www.procesverbeteren.nl/pers/jan16.htm

jan/feb 2016

Hoe word je operationeel excellent?

De afgelopen periode bezocht ik weer verschillende bedrijven voor diepte-interviews. Wat me vaak opvalt is hoe lang die bedrijven al bezig zijn met operational excellence (OpEx). Een paar jaar is heel gewoon, en zelfs een decennium is geen uitzondering. En zelfs dan hoor je dat er nog een lange weg te gaan is!

Brink Climate Systems is een goed voorbeeld van een bedrijf dat de lange weg naar Lean met vallen en weer opstaan aflegt
Brink Climate Systems, verderop in deze nieuwsbrief besproken, is een goed voorbeeld van een
bedrijf dat de lange weg naar Lean met vallen en opstaan aflegt.

Waarom duurt het zo lang om ‘operationeel excellent’ te worden? Kan dat niet sneller?

Wellicht wel een beetje, maar ik ben ervan overtuigd geraakt dat het onmogelijk is om binnen één jaar bijvoorbeeld compleet ‘Lean’ te worden. De reden daarvoor: de complexiteit!

Wat je ruwweg wilt is dit:

• De werk- cq waardestroom voorspelbaar maken, stabiliteit op de werkvloer dus
  • Het werk laten ‘stromen’, door tijd- en materiaal verspillende stappen uit het proces te halen, tussenvoorraden te reduceren, en in kleinere batches te werken
  • Een goede balans tussen efficiëncy (gebalanceerde productielijnen en taktijden) en flexibiliteit
  • Klantorder-gestuurd produceren (pull)
  • De werk- cq waardestroom zichtbaar maken, zodat je afwijkingen en verbeteropties ziet.
  • Een strategie die aangeeft wat de hoogste prioriteit heeft om te gaan verbeteren (top-down cascaderen van prestatie-indicatoren)
  • Een escalatie-systeem om problemen die buiten de invloedssfeer van de productie liggen,door te kunnen geven.

Wat is daarvoor allemaal nodig, afgezien van het compleet reorganiseren van de interne en externe logistiek? Zonder volledigheid te claimen:

• Iedereen is bekend met tools zoals 5S, standaardisatie en value stream mapping, en met principes zoals foutvrij produceren en ter plekke gaan kijken om een probleem te ervaren.
  • Iedereen ziet het belang hiervan in (!), en draagt zijn of haar steentje bij aan het continu verbeteren van de waarde-stromen.
  • Er zijn voldoende OpEx-coaches in de organisatie, mensen met diepgaande kennis die kunnen helpen bij het oplossen van ingewikkelde problemen, en die bijvoorbeeld productieteams kunnen bijstaan
  • Verschuiving van verantwoordelijkheden naar de werkvloer, meestal via de vorming van multidisciplinaire (productie)teams.
  • Iedereen begrijpt dat resultaten lokaal (op afdelingsniveau) niet belangrijk zijn, het gaat om het resultaat van de productie-keten als geheel.

Een waslijst van wensen en randvoorwaarden dus! Daar komt nog bij dat je niets van dat alles één-op-één van andere bedrijven kunt kopiëren. Er bestaat niet zoiets als een ‘OpEx template’ die je kunt uitrollen, je moet alles op maat zien te snijden voor jouw situatie. Een eigen productie- en organisatiesysteem ontwikkelen dus. Omdat feitelijk alle genoemde zaken (en nog meer) nodig zijn, moet je ergens beginnen. Daardoor lijkt een proces van vallen en weer opstaan onontkoombaar. Bovendien is het vroeg of laat nodig om ook de kantoor- en R&D-processen af te stemmen op OpEx, denk bijvoorbeeld aan modulair opgebouwde producten. Toch is er óók goed nieuws: als je gewoon ergens begint blijken er wel degelijk al binnen een periode van maanden resultaten te behalen.

Resteert nog de vraag: hoe begin je? Dat lijkt weinig uit te maken. Er zijn bedrijven die beginnen met het ontwikkelen van een strategie, een soort blauwdruk van de nieuwe logistiek. Die proberen ze daarna top-down te verwezenlijken via grote verbeterprojecten, geleid door ‘black belts’. En er zijn ook bedrijven die bottum-up beginnen, door de medewerkers zelf naar eigen inzicht hun eigen werkprocessen te laten verbeteren. De eerste aanpak zorgt voor focus, de tweede geeft enthousiasme en brede betrokkenheid. Uiteindelijk heb je echter beide nodig. Daarom moet je in beide gevallen na verloop van tijd als het ware een stap terug zetten om er daarna twee vooruit te kunnen doen.

Wij horen graag uw visie, als het gaat om het starten met operational excellence! Ik wens u een goed 2016, en veel succes en plezier op uw pad naar verdere procesverbetering.

> Reageer (via ons forum, waar een kopie van deze blog staat)

Kort nieuws m.b.t. de gebruiksvriendelijkheid van ons platform:

A. MOBIEL-VRIENDELIJKE VERSIE !
Onze site had al een lay-out die zich automatisch aanpast aan uw schermformaat. Nieuw sinds augustus 2015 is daarbij een speciale layout voor SMARTPHONES! Als het goed is ziet u vanzelf de juiste versie van de site. Als u de smartphone-layout ziet, staat dit in het topmenu. Op onze openingspagina staat bovendien een button om desgewenst van layout te switchen (ook handig als u extra grote letters wilt op uw desktop). Google's testsoftware beoordeelde onze mobiele lay-out als excellent, maar het gaat ons natuurlijk om de echte gebruikers. Daarom is uw feedback welkom!

B. Interactieve artikelen. De lijst met interactieve artikelen vindt u hier.

C. Wijzigen gegevens. Bent u bijvoorbeeld uw wachtwoord kwijt of wilt u uw e-mail adres aanpassen? Begin hier.

D. Sommige artikelen zijn (deels) afgeschermd. Na (gratis) registratie kunt u altijd alles lezen! Wat wij adviseren:
  • Geen wachtwoord? Registreer (gratis en spamvrij)
D. Volg ons via Twitter. U kunt ons niet alleen via e-mail maar ook via Twitter bereiken

1. Lean: De lange weg van 'smederij' naar 'pizzabakker'
    Case: Brink Climate Systems

2. Lead & Change: De vrolijkste bakker van Nederland
    Case: Bakker van Maanen

3. QRM: Proefondervindelijk én doelgericht (2)
    Cases: Votex, Lely en Eijkelkamp Agrisearch

4. Smart: Lean dankzij Smart Industry
    Case: De Cromvoirtse

5. TPM: Tot in de vezels verbeteren
    Case: Aviko Rixona

Samenvattingen van bovenstaande artikelen staan hieronder, meer artikelen vindt u via ons nieuwsarchief en nieuwsbriefarchief. Ook kunt u op verschillende manieren zoeken in ons bestand met honderden case-beschrijvingen, boekbesprekingen en artikelen!
In ons nieuwsbriefarchief houden wij zoveel mogelijk de weblinks up-to-date. Daarom raden wij u aan oude nieuwsbrieven via dat archief te raadplegen.
Heeft u een op- of aanmerking, idee, onderwerp-suggestie of case? Mail ons, ook wij worden graag steeds beter!

1. Lean: Lange weg van 'smederij' naar 'pizzabakker'
    Case: Brink Climate Systems

Onderdelen warmtewisselaars Brink Climate Systems
^ Van Maanen: meer vrijheid en plezier

Lean invoeren vergt een lange adem! Brink Climate Systems zette daarbij soms te ambitieuze stappen, zoals Automatisch Geleide Voertuigen. Een andere keer werd er juist te weinig gedaan, en dat leidde dan tot lokale (sub)optimalisatie of onbegrip. Dat laatste was vooral te wijten aan gebrekkige communicatie over het belang van standaardisatie, discipline en visualisatie. Zonder dat kun je immers geen afwijkingen zien, en dus ook geen verbeteropties.

Toch leidt de route van Brink onmiskenbaar omhoog: hun fabriek wordt steeds meer Lean.

Het bedrijf vertelt in alle eerlijkheid over de lessen die zij leerden op weg naar ‘stromende’ productie, steeds meer flow dus. Lees hoe Brink zich, logistiek gezien, geleidelijk omvormt van een logge smederij tot een flexibele pizzabakker!

2. Lead & Change: De vrolijkste bakker van Nederland
    Case: Bakker van Maanen

Bakkerij van Maanen: meer vrijheid en plezier
^ Van Maanen: meer vrijheid en plezier

Waarom ga je naar een warme bakker? Vanwege de kwaliteit en de geur van vers brood. En waarom zou je er willen werken? Omdat je trots bent op de producten, en jouw bijdrage daaraan.

Bakkerij van Maanen kwam tot dit inzicht na een coachingstraject. Ze stonden bekend als ‘de grootste ambachtelijke bakker van Nederland’ met één centrale bakkerij, 52 filialen en 680 medewerkers. In de nieuwe visie komen er steeds meer bakkerscafé’s, maar voor de rest is er sprake van een terugkeer naar de ambachtelijke benadering: winkels die in nauw contact staan met de klanten.

Hoe Van Maanen dat gaat doen? Door meer vrijheid en zelfsturing, en door mensen datgene te laten doen waar ze het beste in zijn. Het realiseren van ambities blijft belangrijk, maar daarnaast wil Van Maanen nu ook de vrolijkste bakker worden. ‘Wij willen dat iedereen elke dag met plezier naar het werk gaat’, aldus chief happiness Johan Van Maanen.

3. QRM: Proefondervindelijk én doelgericht (2)
    Cases: Votex, Lely en Eijkelkamp Agrisearch

Votex maakt maaimachines
^ Votex maakt maaimachines

Lean wordt je niet door oplossingen klakkeloos te kopiëren. Het is echter wel nuttig om u te laten inspireren door de vindingen van andere bedrijven. Tijdens het Lean-QRM symposium 2015 van de HAN kwamen we diverse interessante staaltjes van probleemoplossing tegen, en die zetten we in dit tweeluik op een rij.

Bij Variass bewegen orders zich als stop- of sneltreinen over de werkvloer, zoals besproken in deel 1. In deel 2 o.a. aandacht voor Votex en Lely. Zij slaagden er beiden in om push te combineren met pull.

Bijzonder is verder de Leagility-oplossing van Eijkelkamp Agrisearch. Zij creërden een ‘omgekeerde’ Lean productielijn. De vervaardiging van bijzondere producten vormt daarbij de baseline, de restcapaciteit wordt gebruikt om snellopende producten te maken!

4. Smart: Lean dankzij Smart Industry
    Case: De Cromvoirtse

Mensloze productie bij De Cromvoirtse
^ "Mensloze" productie bij De Cromvoirtse

Binnen Lean manufacturing was altijd het adagium: éérst de rol van de mens verbeteren, dan pas eventueel nieuwe machines aanschaffen.

Sinds de opkomst van Smart Industry, ook wel Industrie 4.0 genoemd, ligt dit echter niet meer zo zwart-wit. In de metaalsector zijn er enkele voorlopers in Nederland, die het hele proces van offerte-aanvraag tot productie hebben geautomatiseerd. Eén van die bedrijven is De Cromvoirtse. Via een webportaal omschrijft een klant de gewenste metaaldelen, en keurt de klant de offerte daarna goed, dan wordt het artikel de volgende nacht gemaakt.

Dit hele proces verloopt vrijwel ‘mensloos’. Zelfs een One Piece Flow is mogelijk, enkelstuksproductie dus. Feitelijk het summum van Lean: orders stromen nagenoeg zonder wachttijden door de fabriek, van kantoor tot uitlevering!

5. TPM: Tot in de vezels verbeteren
    Case: Aviko Rixona

Aviko Rixona maakt aardappelgranulaat
^ Aviko Rixona maakt aardappelgranulaat

Als je een productieproces nastreeft met 100% uptime en nul verspillingen, dan moet je de machines tot in de ‘vezels’ te leren kennen, onderhouden en beheersen.  De fabriek van aardappelgranulaat-producent Aviko Rixona in Warffum hangt daarom boordevol met verbeterborden, ook al werken er maar 41 mensen.

Al het gestoei met data, gestructureerd volgens de verbetermethode Total Productive Maintenance (TPM), levert opzienbarende resultaten op. De toch al hoge productiecapaciteit blíjft maar stijgen, en de ‘conversiekosten’ van aardappel tot eindproduct dalen gestaag!

‘Hoe diepgaander je aan de slag gaat met TPM des te beter’, stelt fabrieksmanager Jan Zijlstra. ‘ Ons doel: eenvoudig excellent zijn.’

Aanvullingen bij artikelen verschijnen zowel op het forum als in de betreffende artikelen!

Aanvullingen:

> Naar Engelstalige zustersite, business-improvement.eu

Via zelfsturing terug naar de bedoeling?
Zelfsturing kan een goede manier zijn om ‘terug naar de bedoeling’ te gaan. Het gevolg is minder overdrachtsmomenten, én meer mogelijkheden om naar eigen inzicht datgene te doen wat een klant wenst.
Zelfsturing is echter geen panacee. In zijn artikel “Verdraaide Zelforganisaties”  (november ’15) – de titel verwijst naar zijn boek -  onderzoekt Wouter Hart wanneer dit een goede oplossing is.

Allereerst is het belangrijk om vast te stellen dat zelfsturing, of welke andere organisatievorm dan ook, geen doel op zich is, stelt Hart.
Het ware doel van een organisatie is volgens hem:

1. Aansluiten bij wat de klant nodig heeft, en daartoe:
  2. de professionals ‘in hun kracht’ zetten, en daarom:
  3. is de rest van de organisatie hieraan ondersteunend.

Deze ‘drieslag’ moet kéér op kéér – in steeds andere woorden – verteld worden!

Semi-procesindustrie
In samenwerking met vakbladen zijn we op zoek naar cases (te interviewen bedrijven) in de procesindustrie. Denk aan bedrijven die vloeistoffen of vaste stoffen verwerken, bijvoorbeeld in de sectoren food/feed/chemie/pharma/delfstoffen. Als u kunt worden geïinterviewd, neem dan contact met ons op, en geef daarbij kort aan waarover u wilt vertellen.
Ook interviewtips buiten de semi-procesindustrie zijn altijd welkom!

Met welk productie-apparaat kun je flexibel op de marktvraag inspelen? En welke logistieke en visuele hulpmiddelen kunnen daarbij helpen? Op het site-gedeelte flexibele hardware gaan we op dit soort vragen in. Ook daartoe zijn we op zoek naar leuke cases. Heeft u tips, laat het ons weten. In cases smart industry (industrie 4.0) zijn wij extra geïnteresseerd!

Het laatste nieuws staat altijd op onze nieuwspagina. Bezoek daarom regelmatig onze site!