14 misverstanden over Lean (1/2)
Bron: Procesverbeteren.nl
|
Lean: Slanke organisatie |
14 misverstanden over Lean (1/2)
Door Dr Ir Jaap van Ede, hoofdredacteur, 17-01-17 update 15-01-19 [ deel 1 ] [ deel 2 ] De term Lean, verwijzend naar slanke en buffer-arme productie, bestaat dertig jaar. Toch bestaan er veel misverstanden over. In een serie van twee artikelen worden de veertien belangrijkste op een rij gezet. Denkt u dat Lean staat voor sproductie in One Piece Flow, dat Lean draait om dagstarts, dat Lean binnenkort achterhaald is, of gelijk staat aan operations management? Op dat soort misverstanden gaan we in dit artikel in! Of denkt u dat we zonder Toyota geen Lean zouden hebben, dat Lean het werk saaier maakt, of dat Smart Industry en Agile niet aansluiten bij Lean? Hierop gaan we in een tweede artikel in. 1. Lean draait om reductie van verspilling Onophoudelijk streven naar steeds meer flow en daardoor maximale waardetoevoeging voor de (eind)klant, waarbij iedereen in de organisatie daaraan bijdraagt. Daartoe worden alle verstoringen zichtbaar gemaakt als verbeterpotentieel.
Lean (stromende) productie van vrachtwagens bij Scania
Daarom zie je bijvoorbeeld ook succesvolle toepassingen van Lean in de zorg, binnen gemeentes of in onderwijsinstellingen. Ook projectmanagement kan op een Lean manier worden gedaan. Ook hoeft het product niet tastbaar te zijn, zie de foto hieronder! Lean productie van digitale kaarten bij het Kadaster. Een magneetbord maakt hier een digitale werkstroom zichtbaar
3. Lean betekent productie in een One Piece Flow Veel mensen denken dat je pas écht Lean bent, als je zo'n One Piece Flow (OPF) realiseert. Lean betekent immers het zo nauw mogelijk afstemmen van productiestappen op elkaar, met geringe wachttijden en dus geringe voorraden daartussen. De voordelen van slanke productieketens zijn legio. Ten eerste maakt dit, omdat de doorlooptijd korter wordt, klantordergestuurde productie mogelijk: het vervaardigen van artikelen die reeds zijn besteld en die dus echt waarde toevoegen voor klanten. Productiefouten komen bij korte doorlooptijden ook sneller aan het licht, en omdat de hoeveelheid onderhanden werk laag is, zijn er dan relatief weinig correcties nodig. Dankzij het werken met geringe batches - de hoeveelheid die je per productiestap in één keer bewerkt - worden stagnaties in de flow bovendien goed zichtbaar. Dat is een voorwaarde om de doorstroom onophoudelijk verder te kunnen verbeteren. En last-but-not-least gaat er in een zo Lean (slank) mogelijke productieketen weinig tijd en geld verloren ten gevolge van opslag en zoeken naar tussenvoorraden. Assemblage van badkuipen in een One Piece Flow bij Villeroy & Boch
Een OPF moet je bij Lean enkel zien als een streefrichting. In de praktijk zie je in Lean bedrijven meestal continu dalende batchgroottes. Dit komt omdat men er dan steeds beter in slaagt om werkstromen te ‘balanceren’ en variaties daarin terug te dringen. Een Lean fabriek is mede daardoor een rustige fabriek, zonder veel hectiek op de werkvloer. De nadelen van kleinere batches, en in de meest extreme vorm een OPF, mogen echter niet groter worden dan de voordelen. Er zijn productieketens waarin een OPF desastreus uitpakt. Probeer maar eens met twee mensen op die manier de afwas te doen, en u ziet dat OPF alleen werkt als er totaal geen variatie in de bewerkingstijden is. Ook is werken in een OPF niet altijd prettig, denk aan de Charlie Chaplin-film Modern Times, een parodie op het werken aan de lopende band. Zie wat dat betreft ook Lean misverstand 11: Lean maakt het werk saaier.
Ontvang samenvattingen van al onze nieuwe praktijkverhalen! De vijf voordelen van gratis registratie:
4. Lean is binnenkort achterhaald Het doel van Lean – maximale flow in productieketens - is al eeuwenoud, en zal nog heel lang het nastreven waard blijven. In elk geval zo lang er meerdere stappen nodig zijn om van grondstoffen tot eindproducten te komen. Het streven naar maximale flow is al heel oud en universeel toepasbaar. Deze foto toont een doorbraak: Ford’s bewegende productielijn uit 1913. Een touw trok de auto’s langs 84 bewerkingsstations. Dit vereenvoudigde de assemblage van de T-Ford - uit 3000 onderdelen - enorm. (Foto Ford)
5. Lean toepassen doet het management Value Stream Mapping in het VUmc
De Improvement Kata in een notendop. (bron: Mike Rother, © procesverbeteren.nl, 2011)
Wij danken onze partners/adverteerders, door hen kunnen wij onafhankelijke artikelen maken!Ontdek bijvoorbeeld hoe onderstaande partij Lean in de praktijk helpt brengen! LeanDirectAls mensen op alle niveaus excelleren, realiseren zij duurzaam klantwaarde. Met deze overtuiging biedt LeanDirect BV online en hybride Lean Six Sigma opleidingen, coaching en consultancy. Wij hanteren een data-gedreven benadering waarbij de klantbeleving, de business case, de medewerker als talent en de operationele processen centraal staan. Onze hoofddocent, Prof. dr. Ronald Does, is de grondlegger van Lean Six Sigma opleidingen in Nederland. Hij heeft diverse internationale onderscheidingen van de American Society for Quality (ASQ). Daarom behoren onze Lean Six Sigma certificeringen tot de internationale top. Bedrijven zoals Tesla, Samsung, Heineken, ING, ASML, Aegon, Friesland Campina, UMCG, AMC, Rode Kruis en Douwe Egberts plukken hier de vruchten van. > Naar website 6. Lean betekent verbeterborden en dagstarts Dagstart bij Gunvor Petroleum Antwerpen (IBR). Dagelijkse korte meetings zijn belangrijk, maar er moet ook richting zijn.
De structuur van het Oobeya-systeem bij Rockwool
Eén van de manieren om dat te doen is het maken van een zogenaamde X-matrix. Binnen Lean wordt dit gedaan onder noemers zoals Hoshin Kanri (Kompas voor verbetering) en Oobeya (grote kamer of oorlogsruimte, verwijzend naar de ruimte waarin de X-matrix hangt). Een X-matrix koppelt lange termijn hoofddoelen aan subdoelen voor de kortere termijn, en deze weer aan sub-subdoelen enzovoort. Ook bevat zo’n X-matrix bijbehorende prestatie-indicatoren tot op afdelingsniveau. Bedrijven zoals Rockwool passen dit toe, en inmiddels verschijnen de X-,matrixen zelfs in ziekenhuizen. 7. Lean is operations management End-to-end, dus ‘van zand tot klant ’. Lean wordt je dus niet alleen, maar samen met de partners in de complete waardeketen die het eindproduct oplevert! Lean betreft zowel de interne als de externe afstemming, en beperkt zich daardoor niet tot operations management.
Lean omvat dus niet alleen operations management, maar ook supply chain management Nóg zeven misverstanden
Reacties lezers Login om hier uw bijdrage te plaatsen! (daarna even terug naar beneden scrollen) Lean assessment: wanneer een goed idee? Door (Naam_Bedrijf) Daphne1_Company op 27-06-2017: "Een lean assessment kan goed helpen om te bepalen waar je als organisatie staat, en hoe verschillende medewerkers/leidinggevenden/afdelingen denken dat het gaat. Het is dan een prima thermometer en biedt mooie aanknopingspunten voor de verdere koers. Daarnaast is het fijn om in organisaties waarin mensen werken die houden van meetbare resultaten ('techneuten'), om zo nu en dan een assessment te doen. Gevaar is wel dat het als heilige graal wordt gezien." > lees verderHulp nodig bij de implementatie van Lean? Verwijzen naar dit artikel op internet? Gebruik als link: https://www.procesverbeteren.nl/LEAN/Lean_misverstanden.php |
||