Visueel Management op de snelweg

Forum met als invalshoek LOGISTIEK.
Plaats hier uw vragen & antwoorden over LEAN MANUFACTURING, TOC, POLCA, Kanban.

Moderator: Jaap_Procesverbeteren.nl

Plaats reactie
Jaap_Procesverbeteren.nl
Forum ervaring: 4/5
Forum ervaring: 4/5
Berichten: 59
Lid geworden op: ma sep 28, 2009 8:17 pm

Visueel Management op de snelweg

Bericht door Jaap_Procesverbeteren.nl »

Deze blog verscheen ook in de Procesverbeteren.nl nieuwsbrief van september 2013. [ Nieuwsbrief aanvragen ]

Visueel management op de snelweg

Afbeelding

Onlangs kwam in het nieuws dat het aantal boetes op 130 km/uur snelweggedeeltes niet is toegenomen, dus zou er geen sprake zijn van een onoverzichtelijke warboel van borden. Het bleek te gaan om een enigszins uit zijn verband gerukt antwoord van staatssecretaris Teeven op kamervragen. Of het nu zo bedoeld werd of niet, het klopt natuurlijk niet. Immers, en als je op een 130 km traject denkt dat je daar maar 120 of 100 km/uur mag rijden is de kans dat je het gaspedaal te diep indrukt alleen maar extra klein.
Bovendien zou de leesbaarheid van verkeersborden niet moeten worden getoetst aan het aantal overtredingen. Het is immers niet het aantal boetes, maar het aantal ongelukken dat zo klein mogelijk moet zijn, terwijl toch iedereen vlot op de bestemming aankomt. Een Six Sigma Blackbelt zou dit de Critical to Quality factor bij verkeersregulering noemen.

Als je op dit moment beslist geen snelheidsboete wilt heb je twee opties (1) voor de zekerheid aan de langzame kant rijden, (2) ongelooflijk goed opletten op snelheidsborden in alle soorten, maten en op alle hoogtes (en dus minder op de weg). In beide gevallen breng je het overige verkeer nodeloos in gevaar. Dit leidt tot de hypothese dat het bordenoerwoud extra ongelukken ten gevolge kan hebben.

Afbeelding

De politieke beslissing om op bepaalde snelweggedeeltes 130 km/uur toe te staan is mijns niet de oorzaak van de overmaat aan borden. Het is slechts de druppel die de emmer deed overlopen.

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu zou eens een fabriek moeten bezoeken waarin Lean wordt geproduceerd. In zo’n fabriek zie je in één oogopslag wat de doelen zijn en of die worden bereikt. Visual management heet dit. Ik stel daarom voor dat er een commissie wordt gevormd die het visual management op onze wegen gaat verbeteren, te beginnen met de snelheidsregulatie. Dat dit veel beter en dus veiliger kan staat mijns inziens namelijk buiten kijf. Om dit aan te tonen alvast een paar tips voor zo’n commissie:

1. Het aangeven van een maximumsnelheid mag alleen gebeuren via het bekende standaardbord met rode rand op een standaardhoogte, of via een waarheidsgetrouwe elektronische variant daarvan, of via de elektronische signaleringsborden bóven de weg. ‘Hoogvliegers’, borden op vier meter hoog (!), of andere artistieke vindingen (er komen steeds meer afwijkende borden) zijn dus niet toegestaan. De mini 100-bordjes van Neelie Kroes vormden vroeger een krachtig visueel signaal, toen er nog maar twee snelheidslimieten op snelwegen waren. Nu werken ze echter niet meer, en bovendien zijn ze deels weggehaald.

2. Kleine en voor buitenlanders onbegrijpelijke teksten onder de borden zoals ‘bij regen’ moeten zo veel mogelijk worden voorkomen. Op veel plekken zijn er elektronische signaleringsborden waarmee je dit ook zou kunnen regelen (mits die borden failsafe zijn natuurlijk).

3. De maximumsnelheid moet zo min mogelijk worden gewisseld. Beter 120 km/uur over een lang traject, dan steeds wisselen tussen 130 km en 100 km/uur. Sterker nog, het zou feitelijk het beste zijn voor de doorstroom en het milieu als je overal in Nederland op elke snelweg één maximumsnelheid had. Zelfs met 115 km/uur is iedereen beter af. De Theory of Constraints laat immers zien dat de totale doorstroom wordt bepaald door de zwakste schakel.

Eén maximumsnelheid overal zal niet direct overal haalbaar zijn, bijvoorbeeld met het oog op de veiligheid of locale milieueisen. Het is echter wel een stip aan de horizon waar je naartoe kunt werken, en momenteel gaan we daar juist steeds verder vandaan.

Tot slot, met het oog op Prinsjesdag: Ook voor ons land is er mijns inziens wel degelijk een visie nodig. In Lean-terminologie een True North, waaraan je kunt toetsen of we de goede kant op gaan. Zo'n visie is echter geen in beton gegoten blauwdruk, zoals minister-president Rutte onlangs in zijn H.J. Schoo-lezing suggereerde.

Jaap van Ede,
hoofdredacteur procesverbeteren.nl

Plaats reactie