Blog: Natuurlijk veranderen

Forum met als invalshoek LOGISTIEK.
Plaats hier uw vragen & antwoorden over LEAN MANUFACTURING, TOC, POLCA, Kanban.

Moderator: Jaap_Procesverbeteren.nl

Plaats reactie
Jaap_Procesverbeteren.nl
Forum ervaring: 4/5
Forum ervaring: 4/5
Berichten: 75
Lid geworden op: ma sep 28, 2009 8:17 pm

Blog: Natuurlijk veranderen

Bericht door Jaap_Procesverbeteren.nl »

Natuurlijk veranderen: Go with the Flow

Heeft u goede voornemens voor het nieuwe jaar? En hebben die ook te maken met uw werk? Dan is het maar een kleine stap naar verandering van organisaties, en naar ‘verandermanagement’. Ik doe al een tijd lang onderzoek naar dat laatste begrip, dat behoorlijk vaag en ongedefinieerd blijkt. Soms dringt een vergelijking met de manier waarop mensen hun huis schoonmaken zich aan mij op. Er zijn heel veel bekende gereedschappen, maar verder geeft iedereen zijn eigen invulling aan ‘het verandervak’.

Afbeelding

Er zijn ook steeds nieuwe trends. Het afgelopen jaar bezocht ik diverse verandermanagement congressen, waarvan twee in Burgers' Zoo, waar bovenstaande foto is genomen.

Bij die congressen viel me een soort go with the flow beweging op. Je zou die trend ook ‘natuurlijk veranderen’ kunnen noemen. Je maakt daarbij gebruik van de evolutie die er van nature al in bedrijven plaatsvindt, en die evolutie versnel je vervolgens in een door jou gewenste richting. Dat idee vind ik zo gek nog niet. Ook sommige Lean sensei’s denken namelijk zo. Een verbetering zal volgens hen alleen werken als de aangepaste flow van de materialen de natuurlijke evolutie volgt, en dus niet strijdig is met de natuurwetten.

Vertaal je dit naar verandermanagement, dan moet verandering aansluiten bij de natuurlijke wijze waarop menselijk (groeps)gedrag zich aanpast aan nieuwe omstandigheden. Daarbij kun je bijvoorbeeld inspiratie putten uit de natuur, die vanzelf evolueert naar fit for purpose.

Daarop voortbordurend zijn de ideeën uit het boek De Corporate Tribe interessant. In dat boek wordt gesteld dat alle organisatie-vragen waar een groep bij het definiëren van hun interne en externe betrekkingen tegenaan kan lopen, in onze vele culturen al wel eens zijn beantwoord. Die principes zijn verzameld door antropologen. Rituelen, vergaderprincipes en overgangsriten van tribes zou je daarom kunnen inzetten in bedrijven om deze ‘natuurlijk’ te laten veranderen. Daar zijn overigens ook wel een paar kanttekeningen bij plaatsen, en dat doen we dan ook.

Toch blijft het idee om veranderingsprocessen natuurlijker te laten verlopen aantrekkelijk. Daarbij wil je wel dat er wordt bewogen in de gewenste richting. Eén van de manieren om de richting te beïnvloeden is het principe van infectie, wat in een overzichtsartikel aan de orde komt. Hierbij wordt een organisatie als het ware besmet met het nieuwe, gewenste gedrag. Als patiënt zero kunnen daarbij sneezers fungeren, mensen die van nature dat gedrag al vertonen.
En zijn die sneezers er niet, dan kun je altijd zelf als wavemaker het vliegwiel in gang zetten, door een aanstekelijke positiviteit uit te stralen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan mensen zoals Elon Musk, bekend van onder meer Tesla en SpaceX, en in ons land Jos de Blok.

Ik wens u een goed en succesvol 2017.

Reacties hieronder welkom!

Dr Ir Jaap van Ede,
hoofdredacteur Procesverbeteren.nl
Plaats reactie