Hoe ga je om met ‘disruptive’ innovatie?

Forum met als invalshoek LOGISTIEK.
Plaats hier uw vragen & antwoorden over LEAN MANUFACTURING, TOC, POLCA, Kanban.

Moderator: Jaap_Procesverbeteren.nl

Plaats reactie
Jaap_Procesverbeteren.nl
Forum ervaring: 4/5
Forum ervaring: 4/5
Berichten: 51
Lid geworden op: ma sep 28, 2009 8:17 pm

Hoe ga je om met ‘disruptive’ innovatie?

Bericht door Jaap_Procesverbeteren.nl » ma jan 14, 2013 10:25 am

Disruptive innovation is het fenomeen dat een nieuw business model een bedreiging vormt voor een bestaande bedrijfstak. Een voorbeeld is de opkomst van digitale fotocamera’s, dit maakte fotorolletjes zo goed als overbodig.

In het artikel surviving disruption in Harvard Business Review van december 2012 beschrijven Maxwell Visser en Clayton M. Christensen hoe je de potentiële impact van andermans innovaties op jouw eigen business kunt beoordelen.

Dit begint met het stellen van de volgende vragen:

1. Welke taak helpt de nieuwkomer de klant vervullen en welke overlap is er met de taak die uw bedrijf de klant helpt vervullen?

2. Hoe effectief is de nieuwkomer (nu en mogelijk in de toekomst) in het vervullen van taken voor de klant die u ook helpt vervullen?

Onderdeel van de tweede vraag is een sterkte/zwakte analyse, waarbij ook toekomstige technologische ontwikkelingen (en de kans daarop) worden meegenomen. Op die manier kunnen terreinen worden afgebakend waarop u uw huidige bedrijfsmodel kunt verdedigen en versterken, en terreinen die als verloren moeten worden beschouwd (dat laatste is misschien wel het moeilijkste), tenzij u zelf op die gebieden een baanbrekende innovatie doet.

Visser en Christensen bespreken als voorbeeld de concurrentiepositie van supermarkten versus webwinkels. Volgens de auteurs is een webwinkel met name goed in het vervullen van de taak ‘inkoop wekelijkse boodschappen’. Hierbij is het namelijk geen probleem als je een dag op de artikelen moet wachten. Bovendien kan de webwinkel marktterrein winnen door de producten tegen lage prijzen aan te bieden (hetgeen kan omdat ze geen grote voorraden hoeven aan te houden). De taken ‘inkoop diner van vanavond’, ‘inkoop verse producten’ en ‘inkoop missende dingen die direct nodig zijn’, kan een webwinkel veel moeilijker goed vervullen dan een supermarkt. In die gevallen wil de consument de producten namelijk direct hebben en/of fysiek kunnen beoordelen.

> Het artikel van Visser en Christensen is te lezen op de website van Harvard Business Review

Plaats reactie