Blog: Hoe meetbaar is Lean ?

Forum met als invalshoek LOGISTIEK.
Plaats hier uw vragen & antwoorden over LEAN MANUFACTURING, TOC, POLCA, Kanban.

Moderator: Jaap_Procesverbeteren.nl

Plaats reactie
Jaap_Procesverbeteren.nl
Forum ervaring: 4/5
Forum ervaring: 4/5
Berichten: 75
Lid geworden op: ma sep 28, 2009 8:17 pm

Blog: Hoe meetbaar is Lean ?

Bericht door Jaap_Procesverbeteren.nl »

Hoe meetbaar is Lean?

Als u op een werkvloer rondwandelt, schat u dan ook meteen in hoe “Lean” het bedrijf is? Persoonlijk kijk ik daartoe vooral naar het niveau van visueel management. Kun je in één oogopslag zien hoe de waardestroom loopt, en welke verstoringen daarin optreden? Is er sprake van panta rhei, in de betekenis dat alles stroomt? En is er sprake van panta rhei in de betekenis dat die stroom enerzijds stabiel is, maar ook voortdurend verandert, want continu verbetert? Bij een beoordeling van Lean spelen verder de mate van orde, netheid en rust een belangrijke rol.

Natuurlijk blijft dit subjectief. Er zijn echter ook allerlei audits en assessments, die claimen op min of meer objectieve wijze “Lean-heid” te meten. Uiteindelijk leidt dit alles tot de vraag: Hoe meetbaar is de mate van Lean ?

Afbeelding
Hoe meetbaar is de mate van Lean?

Het antwoord is denk ik: “enigszins”. Zoals ik in eerdere columns al schreef betekent Lean dat je proefondervindelijk steeds beter probeert een bepaalde missie te vervullen. Ieder Lean productiesysteem is daarom weer een beetje anders.

Belangrijker nog dan dat productiesysteem is de rol van de mens, Lean gedrag dus. Dat meetbaar maken is nog moeilijker. Lean aanleren is denk ik net zoiets als het onder de knie proberen te krijgen van sporten zoals schaatsen of tennis. Eerst moet je heel lang oefenen, en daarna ziet het er ineens heel gemakkelijk uit. Bovendien kun je dan niet zo eenvoudig uitleggen wat je nu precies anders doet dan iemand die zo'n sport net wat minder beheerst.

Dit is volgens mij ook de reden waarom de kern van het Toyota Productie Systeem, als organisatievorm die continue verbetering stimuleert, pas zo laat werd begrepen. En het is ook de reden waarom je vaak wel ‘voelt’ of een organisatie Lean is, maar dat gevoel niet zo één twee drie kunt onderbouwen.

Ik denk dat het onmogelijk is om via audits het niveau van tennissers te bepalen. Het gaat er uiteindelijk immers om hoeveel punten zij scoren. Bij Lean is dat net zo. Een organisatie is meer Lean naarmate zij zich sneller weet te verbeteren. Dit meten met als doel om daar een absoluut oordeel over te vellen lijkt me bijkans onmogelijk.

Toch kunnen Lean audits wel degelijk zin hebben. Vooral als u nog niet zo heel lang bezig bent met continu verbeteren, én als u iedereen bij zo’n audit betrekt. Sommige Lean aspecten, zoals de stabiliteit van processen of de managementstijl in uw organisatie zijn namelijk wel degelijk meetbaar. Na zo´n audit kunt u zich dan richten op uw zwakste punten. Op die manier neemt u de kortste route op uw Lean reis. Blijf daarbij overigens wel alle verbeteracties nadrukkelijk koppelen aan uw bedrijfsmissie, anders loopt u het risico dat goed scoren op Lean audits een doel op zich wordt.

Organisaties die ervaren zijn op het gebied van Lean zijn denk ik minder gebaat bij audits. Als je écht Lean bent moet je immers vanzelf de belangrijkste verbeteropties zien!

Dr Ir Jaap van Ede,
hoofdredacteur Procesverbeteren.nl
Guy_Academy
Forum ervaring: 1/5
Forum ervaring: 1/5
Berichten: 1
Lid geworden op: ma feb 08, 2016 8:57 am

Re: Blog: Hoe meetbaar is Lean ?

Bericht door Guy_Academy »

Een bijzonder gepaste en mooie beeldspraak wat mij betreft. Ik denk dat de parallellen die je trekt tussen de sporter (beter, sneller omdat efficiënter en slimmer) en een lean organisatie heel treffend zijn.
Plaats reactie