Pagina 1 van 1

Aanvullingen lezers: Damen Shipyards, smart customization

Geplaatst: ma okt 12, 2015 7:40 am
door Jaap1_Procesverbeteren.nl
Afbeelding
Jaap Gelling (Damen Shipyards): ‘Ons ideaal is niet anders dan dat van Toyota: Een pijplijn waardoor onze boten als het ware naar de klant stromen. Vanwege lange lever- en bouwtijden zijn buffers echter noodzakelijk’

Heeft u na het lezen van het artikel over smart customization bij Damen Shipyards opmerkingen of aanvullingen?

Uw bijdrage wordt ook gepubliceerd onderaan dit artikel! (in kader 'aanvullingen lezers'), mét uw gebruikersnaam als auteur

Wat vindt u: is een voorraad van componenten toegestaan binnen Lean? Reageer hieronder! Uw bijdrage - die u altijd weer kunt aanpassen - kunt u via de knop 'plaats reactie' toevoegen.

Ook Toyota bouwt niet strict op klantorder

Geplaatst: di okt 20, 2015 2:36 pm
door Rudy_Lean Vertaald
Mooi artikel. Nu lijkt het qua verhaal of Toyota alles op klantvraag bouwt. Enige nuance is daarin geboden.

We worden zelfs voor puur op klantorder bouwen gewaarschuwd in het boek The Toyota Way (v.a. pagina 113):

If you build product as it is ordered, you may be building huge quantities one week, paying overtime, and stressing your people and equipment, but then, if orders are light the next week, your people will have little tot do and your equipment will be underutilized (...) IT IS IMPOSSIBLE TOT RUN A LEAN OPERATION THIS WAY. (...) Toyota has found it can create the leanest operation and ultimately give customers better service and better quality by levelling out the production schedule and NOT always build to order.

En op pagina 122: The Toyota system is not a build-to-order system. It is a change to order system. And the big difference is that we have cars moving down a line that we change specs on. We have always done that. But we are just taking it another big notch up. We pick a car on the line, any car, and change it. And obviously, there are guidelines on how many changes you can do in a day, so we consistently have the parts available to do it.

Mogelijk lijkt het systeem van Damen toch meer op dat van Toyota dan verwacht?

Bewuste keuze Klant Order OntkoppelPunt (KOOP)

Geplaatst: vr apr 15, 2016 3:45 pm
door Hessel_CoLogic
Er wordt gesteld in dit artikel dat het bouwen op voorraad van casco's haaks op Lean zou staan. Dat bestrijd ik ten zeerste. Wat Damen terecht gedaan heeft is kijken naar de klantenorderdoorlooptijd. In die tijd hebben ze bewust gesneden, door met een voorraad halffabricaten te werken. Dat is verspilling uit de klantenorderdoorlooptijd halen.

Dus hebben ze wel Lean toegepast, maar op een alternatieve wijze, via een bewuste keuze van het klantenorderontkoppelpunt (Het KOOP). Dit is juist heel slim, want hierdoor kan er een optimalisatie van de voorraad ten opzichte van de doorlooptijd gemaakt worden.

Met deze oplossing hebben al diverse Nederlandse ondernemingen slimmere oplossingen gerealiseerd dan door het rücksichtslos vast houden aan pure Lean concepten. Kijk bijvoorbeeld eens naar wat onder andere Holmatro, Krohne, Meijn, Moba, Orga, Unitron en SEW hebben gedaan.

Value Manufacturing

Geplaatst: zo apr 17, 2016 5:24 pm
door Jaap_Procesverbeteren.nl
Lean manufacturing had eigenlijk beter Value Manufacturing kunnen heten, dan hadden we deze discussie niet hoeven voeren!
Als schrijver van het artikel over Damen ben ik het eens met hetgeen gesteld wordt in de voorgaande bijdrage: dat Damen feitelijk het Klant Order OntkoppelPunt, dus de grens tussen wat op voorraad en op bestelling wordt gedaan, slim kiest.

Dit heb ik gekenschetst als tegendeel van Lean, omdat productie op voorraad nu niet iets is, wat je binnen die methode verwacht! Damen durft dus een onconventionele oplossing te kiezen. Er staat in mijn artikel echter ook, dat Damen op een dieper niveau wel degenlijk Lean te werk gaat. Ze zoeken namelijk naar een antwoord op de vraag: Hoe creëer ik zo veel mogelijk waarde voor mijn klanten, tegen zo laag mogelijke kosten. In hun geval gaat dit soms het beste met meer tussenvoorraad (de scheepscasco's), omdat dit dan de enige manier is om tot een acceptabele doorlooptijd te komen.

Of je dit nu Lean noemt of niet, het gaat niet om verspillingsreductie, maar om maximale waardecreatie voor de klant. Hierbij kan verspilling in Lean termen (voorraad) voor lief worden genomen, als dat zoveel extra waarde oplevert (klant heeft eerder zijn schip) dat dit verkiesbaar is.