmiddels fameuze uitspraak vatte Fujio Cho, tegenwoordig erevoorzitter van Toyota, het Toyota Productie Systeem samen. De belangrijkste boodschap: managers moeten hun bureau en hun spreadsheets verlaten, en de werkvloer oftewel de ‘Gemba’ (of Genba) bezoeken om te zien wat daar écht speelt!

Kent iedereen op de werkvloer bijvoorbeeld de missie van de organisatie, en is bekend hoe daaraan kan worden bijgedragen? Is de flow richting de klant er goed zichtbaar? En als er verspillingen waarneembaar zijn, waardoor ontstaan die dan? (ask why). Welke verbeterdoelen worden nagestreefd? Welke belemmeringen zijn er daarbij en is er hulp nodig? Welke verbeteropties zien de vakprofessionals zélf en worden zij wellicht overbelast? (show respect). Begrijpt iedereen het principe van Kaizen (stapsgewijs verbeteren), en de wetenschappelijke benadering die daar achter zit: stapsgewijs leren?

Naar Go and See (ga kijken) wordt vaak verwezen met Genchi Genbutsu. Dat is Japans voor ‘de echte plek’. Dat is de plaats waar voor de klant waarde wordt toegevoegd. Hier draait alles om. Daarom wordt er binnen Toyota zo veel waarde gehecht aan face-to-face contacten.


Afbeelding
‘Dader-analyse’ bij NXP: wat veroorzaakte de storing? Hierbij wordt veel data verzameld op de ‘crime scene’

In deze Coronatijd vindt een flink deel van de communicatie per video plaats. Tijdens een persconferentie vroeg één van de journalisten daarom aan CEO Akio Toyoda, of Toyota nu op een andere manier naar Genchi Genbutsu kijkt. Ik kom zo op zijn antwoord.

Eerst wil ik uitleggen waarom ik het eigenlijk een vreemde vraag vindt. Het principe van Go and See heeft namelijk nooit betekend dat je per sé fysiek een werkvloer moet bezoeken. Dat is in elk geval niet het doel, maar slechts een middel. Wat je wilt weten is wat daar echt speelt, en welke belemmeringen er zijn om doelstellingen te halen.

Dat er nu steeds betere digitale middelen komen zoals video-overleg is daarbij alleen maar meegenomen. Artsen overleggen bijvoorbeeld steeds vaker met patiënten via een beeldscherm. Sterker nog, zelfs operaties zijn op afstand mogelijk. Dit betekent echter niet dat artsen voortaan álle diagnoses gaan stellen zonder hun patiënten te zien.

Hetzelfde geldt voor managers. Zij moeten frequent de werkvloer bezoeken, in persoon. Of anders virtueel, als het niet anders kan of efficiënter is. Dat is de gedachte achter Genchi Genbutsu. Kun je zelf niet op de Gemba komen, raadpleeg dan op zijn minst een getuige. Niet voor niets bezoeken rechercheurs altijd de crime scene.

De probleemoplossers van chipsfabrikant NXP zijn wat dat betreft een goed voorbeeld. Verderop in deze nieuwsbrief een uitgebreid artikel daarover. De De “rechercheurs” van NXP verzamelen feiten, raadplegen “getuigen”, en formuleren vervolgens scenario’s die tot het ‘slachtoffer’ (lees: een defect product of machine-stilstand) kunnen hebben geleid. Vervolgens proberen zij dan te bewijzen welk scenario zich daadwerkelijk heeft voltrokken. Zo kun je de ‘dader’ (de storingsbron) in zijn kraag vatten en voorkómen dat die opnieuw toeslaat.

Ik zou nog terugkomen op het antwoord van Toyoda betreffende wat ik Go and See 2.0 zal noemen: virtuele werkvloerbezoeken. Toyoda vindt dat niet enkel negatief. Zijn reistijd nam door video-overleg met 80% af, en zijn vergadertijd met 30%. Ook daalde het papierwerk, dat door de te bezoeken partij werd voorbereid, met de helft. Veel data zijn op het moment van het gesprek bovendien toch al weer verouderd. Wat Toyoda zelf daarbij niet zei: eigenlijk is papierwerk sowieso strijdig met het principe van Genchi Genbutsu.

Online overleg kan korter en frequenter plaatsvinden, en dus meer gefocust zijn. Toch ziet Toyoda Go and See 2.0 niet als het nieuwe normaal. Volgens hem draagt de intimiteit van een echt bezoek er namelijk aan bij, dat je voelt wat de emoties zijn. Zeker als excuses op zijn plaats zijn, is dat belangrijk. Ook bij productbeoordelingen wil je soms voelen wat er is veranderd. Kortom: mensen moet je soms in de ogen kunnen kijken. En producten en de plek waar deze worden gemaakt moet je soms ook in het echt zien.

Toyoda pleit in feite voor het handhaven van Go and See 1.0. Maar als dat niet kan zoals nu met Corona, of als het beter of sneller kan via Go and See 2.0, is dat óók prima. In elk geval blijft het adagium voor managers, of je het nu virtueel doet of niet: ga kijken!

Dr Ir Jaap van Ede,
hoofdredacteur procesverbeteren.nl
Plaats reactie