Pagina 1 van 1

Blog: Geinspireerder, sneller, anders en effectiever!

Geplaatst: di sep 01, 2015 9:15 am
door Jaap_Procesverbeteren.nl
Geïnspireerder, sneller, anders en effectiever!

In mijn voorgaande blog beschreef ik waarom het belangrijk het is om een strategie te hebben, en niet stuurloos te verbeteren. Goede voorbeelden zie je regelmatig in onze case-beschrijvingen, ik herinner me bijvoorbeeld Heineken, Balchem en Leaf. Vaak zijn dat ook de organisaties, die het meeste succes boeken met continu verbeteren. Dat komt doordat iedereen dan begrijpt waarom verandering nodig is. Bovendien is het ook gewoon leuk als je een bedrijfsproces zodanig kunt (helpen) aanpassen, dat de uitvoering daarvan zinvoller wordt.

Maar wat is dat eigenlijk, een strategie of een visie? Het vakblad Harvard Business Review stelde hun archief gedurende de zomermaanden open. Daarvan maakte ik gebruik om diverse ‘klassiekers’ te (her)lezen op het gebied van strategie en leiderschap. In het artikel What is Strategy beschrijft Michael E. Porter bijvoorbeeld wat een strategie volgens hem inhoudt.
Niet: een lijstje algemeenheden, waar niemand in een organisatie energie van krijgt. Wel: Een duidelijke doelgroep kiezen, dus niet álle mogelijke klanten. En vervolgens een bijpassend systeem van op maat gesneden activiteiten ontwikkelen, om de doelgroep optimaal van dienst te zijn.

Zo’n geïntegreerd systeem is moeilijk te kopiëren, stelt Porter. Eén van zijn voorbeelden is Ikea: hun aanbod richt zich voornamelijk op jonge mensen, vaak met kinderen. Kinderopvang en late sluitingstijden passen daarbij. 
Interessant is, dat Porter (hij schreef zijn artikel al in 1996!) waarschuwt voor het nastreven van Operational Excellence (OE) alleen. Steeds effectiever worden is weliswaar noodzakelijk, maar niet voldoende. Veel bedrijven concurreren alleen op het gebied van OE, en verstikken daardoor elkaar. Er moet dan namelijk steeds efficiënter worden gewerkt, dus steeds méér Kaizens uitvoeren, om op dezelfde plek te blijven.

Om dat te voorkómen moet je eerst bedenken wat je strategie is. Dat betekent keuzes maken, en dan pas bijpassende processen ontwikkelen en verbeteren. Uiteindelijk krijg je dan ándere bedrijfsprocessen dan je concurrent, en voer je die ook nog eens slimmer uit. Dingen anders én effectiever doen dus. En zelfs dat is nog niet genoeg: je moet ook nog eens sneller reageren dan anderen.

Afbeelding
Zeilen optimaal stellen - operational effectivess - is ook op een tall ship niet voldoende.
Je moet ook weten wat de gewenste route (strategie) is, en deze snel kunnen aanpassen.


Omdat afzetmarkten steeds veranderlijker zijn, is een bepaalde strategie namelijk niet langer dan een aantal jaren houdbaar. In zijn artikel Accelerate!, uit 2012, gaat John. P. Kotter daarop in. Kotter vindt zelfs dat je een strategie continu moet bijstellen. Dit doe je via Search, Do, Learn en Modify. Een soort van PDCA-cyclus uitvoeren dus, maar dan voor innovatie. De hiërarchische organisatie in grote bedrijven is daarvoor echter niet geschikt. Daarom stelt Kotter voor om hiervoor een flexibel en informeel netwerk op te zetten. Aan dat netwerk nemen werknemers vervolgens op vrijwillige basis deel, naast hun gewone werk.

Het innovatienetwerk opereert dus naast de gewone organisatie, waar het streven naar operational excellence onder blijft vallen. Het innovatienetwerk van Kotter deed me denken aan een zwerm vogels, die vlot reageert op veranderingen in de omgeving.

Is uiteindelijk niets onveranderlijk in organisaties? Jawel de ideologie, het doel waar een organisatie oorspronkelijk voor werd opgericht. De visie van een organisatie bestaat uit twee delen: de kern ideologie, en daarnaast een aanlokkelijk en filmisch toekomstbeeld, dat schetst hoe de organisatie er over bijvoorbeeld tien jaar uit kan zien. Dit stellen James C. Collins en Jerry I. Portas in het artikel Building your company’s vision (1996). Het is belangrijk om je kernwaarden te (ver)kennen, want dat is je bron van inspiratie. Een case op de site waarbij dit gebeurt is bijvoorbeeld Icare.

Een bedrijf als Walt Disney is er om mensen blij te maken, stellen Collins en Portas. Alles wat dat bedrijf doet moet daar dus bij aansluiten. Ik vond dat idee intrigerend, in een tijd waarin met name banken en verzekeraars hun kernwaarden lange tijd uit het oog verloren. Weet u niet meer wat de ideologie van uw organisatie is? Stel u dan vragen zoals ‘Wat zouden we blijven doen, zelfs al zou dat financieel in ons nadeel zijn’ of ‘Wat zou er verloren gaan als dit bedrijf ophield te bestaan’
Procesverbeteren.nl blijft continu op zoek naar organisaties die zaken geïnspireerder, sneller, anders én/of effectiever doen, en die daarover kunnen worden geïnterviewd. Dat sluit namelijk aan bij ónze ideologie: bedrijven inspireren om letterlijk en figuurlijk meer flow te bereiken. Wie heeft tips?

Jaap van Ede,
hoofdredacteur Procesverbeteren.nl

Re: Blog: Geinspireerder, sneller, anders en effectiever!

Geplaatst: wo sep 02, 2015 4:01 pm
door Sander_MareGroep
Uiteraard is het prachtig als de ideologie van een organisatie gedurende het gehele bestaan onveranderd blijft. Toch kan deze mijns inziens wijzigen. Bijvoorbeeld door hernieuwd inzicht, product ontwikkeling, wijziging van maatschappelijke behoeften en omstandigheden etc.

Voorbeeld: Een lokale bakker die zijn bedrijf met het oorspronkelijke doel oprichtte 'Iedere burger van voordelig lekker brood voorzien'. Wanneer hij merkt dat hij een ontmoetingsplek voor het dorp wordt waar mensen elkaar graag ontmoeten en, tot zijn genoegen, goed geld uitgeven aan gebakjes en lekkere koffie, moet hij dan vasthouden aan zijn oorspronkelijke ideologie of is het juist heel inspirerend deze mee te laten bewegen met de veranderde omstandigheden, zodat hij doelgericht zijn organisatie kan blijven sturen?

De ideologie hangt volgens mij dermate nauw samen met de missie en visie, dat je die eigenlijk óók regelmatig goed onder de loep moet nemen. Juist om geïnspireerd te blijven. En om met zijn allen dezelfde koers voor ogen te hebben.