Blog: Tegeltjeswijsheden over continu verbeteren
Geplaatst: ma jan 12, 2015 7:50 am
Wat zijn uw favoriete tegeltjeswijsheden als het gaat om continu verbeteren? Voeg ze hieronder toe door 'plaats reactie' te kiezen!
De onderstaande blog verscheen ook in de Procesverbeteren.nl nieuwsbrief van januari 2015: [ Nieuwsbrief aanvragen ]
Tegeltjeswijsheden over continu verbeteren
Van goede voornemens - ik wens u een goed en succesvol 2015 - is het maar een kleine stap naar tegeltjeswijsheden. Op het gebied van continu verbeteren zie je deze via sociale media steeds weer voorbij komen. De ene keer zijn de uitspraken leuk en uitdagend, de andere keer zijn ze een vorm van verspilling, namelijk van leestijd. Erger vind ik echter dat uitspraken al gauw uit hun verband worden getrokken en als een soort dogma worden gezien, gestaafd door tientallen “likes” of "vind ik leuk's"
Tegeltjeswijsheden rond Lean en andere verbetermethoden moet je volgens mij niet zien als een absolute waarheid, maar slechts als een prikkel om anders te denken.
Eén van de quotes die ik dit jaar vaak tegenkwam is van onbekende oorsprong, maar wordt veel gebruikt door inkoopstrateeg Gerco Rietveld: “Focus op kosten, dan gaat de kwaliteit omlaag; Focus op kwaliteit, dan gaan de kosten omlaag”.
Rietveld gebruikt deze slogan onder meer als pleidooi voor prestatie-inkoop. Je selecteert dan niet de goedkoopste toeleveranciers, maar zij die het meeste bijdragen aan je business. Ook in breder verband gaat deze tegeltjeswijsheid vaak op: Als je de kwaliteit van processen verbetert, zodat de uitkomst daarvan in één keer goed is, dan kunnen de kosten dalen. Betekent dit echter dat kostenbesparing per definitie altijd fout is, en kwaliteitsverbetering altijd goed? Nee. Immers, alleen het verhogen van kwaliteitsaspecten waar de klant waarde aan hecht is belangrijk! Onnodige toeters en bellen aan producten kosten alleen maar geld. Mogelijk is het pleidooi voor een focus op kwaliteit ontleend aan de filosofie van William Edwards Deming, waarin kwaliteit gelijk staat aan het resultaat gedeeld door de totale kosten. In dat geval is het een goed voorbeeld van hoe een citaat in de loop der tijd kan verwateren.
Een andere bekende tegeltjeswijsheid wordt toegeschreven aan Taiihi Ohno: “Zonder standaard is er geen verbetering mogelijk”. Zo lees je het in elk geval vaak, terwijl er feitelijk hoort te staan ‘is er geen Kaizen mogelijk’. Kaizen betekent stapsgewijze verbetering ten goede. De uitspraak over Kaizen betekent dat je een proces alleen kunt verbeteren, uitgaande van een werkwijze die op dit moment als best practise wordt gezien. Daarna ga je op zoek naar verbeteringen. Blijken die echt beter, dan wordt de standaard werkwijze aangepast. Typisch Lean, niets mis mee. Maar absoluut waar? Nee. Als je een echte doorbraak wilt, dan moet je soms alle standaarden omver werpen, en een heel nieuw proces of zelfs een heel nieuw product ontwikkelen.
Nog één andere uitspraak die ik aan de orde wil stellen: “Een gevoel van urgentie is nodig voor verandering”. Deze wijsheid komt uit het acht-stappen-plan voor verandermanagement van John Kotter. Het is zeker waar dat een uitnodigend vergezicht werkt als katalysator bij veranderingen. Hoogleraar Jaap Boonstra stelt in zijn boek over verandermanagement echter terecht de vraag, of veel urgentie niet slechts verlammend werkt. Je kan dat immers ook zien als teken dat het management geen vooruitziende blik had.
De moraal van dit verhaal: Stel altijd de vraag: Waarom, door wie en bovenal in welke context werd een bepaalde uitspraak gedaan? Een kritische houding, waarbij niets als vanzelfsprekend wordt aangenomen, is bij continu verbeteren belangrijker dan alle quotes bij elkaar.
Jaap van Ede, hoofdredacteur Procesverbeteren.nl
Wat zijn uw favoriete tegeltjeswijsheden als het gaat om continu verbeteren? Voeg ze hieronder toe door 'plaats reactie' te kiezen!
De onderstaande blog verscheen ook in de Procesverbeteren.nl nieuwsbrief van januari 2015: [ Nieuwsbrief aanvragen ]
Tegeltjeswijsheden over continu verbeteren
Van goede voornemens - ik wens u een goed en succesvol 2015 - is het maar een kleine stap naar tegeltjeswijsheden. Op het gebied van continu verbeteren zie je deze via sociale media steeds weer voorbij komen. De ene keer zijn de uitspraken leuk en uitdagend, de andere keer zijn ze een vorm van verspilling, namelijk van leestijd. Erger vind ik echter dat uitspraken al gauw uit hun verband worden getrokken en als een soort dogma worden gezien, gestaafd door tientallen “likes” of "vind ik leuk's"
Tegeltjeswijsheden rond Lean en andere verbetermethoden moet je volgens mij niet zien als een absolute waarheid, maar slechts als een prikkel om anders te denken.
Eén van de quotes die ik dit jaar vaak tegenkwam is van onbekende oorsprong, maar wordt veel gebruikt door inkoopstrateeg Gerco Rietveld: “Focus op kosten, dan gaat de kwaliteit omlaag; Focus op kwaliteit, dan gaan de kosten omlaag”.
Rietveld gebruikt deze slogan onder meer als pleidooi voor prestatie-inkoop. Je selecteert dan niet de goedkoopste toeleveranciers, maar zij die het meeste bijdragen aan je business. Ook in breder verband gaat deze tegeltjeswijsheid vaak op: Als je de kwaliteit van processen verbetert, zodat de uitkomst daarvan in één keer goed is, dan kunnen de kosten dalen. Betekent dit echter dat kostenbesparing per definitie altijd fout is, en kwaliteitsverbetering altijd goed? Nee. Immers, alleen het verhogen van kwaliteitsaspecten waar de klant waarde aan hecht is belangrijk! Onnodige toeters en bellen aan producten kosten alleen maar geld. Mogelijk is het pleidooi voor een focus op kwaliteit ontleend aan de filosofie van William Edwards Deming, waarin kwaliteit gelijk staat aan het resultaat gedeeld door de totale kosten. In dat geval is het een goed voorbeeld van hoe een citaat in de loop der tijd kan verwateren.
Een andere bekende tegeltjeswijsheid wordt toegeschreven aan Taiihi Ohno: “Zonder standaard is er geen verbetering mogelijk”. Zo lees je het in elk geval vaak, terwijl er feitelijk hoort te staan ‘is er geen Kaizen mogelijk’. Kaizen betekent stapsgewijze verbetering ten goede. De uitspraak over Kaizen betekent dat je een proces alleen kunt verbeteren, uitgaande van een werkwijze die op dit moment als best practise wordt gezien. Daarna ga je op zoek naar verbeteringen. Blijken die echt beter, dan wordt de standaard werkwijze aangepast. Typisch Lean, niets mis mee. Maar absoluut waar? Nee. Als je een echte doorbraak wilt, dan moet je soms alle standaarden omver werpen, en een heel nieuw proces of zelfs een heel nieuw product ontwikkelen.
Nog één andere uitspraak die ik aan de orde wil stellen: “Een gevoel van urgentie is nodig voor verandering”. Deze wijsheid komt uit het acht-stappen-plan voor verandermanagement van John Kotter. Het is zeker waar dat een uitnodigend vergezicht werkt als katalysator bij veranderingen. Hoogleraar Jaap Boonstra stelt in zijn boek over verandermanagement echter terecht de vraag, of veel urgentie niet slechts verlammend werkt. Je kan dat immers ook zien als teken dat het management geen vooruitziende blik had.
De moraal van dit verhaal: Stel altijd de vraag: Waarom, door wie en bovenal in welke context werd een bepaalde uitspraak gedaan? Een kritische houding, waarbij niets als vanzelfsprekend wordt aangenomen, is bij continu verbeteren belangrijker dan alle quotes bij elkaar.
Jaap van Ede, hoofdredacteur Procesverbeteren.nl
Wat zijn uw favoriete tegeltjeswijsheden als het gaat om continu verbeteren? Voeg ze hieronder toe door 'plaats reactie' te kiezen!